ATi Catalyst 4.10

Permalänk

varför denna extas att släppa drivers stup i ett då dom flesta "optimeringar" fixar o annat shit ändå inte gäller 900-9800linjen och för alla 64-128mb bara för 256mb kort och helst av allt x800 varför inte göra alla drivare med förbättringar gällande för alla deras 9000-9800kort

blir så förargad över denna "diskriminering" av kort och drivers säljer man och framför allt tillverkat kort så gör att alla förbättringar gäller alla deras kort

kan nån av er säga med ärlighet att alla förbättringar gäller alla deras kort???

så vitt jag vet så gäller det bara x800+ korten har jag fel???

tror inte det

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragon_Strike
det hjälper ite.. spelet hänger sig fortfarande.. blev tvungen att gå tillbaka till 4.9

Störigt.. för mig har det blivit samma sak med Enemy Territory. Körde 4.9-betan förut.. (med doom-hotfixen) och då fungerade det fint.

Återgår till vanliga 4.9 så får jag väl se hur det går.

En fråga, "hur" mkt hänger sig spelet/datorn i det ni lirar? (CoD?). Jag måste använda resetknappen för att komma bort. Inge ctrlaltdel här inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Självklart är det inget negativt att dom uppdateras ofta "OM" det finns någon anledning till att uppdatera, som tex buggar. Men det är inte så jag har upplevt det. Har nämligen aldrig någonsin märk 1 enda jävla fps i något spel, har heltenkelt aldrig märk ett skit, förutom kanske 1 enstaka poäng i 3dmark. Så ska man då behöva tanka hem +20mb i gång i månaden för att fixa buggar som inte finns ? (Ja, i mitt fall iaf) Dom skulle isf kunna beskriva vilka buggar m.m som är lösta, (finns säkert, men det är inget jag har sett något av) och kanske bara släppa en patch eller någe på ett par kb.

Som sagt, man behöver ju inte uppdatera om man inte vill, fast de känns ändå bra att ha det nyaste även om det inte ger ett skit, men tänk på dom som har gamalt 56k modem

Står det inte ganska tydligt vad som är fixat?

http://www2.ati.com/drivers/Catalyst_410_release_notes.html#1...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Det ju själva f..n att dom inte kan göra EN drivrutin som funkar i all framtid och ev. uppgradera för nya kort.

Skicka nötterna på ATI på en grundkurs i programmering!

/Trött ATI ägare

Ja, för det är ju verkligen såå lätt att göra perfekt mjukvara på första försöket, därför alla fortfarande sitter med Win95 eller aldrig uppdaterar WinXP, för det uppstår ju aldrig buggar i mjukvara, det vore ju helt absurt!

Är nog du som borde gå på en programmeringskurs tror jag, ju komplexare ett program är, desto större risk för att man skall få problem. En drivrutin, som skall fungera bra på x antal olika kort, i x antal olika operativsystem med x antal olika hårdvarukonfigurationer är nog inget man skiter ur sig på en slapp söndageftermiddag

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Spela roll.. I vilket fall är känns det ganska meningslöst.. Köper man ett grafikkort för 4500:- tycker jag inte man ska behöva uppdatera det 1 gång i "månaden" för att de ska fungera optimalt..

Då får du väl vara snäll och tala om för speltillverkarna att dom tillverkar spel som är totalt optimerade och klara för alla kort på marknaden då eller??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

the squonk:

Jag bytte ut orginal kylaren mot VGA Silencern (samt det är inte värme fel, utan helt enkelt fel i drivrutinen som syns, byter man drivrutin försvinner dessa problem)

Sen har jag den nya Chieftec lådan, 2 80 som blåser ut dock bara 1 92:a som blåser in, har inte haft råd o köpa två 92or till. Sen har jag Thermalright SP något, med en 92a som blåser på processorn, så det är inga värme problem.

Tyvärr...

Omega funkar sådär, skitbra i vissa lägen, jag har varit med om att de i specifika spel kändes sämre, och därför har jag aldrig valt att köra dem. Det ger varken från eller timm, imho. Det är bara mindre "tweaks" han och DNA sysslar med endå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Det ju själva f..n att dom inte kan göra EN drivrutin som funkar i all framtid och ev. uppgradera för nya kort.

Skicka nötterna på ATI på en grundkurs i programmering!

