Mitt Moderkort är för varmt, vad ska jag göra?!?!?

Permalänk
Medlem

Mitt Moderkort är för varmt, vad ska jag göra?!?!?

hej!

gjorde en Motherboard check (Motherboard information) i programmet SiSoft Sandra MAX 3.
fick då reda på att temperaturen på mitt moderkort (ett Abit BD7II) var alldeles för hög (den höll sig över moderkortets tempraturvarningsgräns).
Temperaturen efter att jag har spelat ligger runt 50-59 grader vilket är lite väl högt i och med att varningsgränsen på datorn ligger på 50 grader. Temperaturen sjunker efter ett tag till under 50 grader (någonstans runt 45 grader). Skulle gärna vilja få ner temeraturen till en 35 grader, vad ska jag göra?
Jag lanar nämligen med två av mina kompisar och deras moderkort ligger på 35 grader respektive 27 grader och deras temperaturer överstiger aldrig deras varningsgränser. Och det konstiga är att den datorn på 35 grader inte har en enda fläkt till moderkortet (förutom processorn) och den datorn på 27 grader är en 2 år gammal HP dator från SIBA som inte är alltför "väl" utrustad (har en chassifläkt dock som är kopplat till ett svängt plaströr vilket i sin tur leder till processorfläkten).

Min dators specifikationer: Intel P4 2269 mhz, Abit BD7II, 768 mb ddr ram, xp pro, geforce4 ti4200.
har en processorfläkt och en kass/gammal 80x80 mm chassi fläkt.
min dator är inte ens ett år gammal. Vad är felet med min/varför är moderkortet så varmt? Tacksam för svar och hjälp.

Visa signatur

/Johannes

Permalänk
Medlem

Inget fel på den, skulle tro att sisoft raporterar fel temp (cpu temp eller helt enkelt int kan tolka riktigt) eller så är det fel på termometern. Det eller så har du en j*vligt kass fläkt, byt ut den mot en bättre vet jag.

Permalänk
Medlem

Lite mer luftflöde (med lite fler chassifläktar) i chassit skulle nog göra susen.

Du kan även kolla CPU fläkten så det inte är massa damm i den.

Programmet kan även visa fel temperatur..

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

ok. får testa något sånt då. tömde cpu fläkten på damm, det sjönk ca 1-2 grader...

Visa signatur

/Johannes