Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
BSD är ju som sagt BSD, och inte UNIX.

BSD är UNIX!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
BSD är UNIX!

Tack

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem

Free-/Open-/Net -BSD är inte unix.
Så, då var det ut vägen.

Permalänk

Sidde:

Edit:

Trodde jag förstod ditt inlägg, men icke. *BSD-systemen härrör ju från unixsystemen, så jag tycker inte att det är lögn att kalla dem för unixsystem.

Unix är ju ett varumärke, där den som betalar pengar får vara med, något som öppna system i allmänhet inte har möjlighet till.

Permalänk
Medlem

*BSD har sina rötter där men besitter inte varumärket, men BSD ÄR alltid unix.

edit: kan tillägga att även jag tycker inte det är något fel i att kalla *BSD för unix, men rätt ska vara rätt.

Permalänk
Medlem

BSD är UNIX, resten är POSIX. Kan vi gå vidare?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk

Sidde:

Vi kan kalla BSD för Unix(TM), och *BSD för unix

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Vi kan kalla BSD för Unix(TM), och *BSD för unix

Det är faktiskt ganska vettigt förslag.

Permalänk
Medlem

Som Razor-SWE säger är ju faktiskt allt innan BSD4.4-Lite UNIX(tm) eftersom dessa krävde en AT&T unix-licens för att få användas. Men men hela hoppen är ganska löjligt personligen tycker jag både *BSD och linux kvalificerar som fullvärda unix-system. Som alla vet lever vi dock i en värld full av trademarks, produktnamn och snart även mjukvarupatenter.

It's a strange world we live in..

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?