/Trött ATI ägare

Du måste ju skämta, annars har du ingen vidare koll på det här området. Skriva sådan här avancerad mjukvara och få allt perfekt är ju omöjligt. Speciellt när det dyker upp nya spel hela tiden som gör nåt på sitt eget sätt och strular till det för drivrutinerna. Du verkar uppenbarligen inte ha mycket programmeringskunskaper så jag kan ju berätta för dig att det är mycket vanligt att när du försöker fixa en sak i ett sånt här stort/avancerat program väldigt lätt pajar nåt annat. Det finns inga helt buggfria avancerade program, det närmaste är väl kanske de som används av NASA. Där lär det göras en jävla massa buggletning men det är också lite allvarligare saker som kan hända om deras kod buggar ur än om det gör det när du sitter och spelar

Permalänk

Törs man fråga om någon vet vad programmet Cli.exe gör ?

Efter att jag installerat Catalyst 4.10 så kommer en dialog ruta fram vid start av datorn som säger att ett program fel uppstod och programmet Cli.exe inte initierades korrekt och måste stängas.
Vad gör detta program för nytta kan man avinstallera det på något sätt eller behövs det ?

Eller ska jag installera en äldre version ?

Mvh /LEE Cordon Bleu Catalyst 4.9 tbx.

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.

Permalänk
Medlem

@Hallstahammar
Installera .NET från microsofts hemsida. Står instruktioner på ATI´s sida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
CCC är den nya controllpanel som är mer grafisktutformad och skall vara lättare att använda än den gamla. Personligen tycker jag det är tvärt om, den är för stor och kladdig, det enda intressanta med den var det nya "game profiles" systemet som den hade. Men jag håller mig hellre till den gamla.

Okej då var det som jag trodde, bara skräp.

Hoppas inte ATI överger sina mästerliga drivrutiner för en massa bloatad skit a'la Nvidia.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fått CCC att fungera. Försökte installera det en gång o då fick jag bara programfel gick inte o starta control center.

Däremot DNA oj oj det var en positiv överraskning. Snacka om korrekt förfarande, den tar bort precis allting som har med ATI o göra innan den lägger in de nya drivrutinerna, snyggt o prydligt precis som det borde vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0wlife
Störigt.. för mig har det blivit samma sak med Enemy Territory. Körde 4.9-betan förut.. (med doom-hotfixen) och då fungerade det fint.

Återgår till vanliga 4.9 så får jag väl se hur det går.

En fråga, "hur" mkt hänger sig spelet/datorn i det ni lirar? (CoD?). Jag måste använda resetknappen för att komma bort. Inge ctrlaltdel här inte.

Det tokhänger sig, bilden fryser och ljudet hamnar i nån kort loop och det går inte att göra något annat än att reseta.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

tomjut, exakt sådana fel kan jag få om grafikkortet är klockat för högt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
tomjut, exakt sådana fel kan jag få om grafikkortet är klockat för högt.

Som sagt, problemet har inte existerat innan 4.10 och den tidigare betan.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Det kan fortfarande vara värme / överklockning...

Det är ju möjligt att den nya drivaren får ut lite mer av kortet vilket ökar värmeutvecklingen...

Visa signatur

Allmänt virrig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illuvatar
Det kan fortfarande vara värme / överklockning...

Det är ju möjligt att den nya drivaren får ut lite mer av kortet vilket ökar värmeutvecklingen...

Tvivlar jag starkt på. Värmeproblem brukar börja med artefakter och prickar på skärmen osv. och det har jag inte, och har inte haft någonting av.

Som sagt, allt har varit 100% stabilt.
Sen har ju även andra skrivit att de har exakt samma problem, vilket gör det ännu mindre troligt att det skulle vara värmerelaterat.

Att kortet skulle fått sådan boost av 4.10 att det höjer värmeutvecklingen så till den milda grad att allt bara fryser, då snackar vi inte en grad eller två...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0wlife
Störigt.. för mig har det blivit samma sak med Enemy Territory. Körde 4.9-betan förut.. (med doom-hotfixen) och då fungerade det fint.

Återgår till vanliga 4.9 så får jag väl se hur det går.

En fråga, "hur" mkt hänger sig spelet/datorn i det ni lirar? (CoD?). Jag måste använda resetknappen för att komma bort. Inge ctrlaltdel här inte.

Hej. Måste också använda resetkanppen för att gå ur. ctrl alt del funkar inte.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Spela roll.. I vilket fall är känns det ganska meningslöst.. Köper man ett grafikkort för 4500:- tycker jag inte man ska behöva uppdatera det 1 gång i "månaden" för att de ska fungera optimalt..

Du ser hellre att de slutar optimera så att du får ha din illusion om att drivrutinen inte kan bli bättre?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får fel färger när jag kollar på wmv filer?
Allting blir typ lila och rosa.
DivX filer fungerar däremot utmärkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyro2
Hej. Måste också använda resetkanppen för att gå ur. ctrl alt del funkar inte.

Hehe.. verkar vara ganska allmänt det här då.
Återgick till 4.9, där fungerar det som det ska så kör på det

Permalänk
Medlem

Har precis köpt ett Powercolor 9800 pro och undrar vilka drivrutiner som är bäst till det?
Har alltid haft Nvidia-kort innan så nu möts jag av drivrutins-djungeln bland Radeonkorten

Inte hört något ont om DNA. Men vad är det ultimata till just mitt kort?

Permalänk
Medlem

inga problem hittils med 4.10. rejäl boost i CS:S !

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Det vart ett jävla Whine om att jag personligen tyckte att det var onödigt att släppa nya 20mb's drivrutiner 1 gång i månaden. Jag skriver för mig själv vad jag tycker och tänker om nya drivritiner, inget annat, ok ? Bra, då slippar jag läsa mer påhopp som i storsett idiotförklarar mig

Permalänk
Medlem

Om du skriver för dig själv... skaffa dagbok!
Här skriver man väl mest för att få någon sorts respons.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Om du skriver för dig själv... skaffa dagbok!
Här skriver man väl mest för att få någon sorts respons.

Jasså ?

Nyhets"kommentarer" > ATi Catalyst 4.10

Jag trodde inte att kommentarer skulle diskuteras. Om dom nu ska de så tar jag tillbaka allt jag sagt, eftersom jag är dålig på att argumentera 1 on Sweclockers.

Permalänk

Punkbuster / Wolfenstein + Catalyst 4.10 = Krasch

Hej alla,

för kännedom så fungerar inte spelet Wolfenstein: Enemy Territory tillsammans med Catalyst 4.10. Som det redan påpekats här ser det ut att vara spelets inbyggda antifuskverktyg PunkBuster som ställer till det. Således finns det anledning att tro att även Return To Castle Wolfenstein samt Quake 3 Arena inte heller fungerar med Catalyst 4.10, då de alla använder samma spelmotor.

Jag installerade själv Catalyst 4.9 (vilken finns att tillgå från tillverkaren ATI:s webbplats) vilket löste problemet - Enemy Territory kraschar inte längre. Gissningsvis kommer ATI inom kort dock att åtgärda problemet, då det handlar om spel som är synnerligen populära.

Hälsningar,
Peter

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illuvatar
Det kan fortfarande vara värme / överklockning...

Det är ju möjligt att den nya drivaren får ut lite mer av kortet vilket ökar värmeutvecklingen...

Tomjut har problem med punkbuster som vissa hårdvarukonfigurationer har med 4.10. Det har inget med överklockning att göra. Se denna artikel: http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reports/pbfreeze/i...

Permalänk
Medlem

Nästa månad måste ATI fixa det här att endel hänger sig med AMD 64 kombinerat med vissa grafikkort, i mitt fall asus 9600 xt.
Funkar däremot finfint med catalyst 4.5, men man vill ju självklart ha dem nyaste drivarna

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sodnik
Tomjut har problem med punkbuster som vissa hårdvarukonfigurationer har med 4.10. Det har inget med överklockning att göra. Se denna artikel: http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reports/pbfreeze/i...

Det är inte samma problem.

Det länken talar om är att spelet fryser i några sekunder med PB aktiverat.
Vet dock många som har problem med detta fenomen, men inte jag.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Hmm med deras beta 8.07 drivrutiner får jag i 3dmark 05 ca 6200, med 4.10 fick jag ca 4900. I doom3 med 8.07 får jag ca 103fps och med 4.10 ca 98fps...

De nya 4.10 verkar redigt rötna asså.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!