Permalänk
Medlem

Nokia 6600

http://www.nokia.se/phones/6600/

Vad tror ni om denna mobiltelefon?
Är den värd sitt pris?
Den kostar 5700 på OnOff, 5000 på Siba Och 3200:- på Thorn.

Jag hade tänkt köpa den på avbetalning på thorn men vet inte om jag ska ta och vänta eller om jag ska köpa den.
Har kollat runt lite på nokia och andra ställen. men den här är den jag tycker ser bra ut och "har allt"
65 500 färger TFT skärm är inte lite....
Men det finns en massa saker jag inte fattar. det står att den har en xhtml läsare. Vad fan är det för nåt? kommer jag kunna surfa in på vanliga HTML, SP, CGI sidor? Typ swec.com eller?
vore isåfall grymmt.
Sen står det nåt om att man kan montera extra minne. hur fasen gör man det och är det dyra minnen?

Är den mobilen nåt att funta på eller ska jag skita i den och ta en annan modell?
Jag vill inte ha sonyericsson.
Dom är dåliga har jag hört av många. så inga svar om dom mobilerna tack. ch försök inte övertala mig om dom för jag vill inte
Siemens, Nokia, Motorola, LG och andra märken välkomnas.
skriv gärna Varför du rekomenderar den mobilen osv.

Permalänk

Re: Nokia 6600

Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
Men det finns en massa saker jag inte fattar. det står att den har en xhtml läsare. Vad fan är det för nåt? kommer jag kunna surfa in på vanliga HTML, SP, CGI sidor? Typ swec.com eller?
vore isåfall grymmt.

Nej, det betyder det tyvärr inte. xhtml är en standard som troligtvis kommer att ersätta HTML 4.01 på sikt. Sidor som är kodade i xhtml kommer att fungera på telefonen. Men vanliga html-sidor kommer nog inte att fungera. (Så om du kodar html, börja koda xhtml, det är mycket trevligare!)

Citat:

Sen står det nåt om att man kan montera extra minne. hur fasen gör man det och är det dyra minnen?

Det står inte angivet vad för typ av minneskort man ska stoppa i, men hur som helst är det bara att trycka in minneskortet i kortplatsen. ett SD-kort på 128mb kostar väl runt 500 kronor tror jag.

Citat:

Är den mobilen nåt att funta på eller ska jag skita i den och ta en annan modell?
Jag vill inte ha sonyericsson.

Köp en Sonyericsson T610! jag är grymt nöjd med min.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Hedersmedlem

Minneskorten är MMC, och finns vad jag vet upp till 128MB. När man köper telefonen så medföljer det ett 32MB MMC, och telefonen har 6MB internt minne. Har hört att det ska finnas 256MB MMC också, men jag vet varken var man kan köpa dem eller om telefonen stöder så stora minneskort. Ett 128MB icke-Nokia MMC får man pröjsa mellan 4-500:- för, medans Nokia original kostar runt tusenlappen.
Jag har beställt min på webhallen.com, och den borde anlända någon gång mellan nästa vecka och mitten av november.
Orsaken till att jag beställde min var för alla saker man kunde göra med den, jämfört med min nuvarande telefon. Prylgalen? Javisst!
Det finns tredjepartsprogram som t.ex:

• Gameboyemulator

• Fjärrkontrollsprogram, med stöd för de flesta tv- och stereoapparater.

• Lögndektektor (tveksamt resultat på grejorna, inget som håller i rätten direkt)

• Övervakningsprogram som tar en bild vid rörelse och skickar den via mms, email eller sparar den på telefonen.

• Myggskrämmarprogram, skall tydligen skicka ut något högfrekvent ljud av något slag. Lika tveksamt resultat som lögndetektorn.

• Telefonsvarare

• Doom (spelet)

• Opera

• Världsklocka med koordinater för alla större städer i världen, samt massa annan information.

• IRC-klient

• Periodiskt system

Kan fortsätta hur länge som helst, men jag orkar inte.
Blev helt såld på funktionerna i polarens 3650, och när 6600 med bättre utseende och specifikationer tillkännagavs så var det inget snack om saken, en sån skulle jag ha.

Edit: Lite bilder, så man kan få sig en uppfattning om storleken.
Nokia 6600 på tyska.
Nokia 6600 på franska.
Bilder på 6600 från mobil.se

Permalänk
Gäst

Sa du IRC-klient?

berätta mer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
Sa du IRC-klient?

berätta mer

Eftersom jag inte har fått min telefon ännu, och polaren som har 3650 inte har testat den, så vet jag inte hur bra/dåligt den fungerar. Lyckades iallafall fixa fram en länk till den.

http://www.allaboutsymbian.com/software/directory/viewsoft.ph...

Borde fungera på 6600, men man ska inte hoppa hej innan man har skrikit över bäcken.

