Permalänk
Hedersmedlem

Datorn hänger sig

Har problem med att datorn hänger sig lite då och då.
Det är inget temperaturproblem, jag har gott om fläktar som både blåser in och ut.
Har box-kylaren till cpu'n fast med annan kylpasta.

Den hänger sig så jävla konstigt, har suttit hela dagen med dc++,mirc,internet explorer igång, efter ca. 5h så hänger sig datorn. Jag startade om den, den hängde sig efter 2 min igen, startade om, den hängde sig igen...
Nästan alltid precis innan datorn hänger sig så hackar musen till ett par gånger. Mouseman dualoptical som jag har ansluten till USB'n. Alt är klockat i original hastighet utom grafikkortet.

Chassi:
Antec Lanboy
Moderkort:
DFI Lanparty PRO875
Processor:
Pentium 4 2,6GHz 800FSB HT @ original hastiget
Minne:
2xTwinMos Original 512MB 3200DDR-DIMM CAS2.5
Grafikkort:
ATI Radeon 9700 (flashat med Pro BIOS 325/310)
Bildskärmar:
15" TFT MultiQ 152 Executive
15" TFT Compaq FP500
Hårddiskar:
2xWestern Digital Caviar XL 120GB 8MB Cache; Array, RAID 0
DVD:
Samsung 16X DVD / 48 CD
Pioneer DVR-105 4X DVD-R (RPC-3 moddad)
Ljudkort:
Integrerat 5.1
Mus:
Logitech Mouseman Dualoptical

Nu måste jag nog posta innan datorn hänger sig igen.

Edit: Skrev fullständiga specs.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Var det inte någon annan som också haft problem med Twinmos Winbond minne på i875-chipset? Kan ju vara värt att prova, hur står sig datorn i t.ex. program som prime95 mycket lätt att avgöra om datorn går stabilt med det programmet!

Permalänk
Hedersmedlem

lite olika, men ofta så ballar prime95 ut efter ca. 1min

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Hedersmedlem

Startade upp datorn idag 10.05, har suttit och tankat data, kollat på filmklipp, bränt dvd-r skivor hela dagen, sen plötsligt när jag jag bara sitter och chattar med mirc så hänger sig datorn (14:49 var klockslaget då datorn hängde sig).
Nu har jag testat att ställa ned minneshastigheten till 266MHz, se om det hjälper nånting.
Vad tror ni kan vara felet?

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Hedersmedlem

Hjälpte inte att ställa ned minneshastigheten, datorn hänger sig fortfarande. Har testat att spela lite spel, kunde spela ex. Counter-Strike utan problem i 1 timme men sen hängde sig datorn när jag stängde ned spelet.

Ingen som har någon teori eller har någon idé hur jag ska lokalisera problemet?

Va inte så jävla slöa nu, svara!

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Har datorn fungerat korrekt innan?

Visa signatur

| Intel Core 2 Duo E6750 | Gigabyte GA-G33M-DS2R |
| XMS2 4Gb PC-6400 | Asus EAH4870 1Gb |
DO IT! DO IT!

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, dom första veckorna gick den bra.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

Har ett litet förslag..
Kolla av strömen i datorn.
Har haft liknande problem med strömbortfall som gjorde att det hängde sig.
Körde ett program lät datorn stå på ett par timmar och upptäckte att dert fanns vissa bortafall. Om jag inte mins fel så började detta när jag anslöt datorn till ett jordat utag. Kör nu mera ojordat och allt funkar bra. Vill helst kunna köra jordat. Men det blir en senare historia..

Permalänk
Hedersmedlem

satorcodex: jag ska testa att ansluta datorn ojordat. Tack för svaret, du är den enda som kommit med ett konkret svar. Stort tack till dig!

Om någon annan har en teori så posta gärna, det tar kanske någon dag eller två innan jag vet om det blev någon skillnad.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade ingen "jordlös" skarvdosa så jag tejpade över jordplattorna med eltejp, får hoppas att datorn fungerar bättre nu.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Hedersmedlem

Har även testat att flasha tillbaka mitt 9700 med ett non-pro bios.

Har fortfarande problem!!

Vad ska jag ta mig till? Jag ska nog testa att flasha om moderkortet med ett gammalt BIOS. Det är det enda jag kan tänka mig som är kvar att testa.

Ingen annan som har några bra tips? Plz help me!!

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt