Permalänk
Medlem

Lysdioder, hjälp!

Finns det några lysdioder som ändrar färg beroende på hur mkt ström de får ? Ex, 2 volt = röd färg, 4 volt = blå färg, osv. Tänkte använda dessa till en fläktkontroll så kan man kolla upp ungefär hur fort fläktarna snurrar beroende på färgen på dioden. Tack i förhand swecare!

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem

Lägg på ordentligt med spänning så blir den svart.

Permalänk
Medlem

Tror det, vet dock ej vad dom heter. Förklara för dom i kassan å classe eller elfa, dom förstår säkert vad du menar!

Visa signatur

Jag är jag och du är du?

Permalänk
Medlem

Ja, det finns såna dioder. Används mycket i mobiltelefoner och sånt.
vet inte exakt vad de heter, men Elfa har säkert sånna.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Annars är det rätt vanligt med lysdioder med tre ben, där man får olika färger beroende på vilket ben man kopplar plus till. Sen tror jag att det finns en slags lysdiod som visar olika färger beroende på åt vilket håll strömmen flyter genom den.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tänk på att dessa måste ha nån form av styrkrets för att funka som du vill...
Det är ju bara 3 vanliga dioder i samma kapsel så att säga!

finns säkert nån här som vet hur det ska fixas på lättast sätt!
Går ju att använda Zenerdioder till det, men hur det ska kopplas vet jag inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noobx
Vad sägs om:

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Det skulle fungera! tack så mkt!

Edit: vad för nån slags styrnigskrets skall jag använda för att kontrollera deras färger?

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk

Du ändrar spänningen så ändrar sig färgen på den där RGB lysdioden. Jag har varit ikontakt med Kjell angående denna och frågat hur många mcd den är på med det kan dom inte svara på... Underligt tycker jag då det följer med ett datablad så det borde stå där

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
vad för nån slags styrnigskrets skall jag använda för att kontrollera deras färger?

En microprocessor skulle ge dig möjlighet att skapa en stor RGB-tabell för alla möjliga spänningar. Ger också möjlighet att mäta den faktiska hastigheten mha RPM-signalen och andra typ blinkeffekter...men det kräver lite erfarenhet inom området.

Om man ska ha något simpelt borde en vanlig 2-färgs LED och 2 smart kopplade operationsförstärkare göra jobbet.

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk

om du kopplar zenerdioder med olika värde till vardera pol för vardera färg så kommer ju den färgen tändas vid en viss spänning.
då kan du ju koppla alla 3 färger till en potentiometer och färgerna ska då tändas i stegvis ordning.

Jag är inte 100% på att detta funkar, men principen bör va denna, nån här borde veta säkert!

/Philip