Datorhögtalare för musik & spel! ( ~4kkr)

Permalänk
Hedersmedlem

Datorhögtalare för musik & spel! ( ~4kkr)

Hittade ingen direkt tråd som berör detta ämne, så jag får väl ta och starta en!

jag är intresserad av att skaffa nya datorhögtalare (sålde mina gamla z560 till Jonte[YoT] här på forumet, för inte allt för länge sedan)

det som verkar vara bäst i prisklassen när det gäller ljudkvalle & surround är gigaworks s750

(iom att jag inte har någon förstärkare blir det inte tal om något annat än högtalarpaket, och 4500kr är min ABSOLUTA maxgräns, förutsatt att det inte finns något tokmycket bättre i stil med 500kr mer

Så - finns det egentligen något annat att välja bland, eller är gigaworks s750 ett säkert köp? (vet någon btw om dom kan sampla upp 5.1-ljud till 7.1? - mitt ljudkort har inte stöd för 7.1, men har så OTROLIGT mkt bättre analog output annars jämfört med audigy-serien)

EDIT: fin respons - ligger tråden i fel forum?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Vadå sålde till mig, du sålde dem till Alexs brorsa för löjliga 900kr!
Jag sitter med mina Z-560s som jag nästan tror det är något fel på, låter i alla fall inte direkt så väldigt mycket bättre än mina gamla högtalare fast de var ju och för sig väldigt bra.

Finns det ingen 5.1-version av högtalarna då?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

jo då det finns en 5.1 version av dom, eller ja nästan dom iaf... megaworks550D

men jag skulle ha köpt gigaworks paketet, då dom är lite bättre och kostar inte så mycket mer.

och ja dom kan sampla upp till 7.1
saxsat från www.creative.com
"upmix technology simulates realistic 7.1 surround sound even with 5.1 and 6.1 sound cards"

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {SWEC}Rool82
jo då det finns en 5.1 version av dom, eller ja nästan dom iaf... megaworks550D

men jag skulle ha köpt gigaworks paketet, då dom är lite bättre och kostar inte så mycket mer.

och ja dom kan sampla upp till 7.1
saxsat från www.creative.com
"upmix technology simulates realistic 7.1 surround sound even with 5.1 and 6.1 sound cards"

megaworks 550 är jag absolut INTE intresserad av

gigaworks s700 finns även, det är gw-högtalare fast 5.1

megaworks är helt andra (& sämre högtalare,,,,inga jag vill satsa på.....mina gamla z560 var minst lika bra som dem.

men tack ändå för att du hittade upmix-infon!

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Avstängd

Köp logitechs nya Z-5500 har fått topp betyg på dom flesta ställena.
Ska själv shoppa dom när dom kommer hit till sverige.
Verkar grymmt feta

Permalänk
Medlem

MegaWorks 550D är inte som S750.

S750 har två element i varje satellit, diskant och mellanregister/lite bas.
Det är ganska stor skillnad mot att använda ett.

Subwoofern är även typ 20% större i S750.

S700 är svår att få tag på här tyvärr, men det är samma som s750, det är bara två bortplockade satelliter. Förstärkaren har två lediga utgångar. Du kan köpa nya satelliter för typ 1500:- eller nåt.... kan ju inte vara värt det.

defenition: köp på internet!!! www.inetdata.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rotten
MegaWorks 550D är inte som S750.

S750 har två element i varje satellit, diskant och mellanregister/lite bas.
Det är ganska stor skillnad mot att använda ett.

Subwoofern är även typ 20% större i S750.

S700 är svår att få tag på här tyvärr, men det är samma som s750, det är bara två bortplockade satelliter. Förstärkaren har två lediga utgångar. Du kan köpa nya satelliter för typ 1500:- eller nåt.... kan ju inte vara värt det.

defenition: köp på internet!!! www.inetdata.se

'

precis...
s750 är i en helt annan klass än t.ex. megaworks.

s700 köper jag inte om det blir gw, s750 eller inte GW

z5500 är ett absolut NEJ.

dom är spelar inte i samma kategori...

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rotten
MegaWorks 550D är inte som S750.

S750 har två element i varje satellit, diskant och mellanregister/lite bas.
Det är ganska stor skillnad mot att använda ett.

Subwoofern är även typ 20% större i S750.

S700 är svår att få tag på här tyvärr, men det är samma som s750, det är bara två bortplockade satelliter. Förstärkaren har två lediga utgångar. Du kan köpa nya satelliter för typ 1500:- eller nåt.... kan ju inte vara värt det.

defenition: köp på internet!!! www.inetdata.se

Jag sitter själv med Megaworks 550D och de fungerar mycket bra med tanke på deras pris. Gigaworks har jag själv funderat på att införskaffa, och vad jag har hört skall de dubbla membranen göra sitt jobb bra. Subwoofern var nog det jag var minst nöjd med i Megaworks men förhoppningsvis har de även förbättrat den i den nya serien.

