Permalänk
Medlem

Ombyggnad av vattenkylning! [Bilder]

Tänkte dela med mig av min ombyggnad av min dator med vattenkylning...

Såhär såg det ut från början, säga vad man vill om det men det var tyst och effektivt. Vill dock kunna frakta datorn isommar så det fick bli en liten ombyggnad.

Montering av Tak med radiator + 2 120 fläktar (papst) + Pumpen. Notera placeringen av pumpen, är nöjd med den

Framifrån på pumpen, Bylle här på forumet i bakgrunden som hjälpte mig med bygget inpå småtimmarna

Klart för montering i chassit.

Monterat och klart, detta är taget efter vi fick lekage Pumpen ville inte vara tät, skruvade vi åt utblåset gick det läck, löste det genom att inte skruva åt så hårt (?). Skumt, men det fungerade.

Annan vinkel av föregående.

Fyllning av systemet. Tog ett bra tag att få bort all luft med raditorn sittandes i toppen. Men det gav sig så småning om. Vi strutade i att testköra systemet

Så ser datorn ut nu.

Som sagt, ombyggnad. Blev lite behändigare såhär.

Fick läck för första gången, upptäckte dock relativt tidigt så vi kunde förhindra några missöden. Det läckte när vi höll på att fylla systemet.
Avluftningen är inte löst ännu, bara provisoriskt med en slang som går ut i bak på datorn. Blir förmodligen en 90-gradersvinkel bak på datorn + slangstump uppåt.

Kommentera gärna Vill ni se något mer på datorn är det bara att säga till så tar jag kort och lägger upp.

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem

Vackert, mycket vackert. Det chassit är riktigt bra va?

Visa signatur

Osvald: AMD 64 3200+ | 1024 GiB RAM | Sapphire X700 Pro

Permalänk
Medlem

Blev ju mycket bättre det där, men dator måste ändå väga något otroligt?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

vart ju lite behändigare sådär..chieftec äger ! ;D

vad haru för cpu och cpu temp? klockat?

hur långt tid tog arbetet om man får fråga..

moddade mitt chieftec igår med 2 120 mm fläktar på sidan me bio hazzard galler (se min tråd+bilder)..länge leve Chieftec!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Chassit är riktigt bra och stabilt. Det går åt ett fulltower till något sånt här.

Det väger mycket, men det får man tåla

Tja, idlar på 41-43 beroende på hur varmt det är i rummet. Full load har jag inte testat, orkar inte det, spelar bara ändå.

Kör en 1600+ 1400mhz i 1750mhz med 1.95 vcore, så visst är det klockat Funderar nu på att klocka grafikkortet lite också...

Arbetet tog, tja från halv tolv på kvällen fram till 5 på morgonen, då var demontering och allt inräknat. Då fick vi läck och lade ner för att sova. Sedan tog det kanske 2-3 timmar att hitta lösning på lekageproblemet och fylla systemet och få bort all luft.

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Haha, du får gärna skriva vad för radiator du har, pumpar m.m. Och vart du köpte ditt chassi (finns många ställen, men man finner dem dock aldrig nästan under 900 kr.....). Vilken vattensort använder du?
Behöver också vattenkylning så lika bra att fråga en som redan har det hemmabygt.

Permalänk
Medlem

Det är en Black Ice Pro II med plats för 2 120mm fläktar. Pumpen är en eheim 1250 (20l/min) men lär inte pumpa så mycket i detta system. 1/2"-slangar (silikon)

Chassit köpte jag för knappt ett år sedan, från db, kommer inte ihåg vad jag gav för det.

Kör med avjonat vatten (taget från labb på universitetet) + glykol.

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk

well done!

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Yxel: Tack för infon! Kanske kommer skicka någon privat-post till dig sen när man ska bygga eget

Permalänk
Medlem

Schysst, steg tempen med din bix2 jämfört med monsterradiatorn och vattentanken innan änna? Funderar på att köpa en bix2 så jag kan få plats med fler diskar i chassit och undrar om det presterar hysfat iaf

Permalänk
Medlem

Tempen sjönk

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem

Vad var anledningen till att du la radiatorn ovanpå chassiet, och inte innuti? Den hade varit mindre känslig för skador, och hålet där slangen går upp ser inget vidare ut (:p).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxel
Tempen sjönk

Shit pomfritt då vet jag vad jag skall köpa när jag sommarjobbat klart, ny pump slangar och bix2

Permalänk
Medlem

dina slangar ser ut som tarmar...
i med lite färg förfanken.

