Varför Mozilla Firebird/Trillian/Miranda?

Permalänk
Medlem

Varför Mozilla Firebird/Trillian/Miranda?

1. Varför använder folk Mozilla firebird?
jag sökte på ämnet och hittade nästan enbart trådar om folk som hade problem med det.

2. Varför är det så många här på forumet som är emot MSN messenger? Alla snackar ju om att man ska ha Miranda eller Trillian eller liknande?

Är det helt enkelt så att folk är lite skeptiska till Microsoft (eller m$ som alla Swecare föredrar att skriva)?
Jag tycker iallafall deras grejer funkar bra....

Permalänk

Re: Varför Mozilla Firebird/Trillian/Miranda?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haampusini
1. Varför använder folk Mozilla firebird?
jag sökte på ämnet och hittade nästan enbart trådar om folk som hade problem med det.

2. Varför är det så många här på forumet som är emot MSN messenger? Alla snackar ju om att man ska ha Miranda eller Trillian eller liknande?

Är det helt enkelt så att folk är lite skeptiska till Microsoft (eller m$ som alla Swecare föredrar att skriva)?
Jag tycker iallafall deras grejer funkar bra....

1) Det är inte mozilla som är problemet, snarare dåligt skriva webbsidor. Dock så är den enda sidan just nu som inte fungerar för mig(mozilla firebird 0.7) www.microsoft.se och där har jag inte mycket att göra heller

2) MSN har en massa reklam, vissa tycker det är bloatad samt att det drar en del minne.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför Mozilla Firebird/Trillian/Miranda?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte-san
2) MSN har en massa reklam, vissa tycker det är bloatad samt att det drar en del minne.

MSN Messanger har väl knappast reklam?

Jag kör Trillian eftersom jag också använder icq, och det blir ju smidigare med ett program istället för två. Men jag använder Messanger på jonner och tycker att det fungerar finemang.

Anledningen till att många ogillar Messanger är förmodligen att det just är utvecklat av Microsoft. Minns bara de stora anti-ms-trådarna. Saken är den att Messanger-motståndarna inte tycker att programmet är "ganska dåligt", utan det verkar ju vara ett djupt rotat har mot det. Lite överdrivet naturligtvis, men ibland verkar det vara så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

msn tar för mkt plats på skrivbordet

Permalänk

1. Mozilla Firebird är en bättre webbläsare än IE. Den stödjer tabbar och har en inbyggd popup stoppare.

2. Som vanligt så har Microsoft storhetsvansinne och tycker att endast deras produkter ska få köras på våra stackars datorer. Senaste exemplet på detta var när de bytte ut msn-protokollet för att sätta käppar i hjulen för miranda osv... Jag anser att man ska kunna kommunicera med alla operativsystem genom IM program.

Det är inte så konstigt att folk är arga på Microsoft!

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Senaste exemplet på detta var när de bytte ut msn-protokollet för att sätta käppar i hjulen för miranda osv...

Det är ju knappast därför de bytte ut protokollet, de gjorde det för att det tydligen fanns säkerhetshål i det. De gick ju ut med information om det nya protokollet, så att folk kunnda göra/uppdatera sina egna klienter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder Firebird för jag tycker det finns så sköna popupstoppers och cookieblockers inbyggt.

Sen använder jag Miranda för det är litet reklamfritt samt man kan använda msn som ett plugin och att det finns massa andra roliga plugins.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Jag använder Mozilla för att den enligt mig är en mycket bättre webbläsare.
En annan anledning är att den är Open Source. Detsamma gäller Miranda.
Jag bytte mot Miranda när ICQ började med reklam.

Permalänk
Medlem

Ungefär samma anledning som alla andra har svarat.
Kör med Mozilla/Firebird för att det är den bra och smidig browser (tab browsing och mängder med plug-ins plus en massa annat) och Miranda för att den är liten och smidig plus att det finns en massa bra plug-ins till den och är reklamfrin. En till bonus man får är ju som sagt att båda är open source.
Anledningen till att jag kör med det är bara så enkelt att jag tycker att det är bättre än både IE och ICQ (MSM använder jag inte enns) och hadde det varigt annurlunda skulle jag kört IE och ICQ istället.

