Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Massa text

Tackar för hjälpen. Får nog ta och analysera det där närmare innan jag förstår riktigt. Du får gärna förklara ON-bas lite närmare.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke

Tackar för hjälpen. Får nog ta och analysera det där närmare innan jag förstår riktigt. Du får gärna förklara ON-bas lite närmare.

En ON-bas är en bas bestående av vektorer som är ortogonala mot varandra och har längden 1.

Om man tar skalärprodukten av två vektorer angivna i en ON-bas, kan man summera produkten av x:e-komponenten.

Om vi har vektorerna v=(1,2,0) och u=(2,0,1) och tar skalärprodukten på dem, får man 1*2 + 2*0 + 0*1=2.

Om skalärprodukten är 0, är vektorerna ortogonala.

Längden av en vektor är sqrt( (v|v) ), längden i kvadrat är alltså en vektor skalärt sig själv.

Jag vet inte vad mer jag ska säga.

edit: Linjär algebra är svårt i början, men när man har lärt sig grunden blir det lättare. Det gäller bara att jobba en massa med det.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme

edit: Linjär algebra är svårt i början, men när man har lärt sig grunden blir det lättare. Det gäller bara att jobba en massa med det.

Det hoppas jag verkligen. Vektorer är väldigt jobbigt, det är ju så mycket regler och formler man måste komma ihåg också. Matriser och determinanter som vi hade innan det här var mycket lättare.

Vad menar du med (v|v)? Det står säkert på något annat sätt i min bok, den verkar vara lite speciell. Är det sqrt(x1^2+x2^2+x3^2) eller något annat?

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke

Det hoppas jag verkligen. Vektorer är väldigt jobbigt, det är ju så mycket regler och formler man måste komma ihåg också. Matriser och determinanter som vi hade innan det här var mycket lättare.

Vad menar du med (v|v)? Det står säkert på något annat sätt i min bok, den verkar vara lite speciell. Är det sqrt(x1^2+x2^2+x3^2) eller något annat?

(v|v)=x1^2+x2^2+x3^2 ja. Det finns en massa sätt att skriva skalärprodukt på. (v|v) är det sättet vi har fått lära oss men jag har sett minst tre sätt att skriva det på. Ett annat sätt är v*v.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme

(v|v)=x1^2+x2^2+x3^2 ja.

om x1, x2, x3 är koordinater i ON-bas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme

(v|v)=x1^2+x2^2+x3^2 ja. Det finns en massa sätt att skriva skalärprodukt på. (v|v) är det sättet vi har fått lära oss men jag har sett minst tre sätt att skriva det på. Ett annat sätt är v*v.

I min bok står det ||v|| men på tavlan skriver min lärare |v

Men nu ska jag nog kunna förstå det här, tack så mycket för hjälpen.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol

om x1, x2, x3 är koordinater i ON-bas...

Ah, glömde det

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hale
Nån som kan visa hur man löser följande uppgift

Visa att talet 2002^1066 + 1066^2002 är jämnt delbart med 10.

Tänkte bara ge min version. Att 2002^1066 + 1066^2002 är delbart med 2 inses direkt. Om man även kan visa att talet är delbart med 5 sâ mâste det ocksâ vara delbart med 10.

1066 == 1 mod 5 ty 1066 = 5*212 + 1
2002 == 2 mod 5

sâ 2002^1066 + 1066^2002 == 2^1066 + 1^2002 mod 5

Vi ser att
2^1 == 2
2^2 == 4
2^3 == 3
2^4 == 1
2^5 == 2 osv...

Efter de fyra första potenserna fâr man samma resultat igen. Det innebär att dâ 1066 == 2 (mod 4) => 2^1066 == 4 mod 5.

Sâ 2^1066 + 1 == 4 + 1 = 5 == 0 mod 5
=> 5 (och 10) delar alltsâ 2002^1066 + 1066^2002.

Inom talteori och abstrakt algebra säger man att 2 är en primitiv rot modulo 5, samt att 2 är en generator för gruppen G = {2,4,3,1}.

Raol, har du läst abstrakt algebra?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world.
Those that understand binary... and those who don't.

Permalänk
Medlem

Nej, har inte läst abstrakt algebra...
Det var ju smidigt att inse att man bara behöver visa delbarhet med 5.

Permalänk
Medlem

Ett prov består av frågor med svarsalternativ. På första tredjedelen av frågorna finns 3 svarsalternativ och på andra tredjedelen finns 4 svarsalternativ och på sista tredjedelen av frågorna finns 5 svarsalternativ. Per har gjort detta prov och fått rätt på 60% av frågorna. På de frågor han inte kunde chansade han. Hur många procent av frågorna visste Per svaret på?

