Problem med en hårddisk.

Permalänk
Medlem

Problem med en hårddisk.

Allt började idag när jag skulle ta bort en linuxpartition för att ge plats åt lite andra grejer.
Jag använde Partition Magic 8 för att ta ta bort linuxpartitionen och göra en enda partition av disken. I slutet av hela operationen fick jag nåt skumt felmeddelande som inte står med i hjälpfilerna.

Efter detta kunde jag inte använda disken i windows. Jag testade att ta bort partitionen och skapa en ny, men det hjälpte inte. Diskhanteraren i windows gav felmeddelandet "Åtgärden slutfördes inte eftersom partitionen/volymen inte är aktiverad. Starta om datorn för att aktivera partitionen/volymen"
Jag gjorde som det stod, men utan resultat. Jag testade att markera den som aktiv manuellt, men samma fel kom upp ändå.
Då körde jag IBM's drive fitness test på disken, men den hittade inget fel. Jag lågnivåformaterade disken och testade att partitionera om den i win2k installationen. Då verkade det fungera och jag kunde använda disken i windows igen. Jag formaterade den och la lite filer på den.

Men efter en omstart är jag tillbaka i problemens värld. Partitionen får ingen enhetsbeteckning och windows hittar inget filsystem på den. Försöker jag ge den en enhetsbeteckning får jag bara samma felmeddelande som tidigare.

Tittar jag på disken i Partition Magic nu så ser jag att den är formaterad med NTFS och jag ser hur mycket som är upptaget/ledigt.
Försöker jag ge en enhetsbeteckning genom PM får jag detta fel: http://www.powerquest.com/support/primus/id2469.cfm

Jag blir helt knäpp av det här. Hjälp!

Uppdatering: Jag hittade en "okänd enhet" som hade dykt upp i enhetshanteraren. Windows verkade inte ha en aning om vad det var och den aktuella disken låg kvar under diskenheter som den skulle. Jag testade att avinstallera både den okända enheten och den krånglande disken och startade om och nu är partitionen tillbaka igen och verkar funka.
MEN! Kollar jag i enhetshanteraren på disken så ligger den under diskenheter, men med ett utropstecken på sig och det står att drivrutinen till den inte är installerad och windows hittar inga passande drivare heller.

Uppdatering #2: Ännu en omstart. Den okända enheten är tillbaka och disken går inte att använda igen.

Permalänk

Hmm .,..

Brottas med exakt samma problem faktiskt ...
Både med en 250gb maxtor och en 120gb western på samma burk ...
Säg gärna till om du har löst det , och hur

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade och installerade om windows och då försvann problemet.

Permalänk

hehe ... gjorde det samma kan jag säga ...

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>