Permalänk
Medlem

1. Mozilla och Mozilla Firebird är mycket bättre än IE.

2. Miranda är mycket bättre än mirabilis ICQ. Snyggare, renare, mer flexibelt, snabbare... Sen att det stöder MSN är också ett stort plus. Microsofts MSN-klient står jag inte ut med.

Permalänk
Medlem

1. adblocker, popupstopper, tabs. Dessa saker går inte att leva utan. Sen litar jag mer på open-source när det gäller säkerhet

2. Jag känner ingen som använder MSN så valet är enkelt. Miranda har fler features än ICQ men tar ändå mindre minne/cpu. Dessutom är den gratis och även här open-source

Permalänk
Medlem

Håller med övriga talare här gällande dessa program. Använder trllian själv och en bra sak är att man kan döpa folk efter eget tycke så slipper man massa lama fjortisnamn.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

1. Mozilla tolkar imo html bättre än IE, som verkar ha en inbyggd randomize funktion i kompileringen. Dessutom har det bättre funktioner.

2. MSN Messenger är bloatware. Dessutom stöder Miranda IM fler protokoll än MSN Messenger.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Okej, en massa skäl här att använda dom där grejerna.
Vad är skildnaden mellan Mozilla och Mozilla Firebird?
Är det svårt att komma igång med miranda?

Permalänk
Medlem

Mozilla är ett helt paket med web-browser och mail/news läsare medans firebird bara är browsern.

Permalänk
Medlem

Bör nämnas att Firebird är en annan browser än den som följer med i Mozilla-paketet. En bättre browser

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem

1. För att MozillaFirebird är en mycket bättre browser än ie såklart. Massa trevliga funktioner. Har kört aebrahim's AthlonXP-optimerade builds i några månader nu och vill inte gärna använda nåt annat.

Haampusini: http://pryan.org/firebird/aebrahim/MozillaFirebird-0.7-Oxs-G7...

2. Alla roliga plug-ins och resurssnålt är de två största anledningarna till att jag kör Miranda. MSN skulle jag inte ens ta i med tång (gäller både programmet och protokollet)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
2. MSN Messenger är bloatware. Dessutom stöder Miranda IM fler protokoll än MSN Messenger.

Måste bara fråga vad Bloatware eller "bloatat" betyder?
Utsmetadgrafik/reklam/m.m eller?

Visa signatur

*Signatur raderad 2003-12-31 09:58* Utloggningslänkar är inte snälla /Mental:D (Mental söp bort min signatur vid nyår).
Inloggningslänkar då?

Permalänk
Keeper of the Bamse

När jag får ett meddelande med Miranda (oavsett protokoll) blinkar min scroll-locklampa, jag får en notice när någon läser mitt awaymsg, jag kan trycka ctrl+shift+i så hoppar olästa meddelanden upp, m.m. Det drar i nuläget straxt över 4mb ram. Jämför man med att köra icq/msnm separat sparar jag runt 20-25mb ram.

Jag använder inte Mozilla Firebird, jag använder Avantbrowser. IE's dll-er men med tabbar, procentladdning, popupstopper m.m. Helskönt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör Opera, inte Mozilla men argumenten är de samma. Opera är allt som IE inte är; snabbt, lätt och med nyttiga features man inte klarar sig utan (mouse gestures, popup-stoppare och hela hanteringen av fönster för att nämna några).

Jag kör Miranda (enbart ICQ-protokollet dock) för att det är open source, lätt och konfigurerbart. Ser ingen anledning att använda MSN-protokollet (vad har det som inte ICQ-protokollet har?) eftersom alla jag vill nå använder ICQ-protokollet.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag laddat ner Mozilla Firebird 0.7 (tack, Mart!)
Ska pröva det ett tag nu.

Men hur kommer jag igång med Miranda om jag vill pröva det istället föt MSN Messenger?

Edit: Hur ändrar jag font i Mozilla Firebird?
(Asså då menar jag den fonten som utgör menyerna och så, inte den som gäller för webbsidor.)

Edit2: kan man ställa in så att den tillåter en särskild popup?
Jag syftar på den som kommer upp när man loggar in med comhem.

Edit3: finns det något smidigt sätt att flytta över alla mina favoriter från IE till Mozilla?

