Mitt Abit NF7-S rev 2.0 har dött!!!

Permalänk

Mitt Abit NF7-S rev 2.0 har dött!!!

Så är det nån som haft nån retur fråga med datorbutiken nyligen? Dom säger sig ha en väntetid på 2 - 3 veckor är det inte lite väl lång tid?

TuTuTuTuTuTu ambulansljud *suck*

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

ju mer jag läser om folk som får vänta på sina trasiga NF7-S, desto nöjdare är jag att jag köpte mitt hos min lokala handlare, trots att det var ett par hundringar dyrare

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Abit verkar ju ha riktigt hög kvalitet på deras Nforce2-kort

Permalänk
Medlem

nja...skulle heller kalla det ojämn kvalitét, många (inkl. mig själv) är väldigt nöjda med sina Abit-kort.

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk

mitt moderkort (a-bit nf7-s) håller på att låta som en ambulas också, är det inget annat att lämna tillbaka det alltså?

Visa signatur

only death is real
only black is true

Permalänk
Medlem

uppgradera BIOS. hade det problemet innan jag uppgradera det...

Permalänk

Skulle jag göra också men jag är inte tillräkligt insatt för att göra något sådant.

tänker byta det mot ett Asus A7N8X, fungerar det bättre tror ni?

Visa signatur

only death is real
only black is true

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forever Zero
Skulle jag göra också men jag är inte tillräkligt insatt för att göra något sådant.

tänker byta det mot ett Asus A7N8X, fungerar det bättre tror ni?

använd flashmenu då behöver du bara trycka på en knapp så uppdaterar programmet bios i windows skit smidigt.

http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/download_conten...

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

välj rätt version av BIOS beroende på vilken revesion du har av ditt kort. jag tog fel BIOS fil en gång. det pajja =/

Permalänk
Avstängd

Jag e skit nervös över mitt abit nf7-s som är på väg till mig komemr fan dö om de börjar tuta:(

Visa signatur

Chassi.(Chieftec DX-01BL-D).Cpu
(AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz).Ram(PC3200/DDR400 *2).Moderkort.(Abit NF7-S rev 2.0).Graff( Powercolor Radeon 9600 PRO 128MB DDR ).HHd.(Seagate Baracuda 120gb)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
ju mer jag läser om folk som får vänta på sina trasiga NF7-S, desto nöjdare är jag att jag köpte mitt hos min lokala handlare, trots att det var ett par hundringar dyrare

Jag köpte hos min lokale handlare!! mitt pajade efter 1.5 dagar och när jag skulle lämna in det så sa de att de MÅSTE skicka det till stockholm för test.. (så om garantin gäller) jag har väntat i 4 veckor snart.. så det spelar ingen roll om man köper hos sin lokale handlare du har ändå JÄVLIGTT lång väntetid för RMA..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3r0c
Jag köpte hos min lokale handlare!! mitt pajade efter 1.5 dagar och när jag skulle lämna in det så sa de att de MÅSTE skicka det till stockholm för test.. (så om garantin gäller) jag har väntat i 4 veckor snart.. så det spelar ingen roll om man köper hos sin lokale handlare du har ändå JÄVLIGTT lång väntetid för RMA..

Beror ju på vad handlaren har för garantiavtal med sin leverantör...

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

jag sitter och väntar på mitt nf7-s som är på garanti. det har gått 1,5 vecka nu

Permalänk
Medlem

Har inte hängt i denna forumsdel på en stund, så när började så många abit nf7-s kort dö?

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Sen rev. 2.0 släpptes.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Sen rev. 2.0 släpptes.

Hehe tänkte väl det. jag har aldrig haft problem med mitt(iofs inte monster klockat).
Men annars såg man inte så många trådar om döda NF7-S när jag köpte mitt. Då var det alltid "J*vla skit Epox 8rda+.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att clera CMOS, det gör jag när mitt gör så, just det kom på att det började låta så när jag installerade MBM eftersom MBM detektade fel tempsensor och när tempen blev för hög så började mobot låta så.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

det tog nästan 3 veckor för mig å få mitt nf7-s rev 2 kort.. närmare bestämt 1 dag mindre än 3 veckor..

Visa signatur

Nya- Gigabyte GA-M57SLI-S4 AMD2 5600+ 2* 2048 + 2* 1024 corsair PC6400 Geforce 8800GTS 320mb, 500 GB WD Sata 2
Gamla- Abit Nf7-S Rev 2, Barton XP Mobile 2400+ @ 2200mhz. 2st 512 ddr PC3200 400MHZ, Geforce FX 5900 Ultra (MSI), 2st 120 GB maxtor 7200 Rpm, 1 st 200 GB maxtor SATA 1 st 250 GB maxtor SATA,

Permalänk
Medlem

Skrev detta för ca 1 månad sedan:

"Ja då tänkte jag ansluta mig till skaran som fått en ambulans parkerad i sitt tower.

Ska till en börja säga att datorn har fungerat utmärkt tills detta inträffade.

Problemet uppkom då jag i förrgår bytta min gamla Taisol mot en SLK 900u.
Observera att detta var den enda ändringen som gjorde i mitt system.

Installationen går bra och jag slår igång åbäket, den startar upp som en XP1700+ precis som den ska göra, och i denna hastighet fungerar allt utmärkt. Helt utan problem, jag sitter och skriver på denna dator just nu.

