Permalänk

X-Box, ombyggnads projekt!

Tjenare alla.

Då va det dags för mig då, har tänkt att modda min x-box. Nytt chassi ska byggas + att den ska chipas. Jag har kollat igenom några x-box trådar där det va sååå utlovat att det skulle komma bilder m.m, men inte vart det så. Men iallafall. Detta bygget kommer att ta lite tid med tanke på studiebidraget som man inte kommer så långt på.. Material är inköpt, chip ska köpas imorgon. Så bygget kommer igång ikväll. Ska även ladda upp bilder ikväll på allt som jag fotat hittils..

*Uppdatering med bilder!*

Här har jag precis öppnad x-boxen för att se vilka problem som jag ska ta mig igenom..

Lite pilleri med loggan, men det gick tillslut att få loss den. Den ska sandpappras så den blir så klar som möjligt på baksidan.

Hel å fin..

Nåja, dags att ta itur med hårdvaran... Hårddisken utplockad.

Dvd-spelaren utplockad..

Okey, dags för en titt långst in i x-boxen..

Då har jag tagit bort hårddisk hållaren.

Dags för lite material från Clas Ohlson. Här är aluminiumprofilerna som jag ska använda som ram runt om chassit. Det är 3st på 1,3m. Dom är 28x28mm.

Vinkeljärn, 50x16x2mm och Hörnjärn, 50x10x2mm. för att hålla ramen.

Insexskruvar M5x20.

Brickor, 6,4x12.

Muttrar, M5.

Då är moderkortet + nätagget utplockat ur själva boxen....

Kontakterna till kontrollerna + fronten med eject/powerknapp.

Den urtråkiga fläkten.... Ska införskaffas nya också..

Efter en tur på Bauhaus. Inhandlat 3st plexi-skivor som är 50x50cm och 4mm tjocka som man ska ha som fönster om man säger så.

Permalänk
Medlem

Vad är det för chassi du ska bygga?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kul! detta kanske kan ge mig lite inspiration att sätta dremeln i min egen krysslåda

väntar ivrigt på bilder

Permalänk
Avstängd

Du kunde ju ha gjort en ny tråd när du fixat bilder istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Vad är det för chassi du ska bygga?

Det blir ett plexichassi med alu-profiler som ram....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
kul! detta kanske kan ge mig lite inspiration att sätta dremeln i min egen krysslåda

väntar ivrigt på bilder

Hoppad du får lite idéer..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Du kunde ju ha gjort en ny tråd när du fixat bilder istället.

Saken va dena tt jag slängde ihop en tråd som jag skulle ha färdig... Skulle iväg en snabbis, men ska uppdatera första inlägget med bilder alldeles strax..

Permalänk
Medlem

ser fint ut. Hur mycket gav du för plexit på Bauhaus???

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benghan
ser fint ut. Hur mycket gav du för plexit på Bauhaus???

91,95:- st....

Permalänk
Medlem

ta och putsa på juvelen med aceton istället (den gröna xbox loggan) har gjort det och resultatet blev rätt så bra.......

bilder finns på galleriet......
länk : http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=457...

Visa signatur

_________
"Lagar är till för att brytas..."

Permalänk

Nåja, en nattlig uppdatering.

Jag satt å funderade på hur jag skulle få upp moderkortet + nätagget en lite bit. Funderade på att bygga egna distanser ett tag.en jag tog en titt bland mina dator grejer och hittade lite skruvar å sånt trelvligt. Hittade också det jag behövde.

Distanser. och.....

.... Skruvar som passar..

Testade att sätta på dom på moderkortet + nätagget.. Dom va som gjorda för varandra..

Nåja, jag tänkte ge mig på att ta bort alla störande klistermärken.... Men... hehe... Jaa..

Trodde jag...

Det hela slutade med remover... kladdit värre.. Men men.. Det gick bort... Petig som man är så vart man inte nöjd...

Så jag ska bygga mig en dvd-hållare...

Det va allt för inatt..

Nu ska jag sova... Gonatt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddnings nisse
Det va allt för inatt..

Nu ska jag sova... Gonatt..

Men vi som är vakna då?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Avstängd

uppdate nu.

Visa signatur

Vill du mig något så citera mina inlägg.
"Allt är gratis när man har bredband"
"Allting fungerar med våld. Om inte, använd MER Våld"

Permalänk

uppdatera nuuu detta ska bli grymt !!!!

Permalänk
Medlem

fattar inte vitsen med att lägga upp bilder på ett helt vanligt isärplockat xbox posta bilder när du gjort nåt intressant istället.

Permalänk
Medlem

hmm kallas projektlogg ?

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem

hmm...kan bli kul...

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DC
fattar inte vitsen med att lägga upp bilder på ett helt vanligt isärplockat xbox posta bilder när du gjort nåt intressant istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj Funky
hmm kallas projektlogg ?

Precis.. Så om det inte passar sig, skippa att skriv/kolla..

Iallafall... Chipet är nu köpt + kabel. Ska sätta in den sedan å kolla hur det går.

Ni som lägger märke till att det står "PS2 v.3-v.7 på påsen så är det bara för att dom inte hade såna över, så dom snodde en från PS2 chipen.. Kabel köpt också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DC
fattar inte vitsen med att lägga upp bilder på ett helt vanligt isärplockat xbox posta bilder när du gjort nåt intressant istället.

bygget är ju igång, och som DJ Funky sa, det är så en projektlogg fungerar.
Det är skillnad på det och på dem som startar trådar om byggen de tänker börja med om 3 månader.