Genom att chansa på alla frågor kommer man alltså få 1/3(1/5 + 1/4 + 1/3) = 235 / 900 procent rätt.
På de frågor han inte kan kommer han alltså att chansa. Uttryck för antalet rätt där x är antal procent som han visste svaret på:

x + (100-x)*235/900 = 60
900x + 235(100-x) = 60 * 900
665x = 30500
x = 45,86 %

Det jag funderar på är om man kan räkna så här, eller om man måste veta vilka typ av frågor det är som han kunde (dvs. frågor med 3, 4 eller 5 svarsalternativ)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hale

Ett prov består av frågor med svarsalternativ. På första tredjedelen av frågorna finns 3 svarsalternativ och på andra tredjedelen finns 4 svarsalternativ och på sista tredjedelen av frågorna finns 5 svarsalternativ. Per har gjort detta prov och fått rätt på 60% av frågorna. På de frågor han inte kunde chansade han. Hur många procent av frågorna visste Per svaret på?

Genom att chansa på alla frågor kommer man alltså få 1/3(1/5 + 1/4 + 1/3) = 235 / 900 procent rätt.
På de frågor han inte kan kommer han alltså att chansa. Uttryck för antalet rätt där x är antal procent som han visste svaret på:

x + (100-x)*235/900 = 60
900x + 235(100-x) = 60 * 900
665x = 30500
x = 45,86 %

Det jag funderar på är om man kan räkna så här, eller om man måste veta vilka typ av frågor det är som han kunde (dvs. frågor med 3, 4 eller 5 svarsalternativ)?

Ditt svar gäller om han visste svaret på lika många frågor från varje kategori. (Och att frågorna var så många att statistiska fluktuationer i hans gissande blir försumbara.)

Man skulle kunna tänka sig att räkna ut nån övre och undre gräns.
Om han bara kunde 3-alternativsfrågor måste han totalt sett ha kunnat fler eftersom att chansningarna ger mindre utdelning. Alltså ger antagandet att han bara kunde 3-alternativsfrågor en övre gräns.
Antar man att han bara kunde 5-alternativsfrågor får man en undre gräns.

Edit: Ok, nu räcker det inte att bara kunna 3-alternativsfrågor, så då får man kanske anta att han kunde alla 3-alternativsfrågor och ett visst antal 4-alternativsfrågor, för att få en övre gräns. Vice versa för en övre gräns.

Permalänk
Medlem

Om man skall kasta 2 tärningar.. Hur stor är chansen att de blir exakt samma..

Visa signatur

"Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta." Groucho Marx

Permalänk

(Linear Algebra, Lay, 3, Uppgift 2.7.2)
Use matrix mulitplication to find the image of the triangle with data d=[5,2,4;0,2,3] under the transformation that reflecs points through the y-axis. Sketch both the original triangle and its image.

Visa signatur

"Trying is first step to failure" Homer J Simpsons

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fubar
Om man skall kasta 2 tärningar.. Hur stor är chansen att de blir exakt samma..

Kasta först en tärning. Sannolikheten att den andra tärningen visar samma som den första är 1/6.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stranglehold
(Linear Algebra, Lay, 3, Uppgift 2.7.2)
Use matrix mulitplication to find the image of the triangle with data d=[5,2,4;0,2,3] under the transformation that reflecs points through the y-axis. Sketch both the original triangle and its image.

Jag förstår inte vad det där är för en triangel.

Permalänk

D=[5,2,4]
[0,2,3]

Svårt att skriva här så att matrisen blir rätt men det är en 2x3 matris och ; betyder radbryt på ti-89

Visa signatur

"Trying is first step to failure" Homer J Simpsons

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stranglehold
D=[5,2,4]
[0,2,3]

Svårt att skriva här så att matrisen blir rätt men det är en 2x3 matris och ; betyder radbryt på ti-89

Ok, triangeln har hörn i (5,0), (2,2), (4,3)?
Efter spegling i y-axeln får ju x-koordinaten motsatt tecken, triangelns data skulle ges av [-5,-2,-4;0,2,3]

Man skulle kunna få det genom att göra matrismultiplikationen AD, där A=[-1,0;0,1]

Permalänk
Medlem

Går följande att lösa?

1 = ke^3k ?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol

Kasta först en tärning. Sannolikheten att den andra tärningen visar samma som den första är 1/6.

Men det gäller väl inte om man kastar båda samtidigt (vilket jag tror han menade). Då är det väl 1/6 * 1/6 = 1/36.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Går följande att lösa?

1 = ke^3k ?

Inte exakt, men med t.ex. Newton-raphson kan man få fram ett närmevärde.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO

Men det gäller väl inte om man kastar båda samtidigt (vilket jag tror han menade). Då är det väl 1/6 * 1/6 = 1/36.

Jag trodde att man ganska lätt insåg att sannolikheten inte är olika om man kastar den ena först resp. kastar dem samtidigt.

Sannolikheten att få två ettor är 1/36, likadant för två tvåor osv.
Alltså är sannolikheten 6*1/36 = 1/6

Permalänk
Medlem

Har stött på ett problem i matten nu... fattar inte hur man ska göra:
Låt p(z)=z²-8z+q, där q är ett reellt tal.
a) Vilket är det minsta heltal q för vilket ekvationen har icke-reella rötter?
b) Vilka rötter ger talet q i a) ?

Kapittlet heter polynomekvationer i fall det hjälper att veta

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dave84
Har stött på ett problem i matten nu... fattar inte hur man ska göra:
Låt p(z)=z²-8z+q, där q är ett reellt tal.
a) Vilket är det minsta heltal q för vilket ekvationen har icke-reella rötter?
b) Vilka rötter ger talet q i a) ?

Kapittlet heter polynomekvationer i fall det hjälper att veta

icke-reella nollställen?

z²-8z+q = (z-4)²-16+q = 0 <=> (z-4)² = 16 - q
För reella z är VL >=0, så om q > 16 har polynomet icke-reella nollställen. Det minsta heltalsvärdet blir q=17.

(z-4)² = -1 <=> z-4 = ±i <=> z = 4 ± i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol

icke-reella nollställen?

z²-8z+q = (z-4)²-16+q = 0 <=> (z-4)² = 16 - q
För reella z är VL >=0, så om q > 16 har polynomet icke-reella nollställen. Det minsta heltalsvärdet blir q=17.

(z-4)² = -1 <=> z-4 = ±i <=> z = 4 ± i

tack för hjälpen...
men jag förstår inte varför man gör om z²-8z+q till (z-4)²-16+q

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk
Medlem

Du kan ju lösa den med hjälp av pq formeln också, är nog oftast det man gör på gymnasiet.

p(z) = 0 ger z² - 8z + q = 0
z = 4 +- sqrt(16-q) man får en imaginär del då 16 - q < 0 alltså z blir komplext för q > 16, 17 blir minsta heltalet större än 16
z = 4 +- sqrt(-1) = 4 +- i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dave84

tack för hjälpen...
men jag förstår inte varför man gör om z²-8z+q till (z-4)²-16+q

Det kallas att kvadratkomplettera och det gör man får att få den obekanta variabeln z på endast ett ställe. Den s.k. "pq-formeln" härleds genom att man kvadratkompletterar.

Använder man pq-formeln rakt av får man ju roten ur ett negativt tal, och det tycker jag att man bör undvika innan man läst om analytiska funktioner och lärt sig hur detta fungerar. Men, det är iofs mycket som görs på gymnasiet som jag tycker är dumt...

1=sqrt(1)=sqrt((-1)*(-1))=sqrt(-1)*sqrt(-1)=i*i=-1 är en varnande felkalkyl som visar att roten ur negativa tal inte beter sig på samma sätt som roten ur positiva tal.
Fundera gärna över vilket/vilka steg i uträkningen som är otillåtet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol

Det kallas att kvadratkomplettera och det gör man får att få den obekanta variabeln z på endast ett ställe. Den s.k. "pq-formeln" härleds genom att man kvadratkompletterar.

Använder man pq-formeln rakt av får man ju roten ur ett negativt tal, och det tycker jag att man bör undvika innan man läst om analytiska funktioner och lärt sig hur detta fungerar. Men, det är iofs mycket som görs på gymnasiet som jag tycker är dumt...

1=sqrt(1)=sqrt((-1)*(-1))=sqrt(-1)*sqrt(-1)=i*i=-1 är en varnande felkalkyl som visar att roten ur negativa tal inte beter sig på samma sätt som roten ur positiva tal.
Fundera gärna över vilket/vilka steg i uträkningen som är otillåtet.

tack, nu klarna det lite mer...
angående 1=-1 så tror jag att man inte får göra såhär:
sqrt(1)=sqrt((-1)*(-1))

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dave84

tack, nu klarna det lite mer...
angående 1=-1 så tror jag att man inte får göra såhär:
sqrt(1)=sqrt((-1)*(-1))

(-1)*(-1)=1 så att så får man göra.

Permalänk
Medlem

Raol: Jag skulle tro att det är felaktigt att skriva 1=sqrt(1) det korrekta skulle nog istället vara att skriva 1 = sqrt(1) * sqrt(1) = i * i *i * i = i² * i² = (-1) * (-1) = 1, alltså kan man aldrig få 1 att bli lika med -1

Kan vara fel då jag aldrig läst om sånt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hale
Raol: Jag skulle tro att det är felaktigt att skriva 1=sqrt(1) det korrekta skulle nog istället vara att skriva 1 = sqrt(1) * sqrt(1) = i * i *i * i = i² * i² = (-1) * (-1) = 1, alltså kan man aldrig få 1 att bli lika med -1

Kan vara fel då jag aldrig läst om sånt här

Du menar att sqrt(1)=i*i=-1?
Om a är ett icke-negativt reellt tal brukar man definiera sqrt(a) som det tal x som uppfyller x²=a och x >= 0.
Alltså att sqrt(1)=1.

Permalänk
Medlem

Hur räknar man ut log(-2)? Jag vet att det inte har några reella svar, men när jag trycker på räknaren får jag det utryckt i i. 0,30103 + 1.36438i. Så hur gör man algebraiskt med papper och penna för att lösa det? ange gärna vilka regler man använder och förklara gärna även dom.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.