Permalänk
Medlem

men du. kan du maila till mig på taufik_39@hotmail.com
skriv både din mail och icq.. samt ditt mobilnummer.. och meddela mig när du har fått den.. jag vill gärna veta

dethär med XHTML och HTML... tror du inte man kan ladda ner nåt som fixar det?
bilderna som mobilen tar är grymmt snygga...
vill ha en sån.. men jag ska vänta till efter jul för då blir det lite billigare. samt att mer m,odeller släpps.. så man inte ångrar sig..
för jag köpte min 3510. efter 1 vecka så släpptes 3510i och då vart jag sne..
jag menar. jag ska ju ändå lägga ut såpass mkt pengar. så därför vill jag ha nåt som är väldigt prisvärt och bra.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Eftersom jag inte har fått min telefon ännu, och polaren som har 3650 inte har testat den, så vet jag inte hur bra/dåligt den fungerar. Lyckades iallafall fixa fram en länk till den.

http://www.allaboutsymbian.com/software/directory/viewsoft.ph...

Borde fungera på 6600, men man ska inte hoppa hej innan man har skrikit över bäcken.

Men kravet är alltså symbian OS?

Permalänk
Hedersmedlem

taufik: Skriver en liten recension i denna tråd och skickar ett mejl när jag fått hem den.

Bijan: Kravet för den versionen är symbian OS. Dock så står det på sidan att programmet är gjort för 7650, men det kan mycket väl vara för att det är den enda telefon med symbian OS som de har testat programmet på. Däremot så är det garanterat att programmet fungerar på Nokia 7650/3650. Mer än så vet jag inte, tyvärr. =/

Permalänk
Citat:

dethär med XHTML och HTML... tror du inte man kan ladda ner nåt som fixar det?

Jo självklart, Ballistic nämde fanns tydligen Opera till telefonen. Vilket är en webläsare.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

taufik: Skriver en liten recension i denna tråd och skickar ett mejl när jag fått hem den.

Bijan: Kravet för den versionen är symbian OS. Dock så står det på sidan att programmet är gjort för 7650, men det kan mycket väl vara för att det är den enda telefon med symbian OS som de har testat programmet på. Däremot så är det garanterat att programmet fungerar på Nokia 7650/3650. Mer än så vet jag inte, tyvärr. =/

www.siba.se på beskrivningen för 6600 så står det "symbian OS"
Symbian finns i den telefonen.
Om man tänker såhär: Sålänge det finns ett os, så är det uppgraderingsbart. Dvs. man vet aldrig vad "de avancerade användarna" få för sig att koda..
Det är den telefonen jag faller för
Men det är priset jag jagar..

Sedan tycker jag att den borde kunna läsa HTML sidor.. Men det kanske ska finnas nån fix. Om någon med bra språkkunskaper kan ta reda på det i ett annat forum där man har testat telefonen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Sedan tycker jag att den borde kunna läsa HTML sidor.. Men det kanske ska finnas nån fix.

Finns webbläsare att tanka hem till telefonen, som t.ex. opera som jag nämnde i mitt tidigare inlägg (och som turbonallen också kommenterade). Polaren med 3650 hade ett program som hette webviewer, och med det så kunde han surfa på vanliga html-sidor, såsom swec. Men det gick segare än segast, ingen bbb-hastighet där inte.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte påstå att jag gillar nokia särkilt mycket, men den här telefonen är en fullträff

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Jag kan inte påstå att jag gillar nokia särkilt mycket, men den här telefonen är en fullträff

jag älskar nokia
dom har alltid haft grymma telefoner.. enda sedan 5110:an släpptes med bytbar framsida

Permalänk
Medlem

skitsamma om det går segt.. det är bara att haxxa comviqs lina

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

varför blev den flyttad? det är fortfarande köparens guide?!!

Permalänk
Citat:

varför blev den flyttad? det är fortfarande köparens guide?!!

Kom ihåg att detta forum inte är till för köpråd av enskilda produkter.
Ska du köpa ett moderkort, fråga i moderkortsforumet.
Ska du köpa ett grafikkort, fråga i grafikkortsforumet.
Ska du köpa en digitalkamera, fråga i kringutrustning.
osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Kom ihåg att detta forum inte är till för köpråd av enskilda produkter.
Ska du köpa ett moderkort, fråga i moderkortsforumet.
Ska du köpa ett grafikkort, fråga i grafikkortsforumet.
Ska du köpa en digitalkamera, fråga i kringutrustning.
osv.

ber om ursäkt.. reglerna har tydligen ändrats..

