Permalänk

Angående inköp av nya handdator.

Jag vet att här finns mycken kunskap om dessa små tingestar, så nu behöver jag lite råd när jag har bestämt mig för att skaffa en.

Jag söker en PDA med följande funktioner:

Läsa PDF
Spela MP3 (får gärna ha bra ljud)
Kalenderfunktioner osv (Har väl alla PDAn nuförtiden)
Färgskärm
Visa film - inga hack tack.
Ha expansionsplatser för minneskort.

Den behöver inte annars vara något fartmonster, något i medelklassen skulle passa bra eftersom ekonomin är en aning begränsad :/ Begnagnat är ett alternativ, men skulle helst köpa nytt. Har kikat lite på Tungsten E, men tänkte konsultera SweC-experterna först ^^

Tack på förhand,

Nicke.

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem

Det billigaste du kan komma undan med på Palmsidan är en Zire 31. Dock så har den endast en 160x160 skärm så filmerna kan se lite pixliga ut. En begangad Zire 71 är även den bra, hade en sådan innan och det enda som egentligen gick att klaga på var att Volymen var för tok på för låg. Tungsten E är vad jag vet en riktig lågbudget handator med mängder utav designfel och buggar. Högtalare som lägger av och sprakar, kontakter som faller av, kablar som skiter sig osv. Många funkar säkert smärtfritt men man har hört skräckhistorier. Mitt personliga tips är på en Zire 72.Snabb Cpu, mycket minne, Bt, Mycket "Heap Memory (Ram typ) och en redigt kass 1,3 megapixels kamera som även går att filma med. Den är även billigt med tanke på vad den klarar av. Sedan så kan du även kika in på Pocket PC sidan, de börjar lansera riktigt vettiga pridukter numera.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Zire 72 ser ganska solid ut. Men priset för en ny var aningen för högt för mig :/ Dom lär inte finnas på begagnat-marknaden ännu va ?

EDIT:

Hur funkar bluetoothen, kan jag synka via den om jag har en dongle till datorn?

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en ipaq 1940? duger till filmvisning av grymt kvalitet ochljudet likaså(inget hack om man har codat rätt), mp3, spel (inga avancerade som kräver snabbare cpu). annars funkar den hur bra som helst!

Permalänk

Verkar vara en motsvarande modell, men slöare processor, ingen kamera, lägre upplösning och aningen tyngre. Ändå är priset väldigt likt (ca 100kr skillnad)

Varför skulle den vara bättre undrar man...

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasterOfDisaster
Zire 72 ser ganska solid ut. Men priset för en ny var aningen för högt för mig :/ Dom lär inte finnas på begagnat-marknaden ännu va ?

EDIT:

Hur funkar bluetoothen, kan jag synka via den om jag har en dongle till datorn?

Om du har en Dongle till datorn så kan du synca och surfa på palmen och du kan givetvis ha den med telefonen för att ringa upp med, läsa sms/mms och surfa via den. Du kan även chatta med den via Irc eller Msn/icq/Aim. Jag har tex min Tungsten T som en IRClogger som sparar allting på mitt minneskort och min Zire 72 som är inkopplad till Stereon för internetradio.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Hur pass ny är den här modellen? Tror inte jag sett den tidigare ?

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem

Zire 72?
Den kom till jänkarland runt juni och sverige ett par veckor senare. Så den är relativt ny.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Zire 72?
Den kom till jänkarland runt juni och sverige ett par veckor senare. Så den är relativt ny.

Kan man använda den som mobiltelefon också? Alltså skicka sms och ringa?

Edit: Såg att man inte kunde det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svarte Petter
Kan man använda den som mobiltelefon också? Alltså skicka sms och ringa?

Edit: Såg att man inte kunde det..

Mjaa, man kan det skicka SMS/MMS och ringa upp med den, dock måste du fortfarande ha en Telefon som kopplas via den. Antaligen via kabel, Ir, Bluetooth.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Mjaa, man kan det skicka SMS/MMS och ringa upp med den, dock måste du fortfarande ha en Telefon som kopplas via den. Antaligen via kabel, Ir, Bluetooth.

