Permalänk

Led skylt

Jag funderar på att bygga en led skylt så därför undrar jag lite saker:

1. Finns det någon begrensning om hur stor en led skylt kan vara?

2. Hur stort mellanrum ska det vara mellan varje ledlampa?

3. Går det att kopla till datorn så att man bara kan skicka bilder och texter till den?

4. Är det någon som har erfarenhet av detta så kan ni ju kontakta mig

ps : den jag funderar på att göra är stor

Permalänk
Medlem

1. Det finns egentligen ingen teoretisk gräns för hur stor en led-skylt kan vara, det enda det hänger på är hur storbudget och tålamod man har.

2.Mellanrummet beror ju på hur långt i från displayen det är tänkt att man ska titta, ju närmare man ska vara desto närmare bör lysdioderna sitta för att bliden ska synas bra.

3. Självklart går det att koppla till datorn, Ledsnurran som jag har byggt(se sign) kopplar jag till datorn där jag ritar Ascii bilder som sedan överförst.

4. Tja lite erfarenhet har man väll. Håller för närvarande på med en egen Ledskylt, dock är den bara 7x17 stor men det är samma princip även om man bygger större..

/Jockeman

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk

Det jag hade tänkt göra var att göra om en hel vägg till en ledskylt och visa klocka med mera...

Jag har tänkt på en vägg som är 2.2 x 2.2 meter och sätta 4 st lampor på 1 cm2 och det skulle bli med lite snabb räkning 19360 st lampor :):) men jag skulle ju också kunna sätta 1 lampa per 1 cm2 då skulle det bli 4840 st men som sakt va man ska kunna se från 2 meters håll å vad tycker ni?

Permalänk

Kör med 19360 leds, blir coolast så.

Permalänk
Medlem

optimist?? eller arbetsnarkoman??

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk

lite av varje men vad ska man sköpa för slags lysdioder tycker ni?
dom ska ju inte vara för dyra/stora ju...

Detta kommer att ta lång tid tror jag :):)

Permalänk
Medlem

wow var det så många leds... lär ju ta en halv evighet att löda allt.. tyckde det var jobbigt med mina 112

Men för att det ska funka bäst så tror jag att du borde dela upp de i sektioner som har egen trivelektronik, som man sen kopplar ihop så de visar en del av bilden för varje sektion.

Sen så kommer det nog bli en hel del att koda för att få rätt på styrningen så att alla sektioner sammarbetar, man får ju ha något centralt minne där alla sektioner kan hämta vad som ska visas.

Inget man slänger ihop på en eftermiddag direkt men ett jädrigt tufft bygge..

Sen lär det bli ganska dyrt att köpa in 19360 lysdioder me med tanke på att de ju ändå kostar några tioöringar styck..

Edit: Hur mycket kunskaper har du av mikrokontrollers och så?

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk

Jag har faktiskt inte så mycket kunskap inom ämnet men jag funderar på att göra en hel bild istället i färg då eftersom det inte är min starka sida.

Pengar är inga problem (Har ett par guldpäron) så det ska nog inte vara några problem

EDIT: Vilken är den billigaste handlan som säljer lysdioder ?

Permalänk

bara jag som tänkt på att denna koppling kommer sluka runt 30A ?

Visa signatur

Uncle ben's såser!!!
"Känn mig i fickan"-FLAGEL | Jag är väl inte lätt LURAD?

Permalänk
Medlem

Njä kanske inte riktigt 30A.. teoretiskt sätt så lyser ju inte alla lysdioderna samtidigt utan kanske en tiondel eller så beroende på hur man bygger upp den..

Min matris med 112 dioder drar ca 30mA när det kommer in mycket text på den..

Visa signatur

Permalänk

Tycker ni att det är för mycket med 19360 lysdioder om man ska göra en heltäckande bild av lysdioder på en väg då?

Permalänk

Haha, ja det har du ju rätt i! Men man får hålla koll när man programmerar så att inte det kan komma i ngt läge där många leds är tända samtidigt, då rycker nog någon säkring.

Visa signatur

Uncle ben's såser!!!
"Känn mig i fickan"-FLAGEL | Jag är väl inte lätt LURAD?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du behöver ha så hög upplösning?

Min erfarenhet av min ledsnurra är att man kan få ganska fina bilder på bara 24x50 pixlar också..

Visa signatur

Permalänk

Nej jag behöver inte ha så stort men det var bara det att det var tufft om man gjorde så men ½ x 1 meter kan man ju göra med ram runt om så det ser ut som en tavla.

Permalänk
Medlem

Jo håller med att det hade varit ruskigt tufft.. men jag tror nog att 0,5x1m räcker ganska gott och väl för att få en bra effekt.. sen så när man väl fått igång en liten så är det ju bara att bygga ut den sen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att en 1X1meters vore supercoolt. Sen kan man ju köra typ vad man känner för på den. Lycka till med projektet.

Permalänk

15x15cm vore skittuft, då skulle man få plats med snurrande text osv, köra Wolfenstein 3D på...