Permalänk
Medlem

Design av hemnätverk

Tjena..

Har tidigare haft felia adsl med en enkel d-link-router och det har fungerat utmärkt... Har nu i veckorna fått BBB 8/1 där det ingår 5ip's och det nya modemet har inbyggd switch med plats för 3 burkar.

Problemet är att d-linkroutern inte pallar med hastigheten, man kan inte tanka i mer än 100kb/s. När man kopplar en dator direkt i modemet istället fungerar det mycket bättre. Det enklaste vore ju då att koppla en switch till modemet och sätta alla burkar på egen IP... Men ipadresserna räcker inte till :/

Alltså, behöver hjälp med att lösa följande:

- Har tre burkar utan krav på hastighet (endast surf, kan sitta i dlinkrouter)

- Har två burkar som kräver hastighet

- Har en server som egentligen inte kräver hastighet, spelar ingen roll var denna sitter

- Vill kunna koppla in extra burkar och laptop tillfälligt, gärna bra hastighet

Den självklara lösningen känns ju som att man sätter in de burkar som vill ha hastighet samt routern med de andra burkarna direkt i modemet och kör på.. Men då uppföljs inte det sista kravet:

- Alla burkar måste sitta i nätverk med varandra så de kan nyttja nätverksskrivaren

Har för tillfället bara modemet med sina 3 portar, router med 4 portar och en 8p switch. Kan köpa en 5p switch om det behövs.
Jag misstänker att det inte är värt att satsa på en nyare färdig router, lär väl inte palla den heller?

Jag skulle kunna köra min befintliga linuxserver som router... men undviker helst detta då den står i källaren och modemet är på övervåningen, skulle behövas en massa extra kabeldragning för det, men det är ju ett alternativ. Dessutom vet jag inte om den skulle vara flaskhals den heller? Om jag gör det nyttjar jag ju inte heller de 5 ipadresser jag blivit tilldelad, om det nu är en nackdel

Om man sätter några datorer direkt på switch till modemet och några direkt på routern, och sedan drar en korsad kabel mellan router och switch.. Skulle det lösa problemen? Man måste väl förstås köra statisk ip på de som sitter i routern då... Men det borde fungera?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle använt Linux burken som router, blir säkert bäst prestanda..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Jag skulle använt Linux burken som router, blir säkert bäst prestanda..

Bäst prestanda blir det väl om de sitter direkt i modemet, men jo.

Linuxburken är en P2 400mhz 256mb ram för övrigt.

Det blir ju dock problem med kabeldragning, kan tom bli så att kabeln blir för lång om jag ska dra den modem -> server...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Senaste generationen av hemmagateways (bl.a. D-links Di-604) lär ligga på runt 15 Mpbs i genomströming en uppgifter här på forumet så en sådan bör uppfylla dina krav.

Citat:

Om man sätter några datorer direkt på switch till modemet och några direkt på routern, och sedan drar en korsad kabel mellan router och switch.. Skulle det lösa problemen? Man måste väl förstås köra statisk ip på de som sitter i routern då... Men det borde fungera?

Detta skulle nog snarare skapa nya problem. Förstår inte riktigt hur du hade tänkt dig att få ihop det hela adressmässigt.
Den enda variant på detta jag kan tänka mig är att köra dubbla nätverkskort i datorerna som skall ligga direkt mot modemet (alltså inte gå via routern) och ansluta det andra kortet till det interna nätets switch för att därigen kunna dela filer och skrivare internt.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Senaste generationen av hemmagateways (bl.a. D-links Di-604) lär ligga på runt 15 Mpbs i genomströming en uppgifter här på forumet så en sådan bör uppfylla dina krav.

Detta skulle nog snarare skapa nya problem. Förstår inte riktigt hur du hade tänkt dig att få ihop det hela adressmässigt.
Den enda variant på detta jag kan tänka mig är att köra dubbla nätverkskort i datorerna som skall ligga direkt mot modemet (alltså inte gå via routern) och ansluta det andra kortet till det interna nätets switch för att därigen kunna dela filer och skrivare internt.

/H

Okej... Varför har just den billiga 604 bättre genomströmning än sina dyrare syskon? Den skulle alltså klara jobbet? Nån som kan bekräfta?

Visa signatur
Permalänk

Släng in IPCop på en gammal häck så är problemet löst! v1.4 kommer ha traffic shaping inbyggt med snyggt gränssnitt så du kan prioritera trafiken från dom "viktiga" burkarna etc.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Såhär kanske du kan göra:

Koppla dina två burkar med hastighetskrav direkt i ADSL-modemets inbyggda switch, samt din 8p-switch i den sista porten. Du kan då få "äkta" IP-adresser via BBB:s DHCP till dina två burkar, samt till tre burkar till som sitter i switchen. Koppla sedan nätverksskrivaren i switchen och låt den få en "äkta" IP-adress också. Sedan kopplas D-Link routern i switchen också, så att den också får en "äkta" IP-adress på WAN-porten, och sedan NAT:ar du alla övriga burkar som inte har hastighetskrav genom att sätta dom i någon av D-Linkrouterns portar. Dessa burkar kommer då också åt skrivaren, då den har en "äkta" adress. Behöver du koppla in fler burkar tillfälligt kan du göra detta genom att antingen koppla in dem i D-Linken om den har platser över, eller genom att nyttja kvarvarande "äkta" adresser i 8p-switchen. Jag är inte helt säker på om det blir något säkerhetsproblem (man kan komma åt den från nätet) iom. att skrivaren har en äkta adress, men det tror jag inte att det borde bli.

BBB---ADSL_router---Dator1/Dator2/8p-Switch---NätSkrivare/Dator3/D-Link_router---DatorN

Personligen hade jag nog emellertid valt att använda Linuxburken som gateway/brandvägg utåt. Man kan faktiskt (trots att många glömmer bort det) ha en brandvägg utan att använda sig av NAT, dvs. att linuxburken bara släpper igenom DHCP-requests så att datorerna innuti nätverket får "äkta" adresser. Man kan också vara så avancerad att låta vissa datorer (beroende på MAC-adress) få intern IP, och vissa få adress via BBB:s DHCP. Dom som har "äkta" adresser kan sedan även ha en virtuell intern adress. Men det är kanske lite överkurs... Det går också som du säger att blanda privata och äkta IP-adresser på samma medium, det är inget problem i sig att interna adresser "läcker ut", men det gäller att hålla tungan lite rätt i mun