OffT: Tack Jonte för rättelsen.

Visa signatur

Min Dator: ASUS A7N8X (nForce 2) @ 196 Mhz FSB, Athlon XP 2400+ @ 2.36 GHz, 2x256 + 512 MB DDR SDRAM @ 6-2-2-2, Thermaltake Volcano 7+ @ "bandsåg", Powercolor Radeon 9800 pro @ orginal, Western Digital 80 GB(8 MB cache), SB Audigy2 Platinum, Creative Megaworks 550D THX, samt Svart Chieftech Dragon miditower. - Den som aldrig gör fel lär sig aldrig något. -

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rotten

defenition: köp på internet!!! www.inetdata.se

Varför ska jag köpa via internet? Finns inte i lager tidigare än på andra ställen

Gurra varför inte logitechs? Har fått topp på alla recensioner och slår nog creatives med hästlängder.
Nåja sådana ska jag ha iaf

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Varför ska jag köpa via internet? Finns inte i lager tidigare än på andra ställen

Gurra varför inte logitechs? Har fått topp på alla recensioner och slår nog creatives med hästlängder.
Nåja sådana ska jag ha iaf

dom tävlar inte i samma kategori som z680 osv - slår dom ens z680 förresten?

har du några länkar till recensioner av z5500?

EDIT: jag har kikat på lite z5500-recensioner just nu

det verkar i princip vara z680's satelliter, förfinat krimskrams, lite bättre kontrollenheter, och en större sub.....dvs inget av det jag vill ha (bättre satelliter vill jag ha!)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
dom tävlar inte i samma kategori som z680 osv - slår dom ens z680 förresten?

har du några länkar till recensioner av z5500?

EDIT: jag har kikat på lite z5500-recensioner just nu

det verkar i princip vara z680's satelliter, förfinat krimskrams, lite bättre kontrollenheter, och en större sub.....dvs inget av det jag vill ha (bättre satelliter vill jag ha!)

Du kanske ska läsa lite ffs?
Dom slår 680 med hästlängder.
Dom är lika bra och även lite bättre.
MEN subben är fixad. Det är därför 680 är en flopp jämfört med creatives.

Läs på lite innan du uttalar dig om dina "klass" kategorier.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Du kanske ska läsa lite ffs?
Dom slår 680 med hästlängder.
Dom är lika bra och även lite bättre.
MEN subben är fixad. Det är därför 680 är en flopp jämfört med creatives.

Läs på lite innan du uttalar dig om dina "klass" kategorier.

du kanske ska tänka på vad du själv skriver?

"Dom slår 680 med hästlängder." -ok
"Dom är lika bra och även lite bättre." - jasså?, är det samma sak som hästlängder?
subben är Fixad?
alltså

z680 var ju BARA sub =)...bara bas & inget rejält återgivet högfrekvensregister.
(har haft z560 och lyssnar otaliga gånger på min polares z680, även megaworks 550)

Och kan du inte säga var man då hittar en recension som säger att z5500 slår z680 med "hästlängder"?

det jag kan säga är att 550 har klart bättre satelliter än alla logitech-högtalare jag har lyssnat på...även om LT har klart bättre ljudåtergivning vid RIKTIGT höga volymer (dom är riktiga party-högtalare - dock är det inget sådant jag är ute efter)

Om du "MEN subben är fixad" syftar på gigaworks s750, så ja - det vet jag... (dom har även klart förbättrade satelliter)
men eftersom jag inte hört dom spelas någonstans, och heller inte fått höra från någon här på forumet som har dem, tänker jag inte bara åka iväg och slänga iväg 4500 kr på något som inte är särskilt mkt bättre än t.ex. z5500

____

sedan tycker jag att du bör ta det lugnt med dina inlägg.
Om jag på något sätt har nedvärderat dig genom något av mina tidigare inlägg, ber jag om ursäkt, men jag ser ingen anledning till ditt "vilda sätt" att försöka övertala folk.

om z5500 är bättre än z680 - det är dom säkert, men nu är det så att jag tror att när det gäller ljudåtergivning är med minimal mariginal - främst pga subben - den enda riktigt omgjorda delen (den enda delen som i min mening inte hade behövt förstärkas!)

____

gigaworks anser jag vara i en annan klass av två anledningar:(kom gärna med information som strider mot detta! (istället för att skriva "Du kanske ska läsa lite ffs!" - jag läser, jag söker, jag googlar, men hittar inget speciellt) jag vill inte slänga ut 1500kr extra om skräpet inte är bättre

1 - priset
2 - tvåvägssatelliter som enligt tester gör jobbet mkt bättre än logitechs satelliter som fortfarande är närapå identiska med de i z560.

=======

sedan har vi ju förstås dessa reviews där allt svänger:

"Test 4: Music

The Logitech z-680s were not very good for music and whether the owners will agree or not is up to them but it’s the truth. These speakers completely change that. Music sounds great! The satellites can really make music sound amazing." - http://www.neowin.net/forum/lofiversion/index.php/t229771.htm...

så varför vissa skriver att satelliterna inte har förändrats alls, förstår jag verkligen inte - vad är det som egentligen gäller!?

-->
http://discuss.futuremark.com/forum/showthreaded.pl?Cat=&Boar...
- ett exempel på en person dom tycker dom är mkt bättre än gamla z680

......

nu är dock frågan....
vilka är bäst mellan z5500 och gigaworks s750, rent ljudkvalitetsmässigt, om man ignorerar prisskillnaden och att s750 är 7.1?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Sök efter mitt namn samt GigaWorks som sökord så får du se min uppfattning om det jämfört med Logitechs z-680.

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klixman
Sök efter mitt namn samt GigaWorks som sökord så får du se min uppfattning om det jämfört med Logitechs z-680.

dock var det z5500 vs gigaworks...
men en en sådan jämförelse du har gjort kan väl inte skada

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klixman
Sök efter mitt namn samt GigaWorks som sökord så får du se min uppfattning om det jämfört med Logitechs z-680.

dock var det z5500 vs gigaworks...
men en en sådan jämförelse du har gjort kan väl inte skada

EDIT: sökningen gav inga svar

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

z55000 ska visst likna z680 i ljudet, vildvuxen bas o.s.v....

Den stora skillnaden hittar vi nog i powern.
Vad jag har läst så är dom definitivt kraftigare än sina konkurrenter i samma prisklass. Jag kan inte tänka mig att dom är i närheten av z680 i power!

Äger själv z2200 och dom har resurser kan jag säga.

Permalänk
Hedersmedlem

är inte ute efter "pwr" - mina gamla z560 räckte gott&väl till där.
det jag är ute efter är bättre mellanregister & diskant, något både z560 & z680 totalhavererade på, iaf jämfört med Creative's megaworks-högtalare.

Frågan är hur z5500 står sig mot gigaworks 7.1......spännande spännande
har faktiskt bokat ett exemplar z5500 på webhallen......så =)......vi får snart se

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Ojdå, visste inte att Logitech har släppt en uppföljare till sina z-680.
Ser riktigt fina ut, men skulle gissa på att de låter ungefär lika bra som z-680 och mindre bra än GigaWork. Men berätta vad du tyckte då du får dem

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klixman
Ojdå, visste inte att Logitech har släppt en uppföljare till sina z-680.
Ser riktigt fina ut, men skulle gissa på att de låter ungefär lika bra som z-680 och mindre bra än GigaWork. Men berätta vad du tyckte då du får dem

dom sägs vara mkt bättre än z680 av vissa, och att dom t.o.m. slår gigaworks

vissa säger att dom knappt är märkbart bättre än gigaworks

grejen är denna...

Hur bra är Gigaworks?
slår som z5500?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

definition "Undra om det är rätt person"

Om du redan verkat bestämt dig så är det väl ingen ide att folk försöker argumentera mot eller med dig? För du kommer möjligtvis aldrig ändra åsikt även hur många personer som säger tvärtom.

Själv är jag en av dom som nog måste säga att Gigaworks är det bästa paketet ute i dagsläget för datorer, och det av en hel del orsaker.

Gigaworks, satteliterna har ju 2,st element den ena med vanligt membran och det andra som har ett titan element som förbättrar en hel del. Den kan tilldela dessa element olika uppgifter och då blir det bättre.
-----
Just Titan för en bättre återgivning av höga frekvenser och speciellt tillsammans med DVD-Audio ska man kunna höra en bra förbättring.

Orkar inte skriva så mycket så det får räcka, annars så kan man söka på internet eller gå in på någon hifi sida och läsa om högtalare generellt.

Olika elementen koncentrerar sig på olika frekvenser. Detta är en dyrare och mer avancerad lösning, men den har klara fördelar. Varje element kan skräddarsys för sina respektive uppgifter och det ger en öppnare ljudbild med en mer musikalisk återgivning av röster och instrument.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
definition "Undra om det är rätt person"

Om du redan verkat bestämt dig så är det väl ingen ide att folk försöker argumentera mot eller med dig? För du kommer möjligtvis aldrig ändra åsikt även hur många personer som säger tvärtom.

Själv är jag en av dom som nog måste säga att Gigaworks är det bästa paketet ute i dagsläget för datorer, och det av en hel del orsaker.

