Permalänk
Medlem

AMD fel, moderkort eller grafik

Jag har byggt en ny dator för ett tag sedan, hårdvaran är följande:
AMD athlon xp2600+, standard
Soltek motherboard, senaste flashen
40 gb wd hdd 7200 rpm
asus geforce 4 ti 4200 128 mb ddr
nätverkskort

Men den fungerar inte bra!!
Jag har kört flera testar från sweclockers filarkiv, minnestestare, hårddisk testare, cpu testare, grafiktestare. Det är bara när jag använder grafiktestaren som felet uppstår, och så fort jag försöker spela cs!

Felet är följande:
Datorn fryser eller startar om. Och nej det är inte bara spelt som hänger sig utan hela datorn fryser! Jag har felsökt ett tag och är nästan säker på att det är moderkortet eller grafikkortet. Jag har kollat på kondensatorerna i datorn och alla verkar hela och opåverkade.
Har någon haft ett liknande problem och vet en bra lösning eller har någon idé på vad felet kan bero på så svara är ni snälla... DH närmar ju sig med stormsteg!! Vill inte sitta med en dator som inte funkar på DH, kort sagt: HJÄLP!

mvh Needle

Permalänk
Antielefant

1. Prova annat grafikkort
2. Prova annat moderkort

så vet du snabbt vilket som strular.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Du har inte för hög temp eller för klent nätagg för det hela?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem

Vilket Soltek moderkort? Det finns mer än en variant...

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

har bakgrund på mitt irc, ibland när jag minimerar kanalen och sedan öppnar den så syns bara bakgrunden där texten ska står, inga nick inget... så jag måste starta om datorn... vad fan är felet?! har inte ändrat något alls... kan alla mina fel bero på nått virus eller nån skit???!

Permalänk
Medlem

Zcenicx : Har inte så många delar, grafikkortet använde jag i den gamla datorn och där var det felfritt... så moderkortet är min gissning! tack för svar!

Cyberdyne: Jag har testat att sätta i en chassifläkt men det hjälpte inte...samma fel. Mitt nätagregat är på 350 W så jag tror inte att det ska bero på det. Tack för svar!

Ykalon: Soltek SL-75DRV5 senaste bios flashen, och ja det är bussat till 400 Mhz, eller vad det nu var.. ska passa processorn iaf, den ska inte stöda barton vad jag har hört, men jag kör ej barton så det är ej det! Tack för svar

Permalänk
Avstängd

jag hade också liknande prob med mina saker innan och mitt fel va att jag hade fått en 2600 barton i stället för en T-b så kolla med att du verkligen har en Tb

Visa signatur

Pentium4 3.4@4.1 |
Abit AI7| 4*256 A-data 3200 2 5 2 2| Hercules 9800XT Fx 5950 Ultra på lagning!| waterchill|2 36Gb Raptor Raid|3Dmark01

Permalänk
Medlem

Jo det är en T-b ... tyvärr är det inte så enkelt! , ska åka och köpa nytt moderkort imorrn, hoppas på att det är det, ps2 porten till tangentbordet funkar nämligen inte heller.. de flesta hårdvaru tecknena pekar på moderkortet... är det inte det så har jag ett moderkort att sälja

Permalänk
Medlem

Tack för alla inlägg.. men idag fick jag, med lite hjälp fram felkällan. Det var så enkelt som att grafik kortsfläkten hade pajjat, lagrena hade bränts och fläkten var sne, den stod still.. därav felet. Är nu skickat på service! tack än en gång