Permalänk
Medlem

Fungerar DHCP så här?

Kolla in följande klipp... stämmer det?

<-------------------------- textklipp start----------------------------------------->
1. Vid start av en klient sänder den en broadcast med ett DHCPDISCOVER paket.

2. DHCP-servern tar emot paketet och läser av dess MAC-adress .

3. DHCP-servern tar ut en IP-adress ur sin pool med adresser samt annan nödvändig information, t ex default gateway och subnätmask. Information packas i ett DHCPOFFER paket och skickas tillbaks med klientens MAC-adress.

4. Klienten tar emot paketet och svarar med ett DHCPREQUEST paket. Paketet bekräftar att klienten mottagit lånet.

5. DHCP-servern svarar med ett DHCPACK som bekräftar lånet. Klienten kan nu använda sig av bifogad IP-adress under en tidsperiod som server bestämmer. Vid slutet av tidsperioden försöker klienten låna om adressen, vilket oftast lyckas.
<-------------------------- textklipp slut----------------------------------------->

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

AFAIK så stämmer det bra - lite reservation för det sista då man väl normalt förnyar lånet efter halva tiden.
Och man kan krångla till det lite mer om man har flera DHCP på nätet...

DORA kallar jag annars processen

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem

Ok... nästa sak jag kom på....

1. Är det adressen 255.255.255.255. som broadcasten går ut på?
2. Och skickas den inte som UDP?
3. Om UPD, vilken port?

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Nu ska du veta att jag inte är någon nätverkh4xx0r0r utan jag är väl mer allmänbildad om man säger så, men jag funderar lite på punkt nummer 1, närrmare bestämt där du skriver DHCPDISCOVER... du råkar väl egentligen inte mena DHCPREQUEST i punkt 1??? För det är ju det DCHP-klienten gör när den försöker hitta en DHCP-server, efterfrågar om det finns en DHCP-server i närheten... Dom resterande punkterna verkar ju stämma åtminstone...

Vad gäller ditt andra inlägg så är punkt 1 korrekt medans punkt 2 och 3 är för mig totalt okänt...

Vidare så tror jag faktiskt du kan ta reda på det själv... installera en nätverkssniffer (rätt harmlöst så länge du sniffar trafiken till och från din egen maskin) och sätt den att logga all trafik både på TCP och UDP'n... alla portar givetvis... rekommenderar tex Ethereal eller Commview för att sniffa trafiken...

Permalänk
Avstängd

Man behöver inte sniffa nätverkstrafiken för att få reda på väl kända uppgifter..

Ett tips är att kolla på "Daves Port List" som brukar vara hygglo!
http://lists.gpick.com/portlist/portlist.htm

Sedan kan man studera DHCP-handboken på: http://www.dhcp-handbook.com/dhcp_faq.html

Där svaret anges: DHCP, like BOOTP runs over UDP, utilizing ports 67 and 68.

Med andra ord används UDP mot port 67 & 68..

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren...

Hittade nyss RFC´n om DHCP, ftp://ftp.isi.edu/in-notes/rfc2131.txt, och där står det att DHCPDISCOVER är först. Ska sätta mig och läsa igenom den efter frukosten.

Visa signatur