Okej...Är den bra i övrigt? Funderar stark på att köpa en! Asbra att ha som kalender i skolan bl.a.

Permalänk

Vad säger du om en Dell Axim X30. Äckligt prisvärd för den prestandan. Finns 3 olika prisklasser därav en med inbyggt bluetooth och wlan. Skulle aldrig tänka på en Palm. En Dell Axim X30 Standard går loss på ca 2200 kr. Den innehåller nya WM2003Se operativet, 64mb sdram, 312mhz processor (som presterar bättre än den förra 400mhz:arn). I denna version finns ingen trådlös anslutning förrutom IR men för det priset...

Enheten har fått väldigt bra betyg. Jag har själv en äldre Axim X5 som jag snart säljer som jag är väldigt nöjd med.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svarte Petter
Okej...Är den bra i övrigt? Funderar stark på att köpa en! Asbra att ha som kalender i skolan bl.a.

För det priset så finns det ingen som är mer prisvärd på palmsegmentet. Du kan göra precis allting med en den, titta på ren Divx Film, lira nes/gba/gbc/sega spel, Mp3/ogg/wav/Wma spelare, Spela avancerade "3d" spel såsom Daedlus , Microquad, Legacy, Warfare mm. Den har en 400mzh Xscale processor som lätt kan klockas upp till 512 mhz, Mycket heapmemory (Aka "ram"), Lagom liten, Riktig pissig kamera dock, Bra batteritid, Går bra att ha som en enkel webbkamera osv. Någon annan får ta och berätta om Pocket PC då jag inte kan ett jefla jota om dem. Men jag är väldigt nöjd med min Zire 72.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Alla PocketPC som finns på marknaden klarar av det du vill.
Som vanligt rekommenderar jag PocketPC över Palm, då jag ogillar PalmOS starkt.

PocketPC-handdatorerna finns nu dessutom med betydligt vassare hårdvara än Palm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har själv en Ipaq 5450 som jag gillar starkt. klara det du vill plus litte till typ Wlan. så jag röstar på en IPAQ kannse 5550 om du har råd kostar ju en del men sunkar felfrit

Visa signatur

klockar tills det rasar ;-)
Vattenkylningen ligger på 1/2 tum + Vapochill PE ;-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Alla PocketPC som finns på marknaden klarar av det du vill.
Som vanligt rekommenderar jag PocketPC över Palm, då jag ogillar PalmOS starkt.

PocketPC-handdatorerna finns nu dessutom med betydligt vassare hårdvara än Palm.

Hur är det med Batteritiden på dem numera om man ser till de "vanliga" mainstreammodellerna? Är de fortfarande så extremt hemska som de var för 3-4 år sedan eller har de börjat komma ikapp palm?

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Tja, batteritiderna idag ligger på 10-12 timmar vid användning. Ca två veckor standby. Man kan dock inte jämföra med Palm bara rakt av, då den genomsnittliga PocketPC:n har en dubbelt så snabb cpu som en genomsnittlig Palm. Dubbel klockfrekvens drar en hel del mer ström.

Hur ser batteritiden ut för Palm T3? Den har ju en 400Mhz cpu, likt de (utgående) PocketPC-datorerna idag.

Visa signatur
Permalänk

Har kollat lite på PocketPC, men de verkar ha svårt att slå Zire 72 i just det segmentet jag är intresserad av (2000-3000kr)

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem

Var/hur tycker du att Zire 72 slår de PPCs för ca 3000 kr?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt lite nu och konstanterat att skillnaderna mellan Pocket PC och Palm är små. Det som palm hade halkat efter på har de nu kommit igen sig starkt på (Multimedia, Processor) och Det som var var Pocket PC´s Akilleshäll (Batteritiden, Utbudet utav Vettig Programvara) har blivit åtgärdat. Nu ser jag egentligen ingen som anledning att välja det ena före det andra bortsett från ifall man söker vissa program eller helt enkelt inte gillar Utseendet på dem.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Nog är skillnaderna större än bara på utseendet. Windows Mobile 2003 har betydligt bättre multitaskingförmåga än PalmOS, till exempel.