Permalänk
Medlem

Har ju färg (glykol).
Dessutom ser jag dem inte så det gör inte så mycket

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk

mycket snygt yxel.

dock hoppas jag att du har en koppling under slangen som du vrider på så stänger du igen så du slipper ha den uppstickande, och sedan kopplar på och fyller den biten med vatten och öppnar på igen när du ska fylla =).. iaf så jag skulle göra.

alltså sätta kranen innutichassit, precis innan slangkopplingen skulle komma.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Bra jobb! Är burken tystare än innan eller väsnas den mer?

Permalänk
Medlem

Den låter mer, hade bara en fläkt förut, nu har jag 4 + att hårdiskarna inte är dämpade nu.
Catscan, det funkar inte för radiatorn skulle bli högsta pump och samla all luft. Om jag förstår dig rätt...

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk

nej nej
det var inte så jag menade.

jag menar att du har slangen som är över radiatorn så du får högsta punkten där.

sedan när du fyllt system och fått det luftfritt, då stänger du kranen till slangstumpen och plockar bort den.

då behöver du bara ha den där när du ska fylla.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Aha.

Men avluftningen sker hela tiden så det kommer samlas luft i systemet om man sluter den.

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter när du ska kyla g-kortet, cpu och nordbrygga? Skulle gärna vilja veta

Permalänk
Medlem

CPU - Maze3
Nordbrygga: DD Z-block
GPU - DD Gf4-block

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk

Vad fick du för temperaturer innan ombyggnaden? Vilka temperaturer har du nu?

Visa signatur

i7 920 @ 3.8Ghz | Gigabyte 4870x2 | Asus P6T Deluxe | Corsair 6GB DDR3 1333 Mhz | WD6401AALS 32MB 640GB | Noctua UH12P 1336| Coolermaster HAF932 | Benq FP241W 24"|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muppen100
Vad fick du för temperaturer innan ombyggnaden? Vilka temperaturer har du nu?

Innan ombyggnaden hade jag 45-46 idle temp, och 51 när jag spelade. Nu ligger den på 41 och idlar och 45 när jag spelar.

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxel
Innan ombyggnaden hade jag 45-46 idle temp, och 51 när jag spelade. Nu ligger den på 41 och idlar och 45 när jag spelar.

Härligt! Väldigt snyggt gjort!

Visa signatur

i7 920 @ 3.8Ghz | Gigabyte 4870x2 | Asus P6T Deluxe | Corsair 6GB DDR3 1333 Mhz | WD6401AALS 32MB 640GB | Noctua UH12P 1336| Coolermaster HAF932 | Benq FP241W 24"|

Permalänk
Medlem

Jo tempen är jag riktigt nöjd med

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxel
Innan ombyggnaden hade jag 45-46 idle temp, och 51 när jag spelade. Nu ligger den på 41 och idlar och 45 när jag spelar.

har samma temp med min SLK 800....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
har samma temp med min SLK 800....

Betänk att man aldrig kan jämföra temperaturer mellan olika datorer eftersom det är så mycket saker som spelar in.

Tex, om man mäter under processorn (som jag) så blir det 5 grader kallare om jag har ett par fläktar i chassit som ventilation så kyls sensorn, och siffrorna blir missvisande.

Sen utvecklar processorn 100w, + att jag har ett grafikkort och en nordbrygga kylandes på samma slinga.

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxel
Betänk att man aldrig kan jämföra temperaturer mellan olika datorer eftersom det är så mycket saker som spelar in.

Tex, om man mäter under processorn (som jag) så blir det 5 grader kallare om jag har ett par fläktar i chassit som ventilation så kyls sensorn, och siffrorna blir missvisande.

Sen utvecklar processorn 100w, + att jag har ett grafikkort och en nordbrygga kylandes på samma slinga.

ok, tar tillbaks det =).
Men jag utgick från den inbyggda sensorn i min prolle.

edit:
Vad har du för vatten-temp ? ♪