Bara 57Mb/sec med SATA hdd?

Permalänk
Medlem

Bara 57Mb/sec med SATA hdd?

Testat med programmet HD speed. Fick en hastighet på 57mb/sec. Kan det stämma, ska inte hastigheterna gå ända upp till 150MB/sec om man har tur?

3500+ @2210
MSI NEO2
Maxtor 160gig SATA
2 x 512 crucial 3200 @ 2,2,2,8

Permalänk
Medlem

150mb/s är max gränsen som stanarden klarar. kommer bara upp i hastigheter i närheten av det med raid

Visa signatur

E

Permalänk
Avstängd

hm, du borde testa att köra ett randomread test för att lära dig om vad hårddiskarnas prestanda ligger på ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

150mb/s är bara teoretisk.

Permalänk

millibit eller MegaByte, stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Tillverkarna vill nog få upp interface hastigheten så de ska kunna lura folk att det faktiskt går i 150 Mb/s osv.
Ett nytt interface är ju alltid kul men det känns lite overkill i dessa dagar då hårddiskarna inte kommer i närheten av vad sata klarar. Dock så kanske u100/133 var lite i minsta laget med 2st snabba diskar på en kanal.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
150mb/s är bara teoretisk.

teoretiskt för det interfacet! inte för nån Hd inte ...

men det är ju bra att ha god överkapacitet, dessutom har ju hds lite cache i sig, 8MB kanske, och om den har preläst lite data så ligger det i cachen å kan överföras så snabbt osm gränssnittet tillåter

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
teoretiskt för det interfacet! inte för nån Hd inte ...

men det är ju bra att ha god överkapacitet, dessutom har ju hds lite cache i sig, 8MB kanske, och om den har preläst lite data så ligger det i cachen å kan överföras så snabbt osm gränssnittet tillåter

Har inte sagt att det är för någon hdd. Jag snackar också om interfacet.

Visst är det bra att ha överkapacitet. Men den cachen är inte mycket
Skulle cachen vara lika stor som kapaciteten på disken skulle det vara bättre

Permalänk
Avstängd

jo givetvis, men det stör mig nått ofantligt att folk tror att en hårddisk läser 150MB/s, okay en gammal eskimo som bara sett valfett å sälar i hela sitt liv kan ju ha lite svårt att uppskatta rimligheten i det, men folk här borde ju kunna använda nåra av sinna små grå tycker man ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Hehe, sant

Jag lovar dig att alla som köpt sata tror att deras diskar överför i 150mb/s

Permalänk
Permalänk
Medlem

du har bra värden om du menar 57 MB/sec.
inget mer att diskutera

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem

snabbaste diskarna jag har hemma är 200Gb seagate dom pallar 61-62Mb/sek medans mina rätt snabba maxtor sata 200Gb gör en 55Mb/sek. Det ända som spöar dom är min 15000rpm SCSI disk

Permalänk
Medlem

Och nu kommer pa1983 och skryter om sitt billiga system

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naTTen
Dock så kanske u100/133 var lite i minsta laget med 2st snabba diskar på en kanal.

Mig veterligen finns det inga P-ATA-diskar som i raid0 kommer upp över 100MB/s. Så inte ens den standarden är maxad, och den är ganska gammal.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Mig veterligen finns det inga P-ATA-diskar som i raid0 kommer upp över 100MB/s. Så inte ens den standarden är maxad, och den är ganska gammal.

En enskild disk kommer inte upp i 100Mb/sek men flera kan göra det.
Då ska man köra dom på varsin IDE kanal annars blir det bra slöt å raida dom tex.
Mina 2st 160Gb diskar som sitter på varsin ide kanal på mobot i software raid0 kommer upp i 109Mb/sek.
Hade inte vart fel å raida mina nya seagata baracuda 7200.2 dom benchar strax över 61Mb/sek i linux. Det skalar nästan konstant jag har förlorat kanske 1Mb pär disk max i enskild prestanda så en 120Mb/sek med 2st i raid0 med dom hade nog kunna gå att få ut maximalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
En enskild disk kommer inte upp i 100Mb/sek men flera kan göra det.
Då ska man köra dom på varsin IDE kanal annars blir det bra slöt å raida dom tex.
Mina 2st 160Gb diskar som sitter på varsin ide kanal på mobot i software raid0 kommer upp i 109Mb/sek.
Hade inte vart fel å raida mina nya seagata baracuda 7200.2 dom benchar strax över 61Mb/sek i linux. Det skalar nästan konstant jag har förlorat kanske 1Mb pär disk max i enskild prestanda så en 120Mb/sek med 2st i raid0 med dom hade nog kunna gå att få ut maximalt.

Det var fina siffror. Du har inte lust att köra dessa i Hdtach/Sandra (om du har tillgång till Windows på burken)? Skulle varit intressant att jämföra graferna mot mina diskar.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Får c:a 63 MB/s med min Seagate 200GB S-ATA...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Det var fina siffror. Du har inte lust att köra dessa i Hdtach/Sandra (om du har tillgång till Windows på burken)? Skulle varit intressant att jämföra graferna mot mina diskar.

nej har inte windows och jag kan visserligen köra sandra i virituel PC men nja det ger ganska usla siffror hehe.
I pracktiken har jag vart uppe i 79Mb eller mer i sekunden mellan min sata raid0 och scsi disk på säg 700Mb+ filer.

Resarvera mig lite för fel innan mina nuvarande diskar på ide raiden dom benchar enskilt 50 och 55Mb/sek och ihop 92Mb sek i raid0 så vart inte över 100Mb/sek där utna det var sata raiden som utan problem klarade det så kan nog ligga i nåt av det du säger med ATA100 men det ska inte vara nåt pracktiskt problem att komma över 100Mb/sek på raid0 om varge disk har sin egna ide kontroller.

Lite benchar

SATA raid0
voyager patrik # hdparm -t /dev/md0
/dev/md0:
Timing buffered disk reads: 328 MB in 3.00 seconds = 109.31 MB/sec

PATA raid0
voyager patrik # hdparm -t /dev/md1
/dev/md1:
Timing buffered disk reads: 276 MB in 3.00 seconds = 91.86 MB/sec

SCSI disk
voyager patrik # hdparm -t /dev/sda
/dev/sda:
Timing buffered disk reads: 218 MB in 3.01 seconds = 72.32 MB/sec