Men självklart är det också en fråga om smak. PalmOS ser i mina ögon väldigt föråldrat ut, och det händer i allmänhet väldigt lite på utvecklingsfronten.
Rent hårdvarumässigt finns det ingen Palm som kan mäta sig med de nyare PocketPC:s. Då menar jag inte de splitternya modellerna, utan även fjolårets, och vissa tidigare än så. De må båda ha processorer på 400MHz, men det är mer än så som gör hastigheten. Hastigheten på de olika intärna bussarna gör en hel del.

Men detta argument gäller ju naturligtvis bara om man är intresserad av så mycket prestanda som möjligt. Har man för avsikt att bara använda sin PDA till anteckningar, olika kalenderfunktioner, mm, så behöver man ju knappast bry sig om sådant.

Edit: Det jag egentligen vill komma fram till är, att man ska kolla upp vad båda sidorna har att erbjuda, innan man bestämmer sig. Många "förälskar" sig i den första PDA:s de ser, och slåt till på den, utan att kanske ens veta att det finns alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det egentligen någon anledning att ha en sådan rå Prestanda i en handator? Bortsett från en och annan PSX Emulator? Steget från 133 mhz till 400 mhz när jag uppgraderade min Zire 71 till 72 var ju grymt. Allting kändes mycket snabbare osv. Men jag tvivlar på att man har någon större nytta utav en sådan extrem kraft i en handator. Det borde ju göra mer skada än nytta med tex värme och batteriproblem.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

PSX-emulering (med acceptabel prestanda) är nog utesluten för PDA's del. i alla fall för några år frammåt. Vi pratar SNES-emulering här.
Det är först med den nya Dell:en som man kan emulera SNES med ljud, och full framerate. Så spel i sin helhet är en anledning.

Sedan kommer vi till multimedia. Det är fömodligen bara den nya Dell:en (hmm, känns som att jag gör reklam här) som klarar av att visa Xvid-komprimerade filmer i 640*480. Jag själv föredrar högupplöst film, och jag antar att majoriteten är med mig.

Den viktigaste punkten, enligt mig, är dock surfning. Att surfa med den nya 624MHz processorn är så otroligt mycket segare. Hos de vanliga handdatorerna är det väldigt sällan bandbredden som är flaskhalsen när man surfar. Det tar istället lång tid för bläddraren att rita upp sidorna. Och upplevelsen blir absolut inte sämre av att det går snabbt.

Att dessutom kunna multitaska är nog så viktigt. Att lyssna på mp3-musik medans du gör något annat krävande är väldigt svårt. Kraften räcker inte till.

Att det gör skada tror jag inte, då det inte är bara provessorn som utvecklas. Allt omkring utvecklas också, och snappas för att fungera ihop. De nya PDA:s idag har ju inte kortare batteritid än de sega hade för några år sedan, eller hur?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Var/hur tycker du att Zire 72 slår de PPCs för ca 3000 kr?

Om man jämför zire 72 med t.ex de Dell axim som ligger närmast den i pris:

Dell Axim X5 300MHz http://se.pricerunner.com/computing/computers/palmtops/221437...

Och

Dell Axim X30 Wireless 312 http://se.pricerunner.com/computing/computers/palmtops/221357...

X5 är jäkligt tung, har en lägre upplösning än palmen, slöare processor, ingen blutetooth (som jag planerar använda) medans X30 fortfarande har lägre upplösning, ingen högtalare, relativt låg batteritid. Dock har den WLAN och mera minne än Zire 72, men så kostar den också 500kr mera.

Du råkar inte ha några tips på bra och prisvärda PocketPC i min prisklass ?

EDIT: Ingen av de ovan nämnda har någon inbyggd kamera heller även om det är mindre viktigt.

