Köra Dual Channel med olika minnen...

Permalänk
Hedersmedlem

Köra Dual Channel med olika minnen...

Det är så att jag nu i datorn har 1 x TwinMOS WB PC3200 512Mb. Jag har även en Original PC2700 512Mb i en annan dator jag tänkte sätta över i min maskin så det blir 1024Mb totalt.

Jag undrar då om det kommer att fungera bra med dessa olika minnen tillsammans? Jag kör PC3200 i 333MHz nu för att få synk osv så jag undrar alltså om PC3200 går i 333MHz tillsammans med det andra minnet (Original pc2700) ? Och hur det kommer att fungera i dual channel med en sådan konfiguration...

kan tillägga att övrig hårdvara är epox 8rda+, 2400+@2250mhz

tack på förhand

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

enklast är att försöka
det ska funka så länga minneschipsen är lika stora och lika många

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, får prova...
Om det står "Dual Channel" när datorn botar sen så borde ju det betyda att det fungerar

Dock så lär väl prestandan inte bli lika bra som om minnena vore helt identiska?

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

Jag tror inte att dom körs som PC3200..
men däremot kan det funka om båda körs som PC2700..

bara min fundering..

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Avstängd

Måste inte minnena vara av exakt samma märke och modell? Kanske bara något jag fått för mig. Eller så är bara en del moderkort så kinkiga.

Klart är i alla fall att de måste köras i samma frekvens och latencies.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

Det är de slöaste minnet som avgör hastigheten, så det är nog nästan bättre att köra 512 mb 3200 än 1024 mb 2700.

Visa signatur

AMD XP 3200+ | Abit NF7-S 2.0 | 1024 mb ram | Leadtek 6800LE @ 8x1.6 | 320 gb hdd

Permalänk
Avstängd

Nej, det är väl bättre med mer minne eftersom du slipper gå över till hårddisken lika ofta.

Hellre mycket minne i 2700 än att ha lite 3200 och köra på det ett tag och sen behöva gå över till hårddisken.

Visa signatur

Ingsoc rules.