Men när jag sedan skulle återgå till mina tidigar inställningar:

XP1700+ = 2ghz

10*200

vcore: 1.8
ram: 2.8

Så slår den av sig inne i bios innan ändringen ens är gjord, och detta: dee doo dee doo, osv uppkommer. Förbannad så försöker jag slå bå burken igen, men det går inte, inte ens att starta med "insert" fungerar.

Rycker strömkabeln och stänger av nätagget, ljudet försvinner. Slår sedan igång datorn utan problem. Inställningarna är då "safe" vilket betyder att jag får gå in i bios ännu en gång, ändrar till 1600mhz och den postar och jag kommer in i windows.

Startar Prime95 och datorn hänger sig inom en halvminut, tempen är då 45 grader, vilket är 7 grader lägre än med min Taisol. Använder samma fläkt till trots, en Enermax 80mm.

Startar om med "insert" och ändrar i Bios till standard inställningar, -inga prolem har loopat 3dmark och Prime95 utan problem.

Försöker då ändra igen, till 2gzh och burken postar till min förvåning Men säg den glädje som är långvarig Så fort den försöker ladda inloggningsrutan i windows samma problem.
Ambulansen är tillbaka. Samma procedut igen, juster volt till vcore och minne, testar många olika inställningar men utan resultat.

Testar att koppla om Enermaxen till en molexkontakt, -men fortfarande samma sak.
Är nu mycket förbryllad, då datorn tidigare har tuffat på i 2ghz urstabilt.
Tempen är ju dessutom lägre nu?!

Flashar bios till 17 och hoppas, men nej då samma problem, när inloggning skall laddas så blir det utryckningskörning igen.

Numer så verkar felet endast komma när jag ska logga in, dessa problem med tutande när jag knappt hunnit ändra inställingarna i Bios verkar ha upphört.

"shutdown when cpu-fan failes" är naturligtvis avslaget.

Summa summarum, datorn fungerar utmärkt i stockspeed, men överklockning resulterar i ambulansåkning. Alltså torde det inte vara nåogt fel på processor, eller moderkort, men vad är det som gör att jag inte kan överklocka längre? Tempen är bra. Inga andra ändringar har gjorts i systemet.

RMA är ju inte med tanke, för de lär ju inte hitta något fel på moderkortet. Twinmosminnet verkar heller inte vara defekt.

PSU:t är mycket stabilt (Enermax 431Watt)
12, 5 och 3,3 volten är mycket stabilt och har jämna värden precis som alltid."

Sedan dessa har jag faktiskt gjort framsteg, stängde av "cpu-thermalthrottling" och lyfta av min SLK 900u ännu en gång, applicerade ny AS3 och drog fast den så hårt att jag trodde jag skulle knäcka både CPU och moderkort!

Sedan så var det bara att testa igen, så jag ställde vcore på 1.65 och drog upp min prolle i 10*180. Dra ballen i gruset!!! Det fungerar och har gjort sedan dess, tänkte jag skulle testa att öka lite snart igen

Permalänk

Jag är också ny medlem i ambulansförbundet Min börjar tuta när jag installerar XP... Har inte klockat något, den står på 2500+ precis som det ska. Har även testat med fail safe mode, men samma prob. ändå... Undrar om db.com vill byta ut mitt till ett a7n8x :/

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Antielefant

Sällan jag hört att en biosuppdatering hjälper tyvärr, iom att felet i sig oftast är att bioschippet är kört.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Min NF7(utan -s) rev 2.0 slutade låta som en ambulans efter biosuppgraderingen!

Visa signatur

//air

Permalänk

Tror inte det är samma ambulansljud vi pratar om för jag har hört två olika ett när jag fick strul med CPU-fläkten. Det andra när bioset dog. Provade allt på mobot då tog bort del för del tills jag bara hade CPUn kvar. Samma ljud provade att clera CMOS men det hjälpte inte bytte CPU hjälpte inte. Men nu ska det dyka upp ett nyttkort från DB i veckan som kommer.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Avstängd

jäkla skit att jag beställde et sånt kort för inte mindre än tre timmar sen.
skulle läst lite mer här....lär ju iofs kunna ändra beställningen...får bli så.

Permalänk

kebabflott >Ska du ge upp redan? Förstår dig det är skittråkigt att behöva skicka iväg mobot för mig funkade den utan ett endaste problem i 2 veckor när den så hel dog.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

kan någon ge typ en liten text om vad man kan göra och vad som hjälper att göra när det börja ambulaserasig.Vore SUUUUPER snällt(är skit nervös över mitt som kommer i veckan)

Visa signatur

Chassi.(Chieftec DX-01BL-D).Cpu
(AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz).Ram(PC3200/DDR400 *2).Moderkort.(Abit NF7-S rev 2.0).Graff( Powercolor Radeon 9600 PRO 128MB DDR ).HHd.(Seagate Baracuda 120gb)

Permalänk
Medlem

Gud vad glad jag är att jag äger ett Asuskort.....:)

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem

Asus A7N8X verkar bra mkt stabilare än Abits kort.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem

mitt har funkat suuper sen jag fick det, dock fick jag byta ut det, men det var för det skadats i leveransen eller nått... Jag är skitnöjd