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem

GBA/Nes/GBC emulering funkar idag utmärkt på båda mina palmar idag. Vare det sig är 144 mhz eller 400. Att snes skulle kräva så våldsamt mycket mer låter lite skumt, snarare att Operativsystemet i sig själv käkar en hel del cyklar. Sedan är det väl lite overkill att ha en film på 640X480 när den ändå måste skalas om för att passa skärmen, dessutom är det knappast värt den utrymmesförlust det bär med sig. Men det är bra som en "Proof of Concept" att det hela funkar. Multitasking känns ju även det ondödigt bortsett från att kunna lyssna på Musik samtidigt som man gör något annat, och det klarar PalmOS 5 av utan några som helst problem. Men det är alltid bra att man har ett val numera.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
PSX-emulering (med acceptabel prestanda) är nog utesluten för PDA's del. i alla fall för några år frammåt. Vi pratar SNES-emulering här.
Det är först med den nya Dell:en som man kan emulera SNES med ljud, och full framerate. Så spel i sin helhet är en anledning.

Faktiskt finns det PSX emulatorer som kör i konstant i över 30fps på en Axim X30 624mhz, det verkar vara lättare att emulera en sådan än en SNES

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Sedan är det väl lite overkill att ha en film på 640X480 när den ändå måste skalas om för att passa skärmen, dessutom är det knappast värt den utrymmesförlust det bär med sig.

Jag pratar så klart om de nya VGA-skärmarna.
Dessutom krävs det ju också mer kraft att rendera en skärm med upplösningen 640*480 än en med 320*240.

Du får ursäkta, men att påstå att multitasking skulle vara något onödigt låter hemskt dumt. Om du är uppkopplad mot nätet, och du kör t.ex. ICQ, vill du vara låst vid det programmet, eller vill du kunna göra något annat, och när du får ett meddelande så blippar bara högtalaren till, och du tar fram ICQ och svarar?
Multitasking är vad som kännetecknar ett riktigt operativsystem, tycker jag. Och på den punkten ska Palm vara betydligt svagare än PPC. Både enligt vad jag har läst, och testat mig fram till själv.

bogg: Jag vet att det finns en (fler?) PSX-emulator till PPC, men av vad jag har läst så ger den verkligt sunkigt resultat, och kan dessutom inte emulera ljud. Inte för att jag inte tror dig, men har du någon 'referens'? Vore kul att se om det är samma emulator vi tänker på.
Men SNES verkar vara svåremulerat. Det är först med Dell:en som man kan emulera det fullt ut, sägs det.

MasterOfDisaster: Alla PocketPC har inbyggda högtalare. Men alla skriver det inte som en "feature" bara..

Jag får återkomma med något förslag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De program som jag vet "behöver" multitasking är Im program och Mediaspelare. Och till just dessa finns det program som genom diverse fulhack gör att man kan lyssna på musik samtidigt som man surfar och sitter på ICQ. Men visst, Pocket Pc (Eller heter det Windows Mobile numera?) är helt klart överlägsen på den punkten då programmet inte behöver 200 rader extra kod bara för att få det att fungera.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

PPC kör programmen "över varandra", precis som Windows95 och nyare, och du skifta mellan dem hur du vill.
Anta att du t.ex. håller på men någon kalkyl i ett kalkylprogram. Du kommer på att du behöver någon information som finns i ett textdokument. Då är det naturligtvis mycket smidigare att kunna öppna textdokumentet i ett annat program, kopiera informationen och klistra in det i kalkylen, än att behöva spara kalkylen, stänga ner programmet, öppna textdokumentet, kopiera texten, stänga ner programmet, starta kalkylprogrammet och till slut, öppna filen man höll på med.

Multitasking använder i alla fall jag till betydligt mycket mer än IM och musik. Försök att använda din PC med bara ett program öppet i taget, och se hur länge det tar innan man blir galen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Givetvis. Som tur är så har jag inte någont behov utav det när jag använder handatorn bortsett från IM och Musik. Sedan så finns det en massa knep o grejer man kan använda med det ersätter knappast det inbygggda stödet som finns inom Pocket PC. Vi får vänta och se hur det kommer att bli när Cobalt (Palm OS 6) kommer ut, då kommer de lika varandra grymt lika troligen.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum