win zip: hjälp att få en stoor fil på flera cd. (disk spanning)

Permalänk
Medlem

win zip: hjälp att få en stoor fil på flera cd. (disk spanning)

jag har en stor fil (ca 2,5 gig) som jag vill zippa och bränna på ett par cdskivor.
det finns en funktion i winzip som heter "disk spanning". kan det funka eller är mitt projekt dömt att misslyckas?

edit: eller kan man kanske dela upp filen i nero på något vis?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Hedersmedlem

Disk spanning tror jag bara stöds på disketter. Jag hittar just nu ingen funktion att splitta i WinZip på annat sätt, men kör WinRar istället.
När du skapar ett nytt arkiv i WinRar finns alternativet 'Split to volumes' nere till vänster i rutan som kommer fram. Både 650 & 700 MB cd finns som val. Om du inte nödvändigtvis vill komprimera filen kan du välja Store' som 'compression method' i samma fönster.

Permalänk
Medlem

ok. gjorde som du sa, och det verkar funka. dock så lär det ta över en timme till.

så nu kommer winrar att skapa x antal 700 mb rar-arkiv eller?

edit: jag är mest ute efter att dela upp filen så jag kan transportera den till en som inte har dvd i sin dator. för annars hade jag ju brännt ner den på en dvd-skiva eftersom att jag har dvdbrännare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, meningen är att den ska delas om du valt det, ja.
Meddela mig om det inte sen funkar.

Permalänk

Lägg in winrar på den sista cdn (där det blir utrymme över)
om din kompis inte har de