Några frågor om 9800 pro.

Permalänk

Några frågor om 9800 pro.

Funderar nu att inskaffa ett sånt här kort och har några frågor.

1. Sapphire, är dom fortfarande bra ? Tänkte nämligen ta ett Sapphire Radeon 9800 Atlantis Pro 128 Mt AGP.

2. Märker jag en ordentlig skillnad om jag lägger in i datorn från signaturen ? Är det såpass mycket bättre än ett klockat TI4200 ? Då spelat jag mest Warcraft III, BF1942 och nyare spel som t.ex far cry.

3. Värme/Ljudnivå ? Acceptabla ?

4. Räcker mitt 300W nätaggregat eller måste jag köpa nytt ? Tänkte nämligen införskaffa en ny 160GB disk samtidigt, vilket skulle ge mig 3HD:n + 1 CD-brännare + Detta graffe. I dagsläget (med 2 HD:n) ser spänningsnivåerna ut såhär:

+5V = ~4.86
+12V = ~12.3V
CPU = ~1.61 (inställt till 1.6 i BIOS)

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem

jag kan svaren på 1 och 2:
JA på båda

Resten vet jag ng inte..

Visa signatur

AMD Athlon64 Venice 3000+ LBBLE 0520CPAW | MSI K8N Neo4 PLatinium | A-data cl2.5 512mb | 250GB 7200.8 Seagate S-ata | Sapphire X800XL 256mb PCI-E | Antec SLK3700BQE 350W
[color="red"]www.ac-at.com breaking <3[/color]

Permalänk
Medlem

1. Ja dom är bra
2. Jo det är ett jättemycket bättre kort än det du har nu
3. 9800 pro blir varmare än ett 4200, hur ljudnivån är beror på vilken kylning som används.
4. Vet ej, testa. Kanske räcker gott och väl eller kanske är alldeles för klent, beror på hur bra nätaggregatet är.

Permalänk

Sapphires kylning då ? Bra/dålig ?

Har en extra 80mm fläkt som blåser på graffet så en liten värmeökning borde inte vara ett så stort problem.

Nätagget ligger på 350W och är av märket Codegen, om det hjälper.

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk

2 Ja stor skilnad

3 Mitt hercules hörs inte bland dom andra fläktarna

4 Kör min på noname 300W så det bör gå

Permalänk

Hmm, har det ändå lite knapert för tillfället och ett pro kostar ~240€

9800SE finns däremot för ~160€ och vore mer i min prisklass... Är det mycket mer i tryck i det också jämfört med mitt GF4 ?

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem

Ett 9800 se är knappt bättre än ett Ti4200 agpx8. Ifall det är så är det någorlunda marginellt. 9800pro är nära dubbelt så bra som ett 9800se.

Visa signatur

Iron of steel!

Permalänk

Men det finns ju en chans att man kan softmodda sitt SE till ett 9800np iaf. Om man antar att det går, borde det ju bli en del bättre än mitt nuvarande graffe ?

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)