Sluta klaga så inihelvete.

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med Xbox skalet?

Vad är innerdiameterna på det?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Vad ska du göra med Xbox skalet?

Vad är innerdiameterna på det?

Det är det jag ska bestämma ikväll om jag hinner, ska först å främst få chipet att funka...

Permalänk
Medlem

Okej! Kan möjligen vara intresserad beronde på hur stor den e.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk

Det blir en snabb natt-update. Dock inga bilder dena gången.. Har fått igång chipet efter 2½h lödning... Petig + nybörjade = Katastrof... Men det gick bra.. När jag skulle starta boxen första gången så fick jag bara en skylt om att jag skulle ringa suporten... Kollade allt om å om igen.. Samma sak hela tiden med och utan chip-start... Upptäkte ett löjligt änkelt fel..... Läskabeln som går in i dvd.n satt snätt... WOHO!! Den startat perfa med och utan chip.. Testade ett brännt spel... Funkar perfa... ÄNTLIGEN FÅR MAN SOVA.... Bilder kommer senare idag... Bygget av chassit kommer att ta fart nu också.... Tack å gonatt..

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det var en backup på ett eget spel då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddnings nisse
Precis.. Så om det inte passar sig, skippa att skriv/kolla..

Iallafall... Chipet är nu köpt + kabel. Ska sätta in den sedan å kolla hur det går.

http://www.tobbes-sida.com/Bilder/xchip.jpg
Ni som lägger märke till att det står "PS2 v.3-v.7 på påsen så är det bara för att dom inte hade såna över, så dom snodde en från PS2 chipen.. Kabel köpt också.

Har också ett sånt där chip och är väldigt nöjd med det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser fint ut! Gillar aluminiumlister och hörnjärn

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Mums, en riktig logg gött, hoppas på update snart

Permalänk

Jag känner på mej att detta kommer att bli snyggt
o precis som skaliz så hoppas jag på update snart !

Permalänk
Medlem

Vad är det där för chip?

Lite tokigt att köpa det nu med tanke på att Xcuter 3 kommer förhoppningsvisst snart vilket leder till att XBOX kommer att bli mer än bara.. tja.. en spelkonsol.. Mer än en dator t.om

Själv skulle jag rekommenderat dig att köpa ett Xcuter 2.6 lite+ lödfritt.
Skurva på de sen funkar det på xboxen, skruva loss det om du vill spela på live. Hur smidigt som helst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furir
Vad är det där för chip?

Lite tokigt att köpa det nu med tanke på att Xcuter 3 kommer förhoppningsvisst snart vilket leder till att XBOX kommer att bli mer än bara.. tja.. en spelkonsol.. Mer än en dator t.om

Själv skulle jag rekommenderat dig att köpa ett Xcuter 2.6 lite+ lödfritt.
Skurva på de sen funkar det på xboxen, skruva loss det om du vill spela på live. Hur smidigt som helst

1. det är ett alladin
2. vad menar du med "att Xcuter 3 kommer förhoppningsvisst snart vilket leder till att XBOX kommer att bli mer än bara.. tja.. en spelkonsol.. Mer än en dator t.om"

förklara mera dina tankegångar

3. Man kan spela live utan att "skruva loss" chippet, bara att starta boxen utan chippet aktiverat

/Daniel

Permalänk

Okey, dags för en update med mitt chiparbete som tog längre tid än va jag trodde..
Med lite motgångar så gick det tillslut..

Chipet....

Nåja, dags för lite mera uppdatering. Dom två första lödpunkterna hittar man bredvid "R3G3" och ovanför "R3G5", på höger sida om motståndet
"R3G3" så finns det ett litet motståndet skulle jag tro att det är så ska man löda fast kabeln "BT" på höger sidan om motståndet.
På motståndet ovanför texten "R3G5" på vänster sida om motståndet ska man löda fast kabeln "L1"
Det gäller att vara väldigt stadig på handen.......

Här hittar man 10st lödpunkter. "D0" punkten som ligger till höger om dom stora hålen.
Man hittar den längst in i "virveln" höger om dom stora hålen.

På denna bilden är "D0" markerat med en röd prick till höger, även dom övriga 9 lödpunkterna är markerade med färgprickar...

Det som är lättast är att leta upp "D0" punkten under moderkortet, så följer man slingan till små lödpunkter mitt i
slingorna. Där är det lättast att löda fast "D0" kabeln.

Nu är chipet på plats. Använder mig av en så kallad "FK 1,5" kabel. Tog koppartrådarna där i och använder som som
"fästpinnar". Funkar perfekt. Mina lödningar kanske inte är som snyggaste, men men..

Liten översikt på chipet när allt är klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddnings nisse
Okey, dags för en update med mitt chiparbete som tog längre tid än va jag trodde..
Med lite motgångar så gick det tillslut..

*Text & Bild*

Du har rätt. Dina lödningsskills är inte dom bästa
Men så länge dom fyller sin funktion så spelar det ingen roll.
Det verkar verkligen intressant detta. ska nog följa den gär loggen

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.