Permalänk
Medlem

Testa skriva about:config

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit: Hur ändrar jag font i Mozilla Firebird?
(Asså då menar jag den fonten som utgör menyerna och så, inte den som gäller för webbsidor.)

Skulle tro att du får ändra detta i windows, det är ju inte specifikt för just Firebird utan för alla program.

Citat:

Edit2: kan man ställa in så att den tillåter en särskild popup?
Jag syftar på den som kommer upp när man loggar in med comhem.

När Firebird blockerar en pop-up så får du ett litet utropstecken längst ner till vänster i fönstret. När du klickar på det så får du upp ett fönster där du kan markera sidan och välja "unblock".

Citat:

Edit3: finns det något smidigt sätt att flytta över alla mina favoriter från IE till Mozilla?

Ska göras automatiskt egentligen men... Välj "import & export" under file i IE, välj exportera favoriter till html-fil och spara denna. Starta Firebird och öppna "Manage Bookmarks", välj Import från File och sedan den html-fil du nyss sparade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sådär! Strålande!
Tack Mart!

(lyckades fixa fonts själv för den delen )

Permalänk
Hedersmedlem

Miranda enkel guide

1. Ladda hem senaste versionen på http://miranda-im.org/release/
2. Installera och skapa en ny profil.
3. Ladda hem senaste MSN pluginet http://miranda-im.org/download/details.php?action=viewfile&id... och installera (dvs kopiera in .dll filen i pluginmappen)
4. Starta Miranda och gå till "Options.." välj "Protocols" => "MSN" och skriv in email + lösen och klicka i rutan "Use v.8 protocol" (tror den heter så)

Ett tips är att rota runt lite i inställningarna för att få det att se Miranda snyggt ut samt passa dina behov.

Edit: Kom på att det finns ett Popup plugin som gör så att man får en sådan där blå ruta i högra hörnet som i MSN Messenger, smidigt för att veta när man får ny post.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag får ont i ögonen av att se de orgier i pastellfärger som MSNs interface består av. Jag har en del vänner som vägrar att köra annat än MSN och då är Miranda ett utmärkt sätt för mig att förhindra allvarliga synproblem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Miranda enkel guide

1. Ladda hem senaste versionen på http://miranda-im.org/release/
2. Installera och skapa en ny profil.
3. Ladda hem senaste MSN pluginet http://miranda-im.org/download/details.php?action=viewfile&id... och installera (dvs kopiera in .dll filen i pluginmappen)
4. Starta Miranda och gå till "Options.." välj "Protocols" => "MSN" och skriv in email + lösen och klicka i rutan "Use v.8 protocol" (tror den heter så)

Ett tips är att rota runt lite i inställningarna för att få det att se Miranda snyggt ut samt passa dina behov.

Edit: Kom på att det finns ett Popup plugin som gör så att man får en sådan där blå ruta i högra hörnet som i MSN Messenger, smidigt för att veta när man får ny post.

Tack för hjälpen, det här programmet är ju hur skönt som helst!

Men jag saknar popups när folk loggar in etc (har installerat popup-plugin + notifyanything plugin till programmet), dessutom vill jag ha smileys, vilka är dom smidigaste plug-in-programmen för det?

Edit: Hittade det här http://miranda-im.org/download/details.php?action=viewfile&id...
hur installerar jag det?

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag repeterar, har inte läst hela tråden.
Firebird - tabbar, popupstoppare, förhindrar att vissa javaskript pular runt, "find on type", bra inbyggd sökfunktion etc...
Miranda - minimal, plugins, osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woody
Måste bara fråga vad Bloatware eller "bloatat" betyder?
Utsmetadgrafik/reklam/m.m eller?

http://en.wikipedia.org/wiki/Bloatware

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Tack för hjälpen, det här programmet är ju hur skönt som helst!

Men jag saknar popups när folk loggar in etc (har installerat popup-plugin + notifyanything plugin till programmet), dessutom vill jag ha smileys, vilka är dom smidigaste plug-in-programmen för det?

Edit: Hittade det här http://miranda-im.org/download/details.php?action=viewfile&id...
hur installerar jag det?

Alla plugins läggs i mappen plugins där miranda är installerat. sen är det bara att starta om miranda så laddas det in

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]