Permalänk
Medlem

Alternativ till Plexiglas

Alla vet att plexiglas idag inte är billigt, om man inte har diverse kontakter :>

Jag pratade med en lärare (el) och han säger att det finns urbilliga alternativ, för den okräsne.
Om jag uppfattade honom rätt handlar det om sorten på plasten, som skapar prislappen, och att t.ex SylvanBygg hade något som kostade spottstyvel.

Jag undrar om någon som är lite mer instatt än jag, vet något om de olika plasterna, och vad som gör den plasten billigare :>
skulle också vilja veta var man kan köpa sånt här, mer än på silvanbygg..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Säg vad plasten heter så kan jag nog hjälpa dig

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det är ju det jag vill veta =D

Visa signatur
Permalänk

Tycker jag det bästa vore att fråga din lärare vad han snackade om?
Vi har nog lite svårt att veta vad det var...

Kanske han menade Polykarbonat ? typ som plexi, slagtåligare fast lättrepigt..
Vem vet..

Permalänk
Medlem

Polykarbonat känner jag igen, nog det han pratade om.
grejen var ju det att det skulle vara något annat, än det som gjorde det sämre på något sätt, men samtidigt billigare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

han sa just det, det repar lättare?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Lexan är väl polycarb right?

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

ring eller besök närmaste glasmästare, de har många olika plastalternativ att erbjuda. Just Plexiglas är ett varumärke och finns i flera kvalitéer, bl.a. repfritt, flamtåligt m.m.
Glasmästaren tar inte många kronor för "plexiglas" som är några millimeter tjockt. t.ex. så tog "min" glasmästare 40kr för "plexiglas" för en datorsida och på datorbutiken tar de väl drygt 300kr för samma sak.

Visa signatur

Davidio

Permalänk

Polykarbonat är väll inte direkt sämre.. bara att det har lite andra användnigsområden, eftersom det är mer slagtålitg än plexiglas..

Har för mig att det är polykarbonat de använder och inte plexiglas på en hockeysarg..

Vet inte om det är sådär Jätte mycket billigare, iofs inte kollat priserna i sverige..

Permalänk

Vad heter Plexiglas egentligen? Är inte det polynånting det också?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Vad heter Plexiglas egentligen? Är inte det polynånting det också?

Det är väl akrylplast?

Permalänk
Medlem

lexan är iallafall splitterfri om man nu behöver det på sitt chassi

Visa signatur

__________________
|| Abit AN7 || XP-M 2400+@2.4Ghz || OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x512MB || Leadtek 5900xt @ 595/790 R.I.P. || Leadtek 6800NU @ 432/830|| ||Antec PLUSVIEW1000AMG || Antec Trueblue 480W || Hyundai L90D+ || Asus DRW-1608P ||

Permalänk

Vilken sorts plast är Plexiglas?
Det finns många olika sorters plast. En som du kanske hört talas om är plexiglas. Men plexiglas är inte det riktiga namnet, plasten heter egentligen PMMA som är förkortningen för polymetylmetakrylat.

Plexiglas är handelsnamnet, dvs ett namn som används för produkter som kommer från ett visst företag. Att kalla PMMA för plexiglas är som att kalla all läsk för Coca cola.

Ofta säger man att transparenta, genomskinliga, ting är av Plexiglas. Du kanske har hört att det brukar sitta plexiglas ovanför sargen på en hockeyrink. Detta är dock fel. Oftast är det Polykarbonat, PC, som används. PC är slagtåligare än PMMA men repkänsligare.

Källa: www.plastinformation.com

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)