Permalänk

Ladda up filer med php

Hej svejs!

Jag vill helt enkelt ladda upp filer med php.

När jag försöker lägga upp filer får jag meddelandet:

Warning: SAFE MODE Restriction in effect. The script whose uid is 37748 is not allowed to access /var/www owned by uid 0 in /customers/tjoff.com/tjoff.com/httpd.www/galaxi/admin/uploadfile.php on line 9

Finns det något sätt jag kan gå runt safe mode eller avaktivera det?
Det är värt att påpeka att det inte är min egen server.

Jag läste lite om en kille som hade samma problem, tyvärr verkade det inte som någon kunde hjälpa honom
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=198652&h...

Så här ser koden ut för "skickafilen":

print "<form enctype=\"multipart/form-data\" method=\"post\" action=\"uploadfile.php\"><input type=\"hidden\" name=\"MAX_FILE_SIZE\" value=\"300000\" />Send this file: <input name=\"userfile\" type=\"file\"><input type=\"submit\" value=\"Send File\" /></form>";

så här för "laddaupfilen":

<?php

$uploaddir = '/var/www/';
$uploadfile = $uploaddir. $_FILES['userfile']['name'];

print "<pre>";
if (move_uploaded_file($_FILES['userfile']['tmp_name'], $uploadfile)) {
print "File is valid, and was successfully uploaded. ";
print "Here's some more debugging info:\n";
print_r($_FILES);
} else {
print "Possible file upload attack! Here's some debugging info:\n";
print_r($_FILES);
}
print "</pre>";

?>

Permalänk
Medlem

Det låter som att du måste chmodda /var/www-katalogen till o+w (write-privilegier för "andra"). Om det inte är din server, kan det bli problem, såvida du inte har tillgång till att göra ändringar på den.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

Eller bara ändra $uploaddir...

Permalänk

Hur gör jag för chmodda?
Jag läste lite i en annan tråd att man kunde skriva chmod($dest,0777); någonstans
Jag testade det men det funkade inte, så antingen gjorde jag fel eller så har jag inte tillgång.

Ändra uploaddir? hur skulle det hjälpa mig? Kommer jag inte få samma fel var jag än lägger filen på servern?

Permalänk
Medlem

ricketick: Du kan ju lägga dina www-filer nånstans, antar jag? Skapa en dir i den diren, och lägg filerna där?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Eller bara ändra $uploaddir...

Jo, det är nog mycket smartare.

ricketick: Skapa en "upload"-katalog och ändra rättigheter så att alla kan skriva till den. Använder du FTP? Isf kan du chmod:a från FTP-klienten.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

Man kan i många FTP program ändra dom rättigheterna på kataloger

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

M.h.a. "site", "help site" eller "help site chmod" funkar nog i valfri ftpklient

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Jag testade att ändra rättigheterna i leech ftp till 777 och det såg ut att funka men det går fortfarande inte att ladda upp och jag får samma felmeddelande, så jag antar att inte min server stödjer det. Har b-one.net
Undrar om det funkar på telias servrar...

Tack för hjälpen