Permalänk
Medlem

bygge av likriktare

fick precis en trafo från skolan á 220V-24V á 2,5A
ska använda den till en större fläkt jag hoppas köpa inom sinom tid. dock så ger sekundärspolen bara 24V AC, och fläkten använder naturligtvis likspänning.
så, jag har inget val än att fixa mig en likriktare, dock så hade jag tänkt försöka lära mig lite, jag vill alltså inte ha en färdig likriktare, utan delarna till den. Här kommer syftet med tråden, jag vill veta vad jag behöver för dioder till Graetz-bryggan, alt. kondning och ett vettigt SCHEEEMA, vilket jag bannemej inte hittat än.

tack på förhand;..
pappelelle

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra bild som visar hur bryggan kopplas:
http://virtual.cvut.cz/dyn/examples/examples/electronic/graet...

Som likriktarbrygga är det nog smidigast att köpa en färdig, kostar bara runt 7 kr för en som klarar 3A, 700V. Annars borde likriktardioden BY225 hålla för det du ska göra, kostar 1,18 kr styck, du behöver fyra stycken.

Om någon kan det bättre så säg gärna till så inget brinner upp.

Visa signatur

The only reason to be in a fight is to win, always cheat.

Permalänk
Medlem

Vad vill fläkten ha för spänning?
Köp en färdig likriktar brygga, de är mkt smidigare.
Du vet att du kommer få en likspänning på ca 33-34 volt va?
Annars funkar väl 70-036-19 som likriktardiod (4st) från elfa
och en konding på det kanske du vill ha stora kondensatorer e gott så vi slår till på en 2200uF 50volt (67-543-60) Passa dig för den sen när den e laddad, kan bli en jävla smäll ifall man råkar kortsluter den.
Kondingen ska sitta parallellt över likspänningen.

Permalänk
Medlem

Hur stor konding man behöver beror på hur mycket ström man tänker dra ur det hela. En tumregel för hur stor kondensator man bör har är 1000µF/1A.
Nu är det väl inte så jäsikens noga med en fläkt kanske, men värt att tänka på är att stora kondingar inte är snabba. För att få bort även mer högfrekventa strörningar på spänningen (kommer in via elnätet) så bör man koppla en mindre konding parallellt med den stora.
En fläkt skulle nog klara sig bra helt utan konding dock.

Dioder funkar med vilken diod som helst som klarar den ström som du kommer att dra och som klarar minst 50V (för att ha lite marginal) backspänning.