Permalänk
Medlem

Visa erat nätverk

Citat:

Uppdatering: BUFFY är ej längre wins server då vi har bytt mjukvara från w2k3 till clarkconnect på routerdatorerna GURKA sköter all winshantering numera. GURKA har även tagit över PDC från BLACKBOX som bara är filserver nu. Vart en jäkla skillnad i hastighet mellan 192.168.1.* och 192.168.2.* näten...från 20% till 60% av 100MBit vid byte från win till linux, men ändå inte >90% som vi vill ha.

GURKA är även uppgraderad från pI 233MMX 128MB ram till pII350@467 192MB ram (3,5*133fsb)

Tänkte det vore skoj om ni visade hur era nätverk är uppbyggda

Såhär ser det ut hos oss.

Rött är hemma hos mig
Blått är hemma hos granne 1
Grönt är hemma hos granne 2

Bilden talar nog för sig själv, fråga annars om nått är oklart.

Permalänk
Medlem

läckert, jag har det inte så avancerat men om jag får tid så ska jag skissa upp mitt. Har Granne 2 tillgång till 2 internet anslutningar på sin buffyswitch? Varför?

// Jocke

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att vi har 2 st Routers är att vi har två skilda internet anslutningar. Jag och Granne 1 delar internet medans Granne 2 har en egen.

Permalänk
Medlem

Da_Bear, hur bor du jämte din granne? (lgh, villa, radhus)?
Har ni borrat hål mellan någon vägg mellan er eller har ni en kabel liggandes på backen?

mitt nätverk är enkelt.
en dlink 804 som helt enkelt delar adsl till 1 stationär spelburk, 1 web/ftp-server, och 2 laptops.. Alla står på rad på samma skrivbord
bild kommer..
http://stortrollet.mine.nu/netverk.jpg
inte alls lika snyggt som Da_Bear, men fan inte orkar jag göra en ordentlig ritning

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem

ah då förstår jag da_bear själv har jag lite saker

Netgear MR814 Router + 4 portars switch + wlan
Netgear 5 portarsswitch
Zonet lanswitch

Asciiart

Adsl -> Router -> Switch | | Domokun(Stat) - Htpc Bärbar (wlan) - Lanswitch Stationär Bärbar nr2 | Just nu 5 datorer :)

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

Ph33r m3

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

http://gallery.stearinkanin.com/Misc/gg2?full=1
Har telia 8000 nu, annars stämmer det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
Da_Bear, hur bor du jämte din granne? (lgh, villa, radhus)?
Har ni borrat hål mellan någon vägg mellan er eller har ni en kabel liggandes på backen?

mitt nätverk är enkelt.
en dlink 804 som helt enkelt delar adsl till 1 stationär spelburk, 1 web/ftp-server, och 2 laptops.. Alla står på rad på samma skrivbord
bild kommer..
http://stortrollet.mine.nu/netverk.jpg
inte alls lika snyggt som Da_Bear, men fan inte orkar jag göra en ordentlig ritning

Vi bor i lägenheter på andra våningen alla 3. Nätverkskablarna har vi hängt mellan fönstren

Permalänk
Medlem

Så här ser mitt ut:

Min brors dator och min laptop har WLAN, min workstation har kabel anslutning till routern.

Permalänk
Medlem

Mitt nätverk. Skall byta ut routern mot en obsd maskin, skall fixa nån mer server. Annars stämmer det rätt bra.
http://s19.mine.nu/bilder/index.php?bigimage=netverk.jpg

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem

Datorn som inte har något namn.... existerar inte ännu. Har delarna men inte orkat plocka ihop den ännu. Morsan ska ha den. Anledningen till att den är inkopplad på relativity är kabeldragningen. Smidigare att ha två nätverkskort i den och brygga dem.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Visa signatur

1905

Permalänk
Medlem

Måste bara undra, vilket prorgam använder ni för att rite de tjusiga bilderna(syftar verkligen INTE på paint. Eller photoshop) ? (känner igen det ifrån fbsd, men vad heter det?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epic_p1
Måste bara undra, vilket prorgam använder ni för att rite de tjusiga bilderna(syftar verkligen INTE på paint. Eller photoshop) ? (känner igen det ifrån fbsd, men vad heter det?)

Microsoft Visio 2003.

Permalänk
Hedersmedlem

(luma)<10Mbit>(router)<8/2Mbit>(internet)<fort>(sunet)<fort>(liu)<1GBit>(subnet)-<10Mbit>-(taz)-<100Mbit>-{(qaz)(qax)(waz)}

Alla burkar har skämr och tb, men taz är server och router också (och alltid på), qax är bärbar. Alla kör gentoo linux utom waz som kör BeOS för tillfället.

Som motvikt till alla ulliga och gulliga ms viso-diagram får ni ett cli-diagram att njuta av :).

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Vilka trevliga bilder, vart hittar ni dom?

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr SpruceTwig

Microsoft Visio 2003.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
Vilka trevliga bilder, vart hittar ni dom?

Läs första quoten

http://www.microsoft.com/sverige/products/office/applications...

Till höger finns det en länk till utvärderingsversion.
Men man kom först till någon video osv.
Här är det en direktlänk:
http://www.microsoft.com/office/visio/prodinfo/trial.mspx

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

ah! trist att inte microsofts produkter fungerar så bra i linux, får testa att wina utvärderingsversinonen då, ingen som har ett fritt alternativ?

Edit: Wine var inte så lyckat :/ Får köra på bärbara istället

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

hemma hos mig kör vi med gammal koaxial kabel... fördelen med kablen är att man inte behöver någon switch/hub och nackdelen är att det bara går i 10mbps. Har grävt ner kabel mellan mitt hus och grannen (20m)
antal klienter: 8st (+2 ibland)

Ska uppgradera i sommar till 1 GBit

Permalänk
Medlem

BB ADSL 8/1 <--->NAT<--->PC1(CAT5) ^ . ......> PC2 (WLAN 802.11g 54MBit/s)

Visa signatur

[Esc]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det är aldrig försent att ge upp

Permalänk
Medlem

Bostream ADSL | | Cyberdog Linux 2.4.x / Debian Gateway, FTP, HTTP, DNS etc | | 10/100 8 ports switch | /|\ / | \ / | \ / | \ / | \ / | \ / | \ / | \ / | \ / | \ / | \ / | \ / | \ / | \ endorphin metrodome RaBaZ (?) Win2k Klient Win2k klient Win2k Klient

+ en bärbar ibland

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Så här ser det ut hos mig i alla fall
[url]http://www.medialabs.se/~juho/network.jpg[/ur]

fina namn...

Visa signatur

`Of course it runs NetBSD.''

Permalänk
Medlem

Datorerna heter Joker, Challenger, Cobra och Assasin.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

`Of course it runs NetBSD.''

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag på vårat nätverk:

http://w1.381.comhem.se/~u38110091/natverk.jpg

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem
Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4