Permalänk
Citat:

ber om ursäkt.. reglerna har tydligen ändrats..

jo det var väl nån månad sen eller nåt det blev annorlunda, men vad gör det? Det blir säkert mer respons nu när tråden ligger här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
jo det var väl nån månad sen eller nåt det blev annorlunda, men vad gör det? Det blir säkert mer respons nu när tråden ligger här.

ja det blir lättare

Permalänk
Medlem

Glömde fråga en sak angående telefonen.
Finns det nån Mp3 Spelare i den eller liknande? hur överför man musiken till telefonen? Är det via USB eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic Det finns tredjepartsprogram som t.ex:

• Gameboyemulator

• Fjärrkontrollsprogram, med stöd för de flesta tv- och stereoapparater.

• Lögndektektor (tveksamt resultat på grejorna, inget som håller i rätten direkt)

• Övervakningsprogram som tar en bild vid rörelse och skickar den via mms, email eller sparar den på telefonen.

• Myggskrämmarprogram, skall tydligen skicka ut något högfrekvent ljud av något slag. Lika tveksamt resultat som lögndetektorn.

• Telefonsvarare

• Doom (spelet)

• Opera

• Världsklocka med koordinater för alla större städer i världen, samt massa annan information.

• IRC-klient

• Periodiskt system

1. Lovely tråd, har nu bestämt mig för vilken telefon jag skall köpa. Uppskattas.
den viktiga frågan
Vill bara kolla lite om programen ovan, är dom då javaprogramerade eller
hur sjutton är det till att funka? Ex blev jag nyfiken på Fjärrkontrollsprogram
Fattar nada när de gäller sånt här, men ny kunskap är alltid bra kunskap.

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
1. Lovely tråd, har nu bestämt mig för vilken telefon jag skall köpa. Uppskattas.
den viktiga frågan
Vill bara kolla lite om programen ovan, är dom då javaprogramerade eller
hur sjutton är det till att funka? Ex blev jag nyfiken på Fjärrkontrollsprogram
Fattar nada när de gäller sånt här, men ny kunskap är alltid bra kunskap.

haha nu e vi två. men du.. Vänta till efter jul eller nånstans där.. den kommer bli billig somfan tror jag. Det är alltid så vid jultid.. Modeller släpps och blir billiga snabbt.
Ang. Programmen så vill jag också veta hur dom fungerar.

Permalänk
Medlem

hmmm har den EMS också eller bara SMS o. MMS ?
nån som vet.

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Hedersmedlem

Berättar det jag vet, så får någon annan med mer kunskap fylla i luckorna.
Det finns mp3-spelare att tanka ner, och man kan endast föra över grejor via bluetooth eller IR. (kanske bifoga i ett MMS också, men det verkar rätt bökigt)
Programmen som jag listade är .sis-filer, och orsaken till att de t.ex. kan styra ir-porten är att symbian OS tillåter viss modifiering av programvaran. Därför så fungerar inte program som fjärrkontrollsemulatorn på telefoner som min nuvarande (Nokia 7210), då den har ett annat OS.
Förklaringen för fjärrkontrollsemulatorn läste jag på ett annat forum, men om det är någon som vet mer än mig och vill rätta mig, så är det fritt fram.

Permalänk
Medlem

Har beställt en för ca 1 månad sen så jag borde få min nu i veckan.
Mest fjärrkontroll och icq program som intresserar mig.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Har beställt en för ca 1 månad sen så jag borde få min nu i veckan.
Mest fjärrkontroll och icq program som intresserar mig.

Kommer till brittiska butiker nu på måndag och ska komma till sverige tidigast den 5:e nov (enligt techshop.nu). Så bli inte förbannad om den inte kommer den här veckan, för chansen är rätt liten.

NoterNet: Tror inte det, ser ingen anledning till att den skulle ha det heller. SMS + MMS räcker gott & väl.

Permalänk
Medlem

hur snabb är laptop > 6600 Bluetooth?
handlar det om 10k/sec eller 1mb/sec?

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
hur snabb är laptop > 6600 Bluetooth?
handlar det om 10k/sec eller 1mb/sec?

Har för mig att bluetooth har en överföringshastighet på 1Mbit/s, en bit över 120kB/s mao. Sen är ju frågan om telefonen klarar av den hastigheten, men det får framtiden utvisa. Snabbare/bekvämare än IR iaf.
När jag skickade filer till Rauters 3650 via blåtand så gick det i 20-30kB/s, vilket jag anser är fullt tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har för mig att bluetooth har en överföringshastighet på 1Mbit/s, en bit över 120kB/s mao. Sen är ju frågan om telefonen klarar av den hastigheten, men det får framtiden utvisa. Snabbare/bekvämare än IR iaf.
När jag skickade filer till Rauters 3650 via blåtand så gick det i 20-30kB/s, vilket jag anser är fullt tillräckligt.

ok men vad kostar det att köpa en BT port till datorn? är det en billig investering?
man kan ju låda den tanka medans den laddar.. sen har man sina låtar där..
Nån som vet hur mkt minne man kan köpa till som max?
Funtar på 256-512 vilket är fullt tillräckligt..