Permalänk

Värmeledande Lim!

hade tänkt att köpa ett par kylflänsar och dra dit dom på grafikkortet o sådär...

Men har inte bestämmt vilket lim:

det står mellan dessa 2:

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=102&session=4f1a86c...

Denna kostart 140kr mera än den nedre
_______________________________________________

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=103&session=4f1a86c...

någon som vet om zalman´s värmeledande lim är bra eller ska jag satsa på artic ?

Permalänk
Hedersmedlem

Satsa på Arctics lim, Zalmans har jag inte några bra erfarenheter av.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

ok... är det mkt skillnad i tempratur på dom två?
ska ju bara kyla minnena på grafikkortet och sätta ditt en liten kylfläns på min d-link 604 som blir väldigt varm efter 5min !!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonOrb
ok... är det mkt skillnad i tempratur på dom två?
ska ju bara kyla minnena på grafikkortet och sätta ditt en liten kylfläns på min d-link 604 som blir väldigt varm efter 5min !!

Det sitter redan en liten kylfläns på en krets innuti D-Link DI-604. Bara så att du vet. Jag har en själv så jag vet :). Min blir också mycket varm och jag tror att detta är vanligt bland routrar. Om det skulle vara skadligt för routern så tror jag att D-Link hade fixat det. Tror inte att du behöver oroa dig. Dom kan ju inte göra produkter som blir överhettade. Dessutom så förlorar du garantin om du öppnar routern.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk

ok.. men ska ändå sätta ditt en större fläns och funderar på att sätta en 40mm fläkt också... men får se utrymmet...

btw, min garanti tog slut för 2 månader sen..

Permalänk
Medlem

Men det är väl onödigt att köpa deras lim för ockerpriser! Lägg ett lager kylpasta(viklet skit som helst för minnen) på minneschippen, utom i två av hörnen. I hörnen sätter du en droppe CA-lim och sen trycker du dit kylflänsen. Viola, där sparade du lite pengar!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Det sitter redan en liten kylfläns på en krets innuti D-Link DI-604. Bara så att du vet. Jag har en själv så jag vet :). Min blir också mycket varm och jag tror att detta är vanligt bland routrar. Om det skulle vara skadligt för routern så tror jag att D-Link hade fixat det. Tror inte att du behöver oroa dig. Dom kan ju inte göra produkter som blir överhettade. Dessutom så förlorar du garantin om du öppnar routern.

Det finns trådar om detta.. Svar: JO, dom blir faktiskt överhettade om man använder dom hårt.. Speciellt billigare modeller..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

japp... använder min som backbone på lan också...
ska inte använda limet till bara detta.. ska ha till grafikkorts minnena också, så jag vill ha "riktigt" lim..

Permalänk
Medlem

jag kör zalmans lim, det är bra men vet inte om det kan kallas lim för det sitter inte så hårt. man kan lätt vrida loss kylningen men den sitter om man inte pillar på den.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

ok.. men det är ju bra.. ifall man får lust att ta bort flänsarna någon gång !

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonOrb
ok.. men det är ju bra.. ifall man får lust att ta bort flänsarna någon gång !

Men mindre bra om de lossnar av sig själva. En kompis till mig hittade en dag sin NB-fläns liggandes på grafikkortet, efter det använder han inte Zalmans lim mera.

Ska du bara sätta flänsar på minnet rekommenderar jag sk fragtejp, t.ex. 80-901-10 på ELFA. Lite dyrt, men räcker i evigheter. Bra för temporära installationer.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

ok.. jag beställde zalmans.. ifall det inte sitter fast hårt så tar jag väll lite kontaktlim i varje hörn..

Permalänk
Medlem

Många som har problem med Zalmans lim. Vet inte hur många inlägg man har läst om moderkort och grafikkort som har dett pga att nån fläns har ramlat av.

Permalänk
Antielefant

Vanligaste felet med zalmans lim är att det är 2-komponents, och att folk inte blandar dem ordentligt. Använder det till min CoolFX på graffeminnena, och det sitter som berget.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync