Permalänk
Medlem

rengöring av kylfläns

ok, here's the deal. jag har sett en sånhär tråd förut, och sökt och sökt men hittar det inte igen. så jag har inget val utom att göra en ny tråd.

Jo, jag har vart ute i garaget idag, och slipat och haft mig, har gjort i ordning en gammal kylfläns, som ska agera kylning i en gammal P2a.
Dock så har den gamla kylpastan på blivit som "fet" och äcklig, och jag får inte bort det. i brist på kunskap så vet jag inte hur materialet (stål, ser det ut som) mår av diskmedel, vatten, etcetc. Så därför undrar jag hur man bäst rengör en sånhär jävel. jag har hört att ex bad i T-röd ska vara bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att få bort gammal pasta så är isopropanalkohol (isopropanol) oerhört effektivt. Finns att köpa på apopteket för en rimlig penning med tanke på att det räcker till "några" rengöringar

Doppa med en vanlig bummulstopps som du petar dig i öronen med så ska du se att den gamla pastan lossnar utan problem. Lycka till

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem

kemisk ren bensin och T-röd har jag alltid kört på funkar hur prima som helst.

Permalänk
Medlem

Det e aluminium i kylflänsar, gnugga på med en bit papper så försvinner pastan.

Permalänk

T-Röd+Tops brukar alltid göra susen på sån där gammal skabbig kylpasta.
Sitter det superhårt fast kan du ta ett rakblad och skära bort den torkade pastan och därefter gå på med t-röd...

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

bomulls tuffs och aceton

Visa signatur

I am 38% addicted to Counterstrike. What about you?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
För att få bort gammal pasta så är isopropanalkohol (isopropanol) oerhört effektivt. Finns att köpa på apopteket för en rimlig penning med tanke på att det räcker till "några" rengöringar

Doppa med en vanlig bummulstopps som du petar dig i öronen med så ska du se att den gamla pastan lossnar utan problem. Lycka till

Peta dig inte i öronen när du har isopropanol på toppsen bara, kan svida till rätt mycket då...:D

Permalänk
Medlem

ja brukar ha nagellack remover :P, tar av morsan

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
ja brukar ha nagellack remover :P, tar av morsan

Det är troligen inte så bra. Det är nämligen olja i Nagellacks remover, iaf i morsans Det blir ett lager som försämrar värmeledningen.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Det är troligen inte så bra. Det är nämligen olja i Nagellacks remover, iaf i morsans Det blir ett lager som försämrar värmeledningen.

Aceton är en slags "nagellacks remover" det funkar asbra!

edit : ingen olja i aceton

Visa signatur

I am 38% addicted to Counterstrike. What about you?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mArX
Aceton är en slags "nagellacks remover" det funkar asbra!

edit : ingen olja i aceton

Ja men aceton säljs inte som nagellacksborttagningsmedel. I den är fortfarande en olja, det är det inte i ren aceton.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mArX
Aceton är en slags "nagellacks remover" det funkar asbra!

edit : ingen olja i aceton

Aceton säljs med och utan olja. Det är den utan olja man ska använda. Många föredrar därimot Kemisk Ren bensin istället för Aceton utan olja.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Jag handlade kemisk ren aseton på sabis. På apoteket viste de inte vad jag talade om när jag va där och fråga först.

Gripens kemiskt rema aseton ska det va

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Har någon testat

GUNRY
RENT & FINT™
Nagellack
Borttagning
---
Utan Aceton

Innehållsförteckning:
Ethyl Acetate, Isopropanol och Vatten.

Borde vara safe?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

i butiken kör jag med kemisk ren bensin funkar utmärkt

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

kemisk ren bensins? funkar det verkligen bra? isådanafalll tack för tipset:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Är det såndär svart matta som brukar användas på boxade kylare brukar man få skrapa bort den först och sen ge sig in på att rengöra resterna med antingen papper eller kemikalier.

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Medlem

nagellacksborttagningsmedel (kort och bra ord) fungerar fint

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Japp, nån form av alkohol funkar fin fint..

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
nagellacksborttagningsmedel (kort och bra ord) fungerar fint

Som jag vet är det alltid olja i acetonen i nagellacksborttagningsmedel, det rekomderas inte för de blir en fet hinna mellan kylaren och processorn som försämmrar värmeavledningen.

Edit: Oljan är till för att inte torka ut huden därför är det alltid olja i prudukter som nagellacksborttagningsmedel. Annars skulle det torka ut huden och medlet skulle vara en hälsofara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Som jag vet är det alltid olja i acetonen i nagellacksborttagningsmedel, det rekomderas inte för de blir en fet hinna mellan kylaren och processorn som försämmrar värmeavledningen.

Edit: Oljan är till för att inte torka ut huden därför är det alltid olja i prudukter som nagellacksborttagningsmedel. Annars skulle det torka ut huden och medlet skulle vara en hälsofara

finns oljefri också

iallafall den min fru använder - köpt på Kicks

Depend
Acetonfri och Oljefri

Nagellack remover
lämplig för naturliga naglar och lösnaglar (samt gammal kylpasta)

innehållsf.

according to INCI, Ethyl Acetate, Isopropyl Alcohol, Aqua

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

tror dock att gripens kemiskt rena bensin billigare och luktar mindre + så funkar den kanon fått bort alla typer av termistiska pastor och kuddar osv med det, tom gjort rent så man ser o-oxiderad koppar

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Ah, bra... tänkte just fråga om "borttagning av kylpasta". Att få bort gammal kylpasta från kylflänsen är väl en sak, men fastnar det inget på den andra sidan, alltså CPU:n?

Hur får man bort sånt? och hur noga är det att få bort allt? Räcker det kanske att ta bort det värsta och smeta på lite nytt?

Permalänk
Medlem

om du fått kylpasta under cpu så är det väll mer att ta fram nått sptesigt eller en tops å ta bort pastan med hjälp av bensinen

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Alltså jag menade på ovansidan av cpu:n (mellan cpu och kylare).. det är alltså okay att leka med tops och bensin, acceton även där.

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak, Hur tar man bort från CPUn som? alltså delen mellan CPU och kylare.

Är det bara att anända kemiskt rena bensin eller aceton med en tops?
kemisk bensin = Heptan?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nixXz
Undrar samma sak, Hur tar man bort från CPUn som? alltså delen mellan CPU och kylare.

Är det bara att anända kemiskt rena bensin eller aceton med en tops?
kemisk bensin = Heptan?

Aceton går utmärkt, obs att tråden är fyra år gammal ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Dagens bump?

Själv brukar jag använda t-röd.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

Det måste vara ångorna från aceton eller liknande som gör att man inte ser att tråden är DÖD

EDIT: var död, inte är

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ja det var död, inte nu!

Visa signatur

nixXz The One And Only