Permalänk
Avstängd

Säkraste WLAN routern

Är paranoid.

Rekomendera mig en BRA och SÄKEEER wlan router. Vore kul om den körde Linux, som Linksys gör. Det får gärna finnas Hackade firmware till den. Men som sagt, huvudsaken är att den är säker, vil inte ha personer som använder min PIPE till och tanka olämpligt material.

Tacksam för svar.

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Ska du ha en säker pryl, så köp vilken som helst, fixa en OpenBSD-burk, kör WEP, mac-lås samt OpenVPN. Mycket säkrare blir det inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En ap från linksys tillsamans med mjukvara från sveasoft är rätt trevligt.
Men så länge du kör WPA (inte wep som bamsefar sa) så kan du nog känna dig rätt trygg än så länge. Det är nog inte en alltförlång tid kvar innan wpa2 (eller vad det nu kommer heta) lanceras och då är det ändå dags att köpa ny hårdvara (eftersom de byter krypteringsalgoritm från rc4 till aes) så spendera inte hela månadspengen...
Som extra säkerhet kan du slå på mac-filter och använd inte dhcp...

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem

I vanlig svensson prisklass så skiljer det väll inget direkt, har de stöd för WPA så har dom...

Eller?

Permalänk
Medlem

Ja allt borde ha stöd för WPA, iaf de som hade stöd för WEP, men vissa företag har varit lite sega med firmware för att uppgradera så det finns några som bara klarar WEP fortfarande. Så man bör kontrolera det iaf när man köper...

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem

Jo, sen vet jag att netgear fick jättemycket kritik för att alla deras routers hade en bakdörr som lätt kunde användas, veti nte om det gällde deras APs också, men jag tror iaf det är åtgärdat nu så...

Men jag rekommenderar 3Coms AP, gillar dom...

Men kolla så den har stöd för WPA så är det ingen skillnad på säkerheten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
En ap från linksys tillsamans med mjukvara från sveasoft är rätt trevligt.
Men så länge du kör WPA (inte wep som bamsefar sa) så kan du nog känna dig rätt trygg än så länge. Det är nog inte en alltförlång tid kvar innan wpa2 (eller vad det nu kommer heta) lanceras och då är det ändå dags att köpa ny hårdvara (eftersom de byter krypteringsalgoritm från rc4 till aes) så spendera inte hela månadspengen...
Som extra säkerhet kan du slå på mac-filter och använd inte dhcp...

Du missade VPN-tunneln, eller hur.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

stödjer linksysen wpa?

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

ja, det har den...

Permalänk

Någon mer stans förutom Inwarehouse och Dustin som man kan köpa Linksys WRT54GS?

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_digital
Någon mer stans förutom Inwarehouse och Dustin som man kan köpa Linksys WRT54GS?

/Bobby_Digital

http://www.buggy.nu/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=100&p...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OT: Är inte RZA coolare namn?

Permalänk

kör rza på IRC och Bobby D här Skönt att se att folk har lite koll

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Du missade VPN-tunneln, eller hur.

Månadspeng?
Hur gamal tror du jag är egentligen? *fnys*

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Du missade VPN-tunneln, eller hur.

Nej... Ser ingen större mening med den. Man bör tänka på hotbilden också inte bara säkerhet. Ska man vara helt säker blir man snabbt fattig...
WPA kommer (knappast) ingen inom en normal persons hotbild att ta sig igenom i nuläget.

jlw: det är snarare ett utryck än en rak hänvisning till någon inkomst...

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu