Söker ett program (typ Windows Commander)

Permalänk
Medlem

Söker ett program (typ Windows Commander)

Ett program för linux, som är i stil med windows commander vore extremt upskattat. Någon som vet om det finns eller något liknande?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Tux Commander kanske passar?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

det blir en emerge på en gång på det.. TACKAR...

En fråga till....
kör med alsa och det verkar som att man måste ha något alsa stöd till xmms... någon som ver vad det heter? har sökt men hittar ej

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Jag tror att det räcker med att ha alsa bland useflaggorna när du emergar XMMS, jag hade iaf med Alsastöd direkt när jag emergade XMMS.

Det verkar som att Tux commander inte finns i portage, blev sugen på att installera det men hittar det inte

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Rackarns.. Jobbigt att installera manuellt ju.

Fortsätter på denna tråden även om jag avviker från ämnet...

I CenterICQ kan jag skicka åäö efter jag la till: sv-lantin1 i convert to i options...
Men jag ser inte mina egna åäö och inte om någon skriver till mig. Vad ska man då skriva på convert from: så man ser åäö på sin egen skärm..
Obs att jag kan skriva åäö men de försvinner i samma ögonblick som man skickar...

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Ni kan dra en färdigkompilerad binär härifrån:
http://tuxcmd.sourceforge.net/download.php
Packa sedan upp den i någon lämplig katalog t.ex. /usr/local/bin och sen är det bara att tuta och köra. Programmet placerar sin config-fil i ~/.tuxcmd på vanligt sätt.
Själv föredrar jag MC (midnight commander) i terminalen och RoX om jag måste filhantera i GUI. RoX är dock ingen dualpane-filhanterare men den är trevlig när man lär sig använda den effektivt.

Visa signatur

Test

Permalänk

XFE liknar ju den där litegran, den har två eller tre "paneler" så man kan dra filer direkt i programmet istället för att ha flera fönster med samma program uppe om det är det du söker efter.

Permalänk
Permalänk

gentoo finns alltid också. ja, inte distributionen utan filhanteraren.

Permalänk
Medlem

Fungerar inte Midnight Commander till Linux? Kör det iaf på FBSD-burken

Permalänk
Medlem

gnome-commander är rätt likt windows commander men jag tycker att det buggar lite.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

mc, midnight commander fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat alla totalcmd-varianter jag hittat under linux, har jag kommit fram till att Krusader är den som är mest mogen. Den utvecklas relativt aktivt och stödjer funktioner som virtuella foldrar (för att kunna "gå in" i packade filer), avancerad omdöpning av filer och dyl. Dessutom lånar version 6 av totalcmd vissa av krusaders features, tex tabs och hastighet i kopieringsdialogrutan.

Tux commander, gnome-commander, Zemljanka commander och gentoo är alla bra, men inte alls lika mogna som Krusader, dessutom utvecklas de mycket långsammare. Gentoo verkar i princip helt död.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Midnight Commander är den enda riktiga. Det är en klon av gamla Norton Commander faktiskt (men sen några år tillbaka med betydligt mer finesser och funktioner som NC inte hade).

Men du kanske vill ha nåt X-baserat snusk?

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.