Permalänk

Kan/hur man byta MAC addres ???

Mitt problem !!

Jag fick plötsligt problem med min dator2 att komma på nätet. Upptäckte att jag inte hade någon ip address och när jag försökte 'renew' så fick jag felmeddelandet. "ipaddresskonflikt ???

Tydlingen har min MAC address fastnat någonstans där ute och det innebär att jag inte kan få någon ip address(enligt supporten på BBB) ???

Jag skulle tydlingen göra följande
1. uppdatera drivrutin ??? (hjälpte inte !!!)
2.byta nätverkskort. (måste jag )

Nu undrar jag ...
1. Hur kan det här hända, det måste väl gå och fixa på något annat sätt än byta nytt nätverkskort ???
2. Kan någon sno min MAC-address och varför skulle man göra det ???
3. Vad jag förstår så går det inte ändra MAC addressen men när jag läste mer här på sweclockers så går det tydlingen men kan någon beskriva hur jag kör WinXP Pro

Permalänk
Medlem

Du kan inte ändra MAC adressen, men du kan spoofa den under Win 2000/XP/2003
http://www.klcconsulting.net/smac/

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!

Permalänk

Nej den fungerar inte ???

Permalänk
Medlem

Enhetshanteraren - Nätverkskort - <namnet på ditt kort> - egenskaper - avancerat - Network Adress - värde:

Tror det är där du ändrar..

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk

MAC-adressen går att ändra på, åtminstone på en del nätverkskort.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk

Jag lyckades ändra men ändå kom jag inte ut så jag bytte kortten, nu fungerar det igen men jag tycker att det är lite konstigt att nätverkortet kan bli obrukbar p.g.a att dess MAC address redan är ute på nätet

Permalänk
Medlem

Tycker du?
DHCP-servern delar ut IP adressen efter MAC adress, om det är två med samma fysiska adress. Ja, då blir det ingen ip-adress. Och du har inget lån, så du kan inte surfa. Så enkelt var det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feedback
Tycker du?
DHCP-servern delar ut IP adressen efter MAC adress, om det är två med samma fysiska adress. Ja, då blir det ingen ip-adress. Och du har inget lån, så du kan inte surfa. Så enkelt var det

Ja så har jag också förståt det men då borde det vara ganska enkelt att ta bort den så att jag kan använda det igen.

Permalänk
Medlem

Två stycken kan ha samma MAC adress, men risken är med stor sannorlikhet obefintlig. Beror ju helt på vad för mjukvaror dem kör på deras DHCP server. Vissa är lite struliga, och om bara en klagar så brukar dem strunta i att göra något åt det. Dem har ju så många andra som det fungerar felfritt gör.
Nej men ärligt, du får nog ligga på dem lite för att det ska hända något.

Vad för nätverkskort har du? Är det ett inbyggt i moderkortet, enkelt te x SMC, Realtec, eller 3Com med en egen cpu?

Permalänk

Nu hände det igen 3 näktverkskorten ????
Första är inbyggt andra kommer jag inte ihåg vad den hette och tredje är 3Com.
Börjar undra om det är någon fel med windows jag virusökt med norton men den hittar ingen men jag inte heller dem senaste uppdateringarna p.g.a att jag inte kommer ut på nätet börja bli lite trött på det här.
Får ringa supporten imorgon för nu har dem stängt ???

Permalänk
Medlem

Jag kan ändra min till mitt VIA Rhine II, följde med ett litet program med drivisarna som tillät det.

EDIT: Ändrar altså i hårdvaran.