Gigaworks, satteliterna har ju 2,st element den ena med vanligt membran och det andra som har ett titan element som förbättrar en hel del. Den kan tilldela dessa element olika uppgifter och då blir det bättre.
-----
Just Titan för en bättre återgivning av höga frekvenser och speciellt tillsammans med DVD-Audio ska man kunna höra en bra förbättring.

Orkar inte skriva så mycket så det får räcka, annars så kan man söka på internet eller gå in på någon hifi sida och läsa om högtalare generellt.

Olika elementen koncentrerar sig på olika frekvenser. Detta är en dyrare och mer avancerad lösning, men den har klara fördelar. Varje element kan skräddarsys för sina respektive uppgifter och det ger en öppnare ljudbild med en mer musikalisk återgivning av röster och instrument.

det är just det som jag också tittat på, och det som gör mig så osäker.

När folk säger att z5500's satelliter är bättre - hur kan det vara så...
2-vägs-högtalare "borde" ju vara rätt överlägsna (som jag också tidigare föreslagit)

jag har absolut inte bestämt mig till 100%.
jag säger bara att jag preliminärt siktar på z5500 - mest pga att folk inte verkar överens om vilka som är bäst mellan dem & gigaworks - även när det gäller satelliterna - därför är det just nu prisskillnaden som spelar störst roll

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Gigaworks går djupare än z5500, och även om det är en bra idè att använda faspluggar och därmed köra mellanregister + diskant i samma element, så fungerar det, rent praktist, bättre med två element.

z5500 lär ju inte vara i närheten, så jag skulle köpa Gigaworkspaketet om jag hade pengarna och valde mellan de två.

Läs på tomshardware också, där finns jämförande test mellan flera olika surroundsystem.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är att köpa ett "hifi" surroundpaket (reciever + högtalare) i prisklassen från någon stormarknad. Det finns rätt mycket att välja mellan i prisklassen, men jag vet inte hur de låter jämfört med ett datorhögtalarpaket.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara roligt med lite länkar till sidor som gjort ett test mellan S750 och Z5500 paketet.

Eller finns inte det? Undrar hur vissa bedömt paketen i så fall,, inte från enskilda personer väl? Då är det enkelt att dom tar fördel till en produkt speciellt om dom är ägare till Logitech/Creative redan eller ställt in sig redan från början. Eller är allmänt dålig på att köra ett test.
-------------------------

Gi][Gurra
Jag själv tycket att Z5500 var riktigt fina faktiskt måste jag erkänna, och det verkar vara ett bra mellanting mellan Megaworks THX paketet och S750 paketet. Men om man vill ha det bästa och har pengarna för det så är det S750 som räknas. I alla fall för mig och många "många" andra.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Det skulle vara roligt med lite länkar till sidor som gjort ett test mellan S750 och Z5500 paketet.

Eller finns inte det? Undrar hur vissa bedömt paketen i så fall,, inte från enskilda personer väl? Då är det enkelt att dom tar fördel till en produkt speciellt om dom är ägare till Logitech/Creative redan eller ställt in sig redan från början. Eller är allmänt dålig på att köra ett test.
-------------------------

Gi][Gurra
Jag själv tycket att Z5500 var riktigt fina faktiskt måste jag erkänna, och det verkar vara ett bra mellanting mellan Megaworks THX paketet och S750 paketet. Men om man vill ha det bästa och har pengarna för det så är det S750 som räknas. I alla fall för mig och många "många" andra.

precis....ett sånt test vore guld värt.

frågan är dock om gigaworks verkligen är bättre......vissa påstår som sagt att z5500 har bättre satelliter - något som verkligen chockerar! (Creative's är ju 2vägs & nästan 50% dyrare...utan digital converter!)

btw...
VAR någonstans köpte du dina z5500
- hittar dem inte i lager någonstans! (har bokat på webhallen)

vad hade du innan, och hur är z5500 jämfört med dina gamla?

Urgh...
nu har jag hittat en butik som kanske kan ta in klipsch promedia ultra 5.1 - jag kör klart på dom om butiken lyckas få in dem till ett vettigt pris

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Hedersmedlem

njae
har lyssnat på z680 in real life....så =/

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt inne på Z5500, fast tills jag läst ett antal "VS-recensioner" så att säga så är jag inte bestämd.

Permalänk
Medlem

Har du 5 papp över till ljud så välj riktiga högtalare istället. Jag blev iaf phett övertygad i denna tråd:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=35103...

/ S.

Permalänk
Hedersmedlem

Holy sh*t @ "fyndbörsen" - finns det något speciellt där just nu som är värt att skaffa?

Firman säljer ju saker för 3-4 tusen som de säger annars går för 12k!?

är XTZ bara grejer att spela högt med, eller kan de faktiskt tänkas låta ok dessutom?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.