Permalänk
Medlem

Passiv kylning av processor?

Hej! Jag har ett litet problem. Jag har tröttnat på att min processorkylning låter så förbannat mycket, så jag hade tänkt att jag skulle byta den nu. Jag kör en Spire-kylning nu på min AMD AthlonXP 2800+ Barton Socket A, som ska klara upp till 3200+. Dels så låter den för mycket, sen tycker jag att den inte kyler sådär jättebra.

Det som hade varit mest intressant hade varit om det hade funnits ngn passiv kylanordning till denna processorn som inte kostar övermycket. Jag har bara hittat till Gamla AMD och Pentium. Är det ens möjligt, eller blir processorn helt enkelt för varm? Min ligger på ca 55 idle och 64 load.

Annars hade jag kanske tänkt mej en Zalman-kylare. Har hört att dom ska vara bra, och dom kostar ju inte så mycket.

Tacksam för svar.

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

passivt komemr inte gå på den. inte helt i alla fall. dock med nån tyst fläkt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Ok. kunde nästan tro det. får väl bli en zalman lr nåt då..

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Kör på en CNPNS-7000CU

Visa signatur

- 3200+ Venice - DFI LanParty NF4 SLi-D - 2048MB TwinMOS Speed Premium - Powercolor X850XT - Hiper Type-R 480W Black -

Permalänk
Medlem

mmm... det var den jag tänkte på. men räcker den lilla flänsen eller ska jag montera den på en annan fläns? Tycker den verkar så liten liksom...

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Vila i frid

Den är allt utom liten.
Och att montera den på en annan fläns skulle inte gå.

Den vägen runt 750G vill jag minnas.
Har en sådan själv.

Permalänk
Medlem

o helvete! vad är det för mått på den fläkten eg.? låter den mycket? kyler den bra?

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

fläkten e 92mm. den kyler bra o låter ganska lite i silent mode.

Permalänk
Medlem

klarar man ock köra den i silent mode op min cpu då?

Visa signatur

smaaland

Permalänk

fläkten är 92mm så.... finns 7700 som har 120mm också

Visa signatur

I Malmfälten säger sig flera karlar och kvinnor vara födda i en gruvgång, vaggade i en dynamitlåda och deras första skallra bestod av en snusdosa.

Permalänk
Medlem

så vad? jo jag såg den var 92mm... 120 känns nog lite överdrivet till min cpu.

Visa signatur

smaaland

Permalänk

det går att köra passivt, bla zalman gör en låda för helt passivt system.

finns ett annat företag, men orkar inte plocka fram url, som kostar ungefär hälften jämfört med zalman.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

ok. kunde ju vara trevligt med en url annars. lr om du kommer ihåg namnet så man kan googla.

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Vet att det finns passiva Pentium P4 flänsar som ska klara 2.8GHz men dom har nackdelen att man bara kan ha datorn som en ren arbetsdator, klarar inte av att jobba hårt då den blir varm

Permalänk
Medlem

mmm... jag har sett dom. ser ju skitgrymma ut. o ganska stora me... men får nog bli en tyst zalman då... cadar ju en del så...

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Går utmärkt att bygga en lan dator som klarar att passivt kyla en AMD64 3200@3400, ett nVidia 6800GT i 410/1150 och en 500W PSU. Men det kräver att man antingen gör kraftiga mods i en låda eller bygger själv.

Min CPU temp ligger på ca 55C i mitt 27C rum ovanpå ett skrivbord med en hylla ovanför.

För bilder, även om de är lite inaktuella så kolla på mitt galleri.
http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?rate=10&chass...

Visa signatur

Ronny "Thinker" Ohlsson
"If everything is under control, you're not going fast enough."
"Overkill is just a better safety margin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thinker
Går utmärkt att bygga en lan dator som klarar att passivt kyla en AMD64 3200@3400, ett nVidia 6800GT i 410/1150 och en 500W PSU. Men det kräver att man antingen gör kraftiga mods i en låda eller bygger själv.

Min CPU temp ligger på ca 55C i mitt 27C rum ovanpå ett skrivbord med en hylla ovanför.

Mhmm... Jag har inget emot grova modifikationer. Skulle vara trevligt med en liten "guide" eller nåt för hur du har gjort. Man ser ju inte så mycket på bilderna... Men jag antar att det är den gigantiska kopparplattan som kyler processorn.

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Scythe Heatlane Zen cpu är en passiv cpu kylare som ska klara en p4 på 2.8 Ghz. Den var med i ett test i dator magzine där dom även testade zalman cnps-a cu, zalmanen låg på 32 grader idle och 55 fullload på låg hastighet på fläkten och heatlaneen låg på 39 grader idle o 75 grader full belastning. Dock så använde dom sig av en p4 på 3.0 Ghz vid testet. Flänsen kostar ca 600:-.

Btw bäst var Thermalright SP-94 med en tyst 80 mm fläkt, den hade 32 grader ilde o 51 vid fulload.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Går helt säkert att köpa passivt med med 7700 CU. Sån kör jag med. Har satt speedfan att inte ha igång fläckten före prollen går över 60 grader. Så om jag surfar lyssnar på musik eller kollar filmer så snurrar den inte alls. Har inte heller nån lådfläckt som snurrar. Men då har jag alltid sidan öppen på maskin. Har en P4 2,6Ghz:are som snurrar i 2,8Ghz. Alltså nästan helt oklockad.

Visa signatur

Asus P5ND2-SLI DELUXE, Pentium 4 3,46Ghz EE ES, 2 x 512 DDR2, Nvidia 6600 256mb, 2x80Gb Seagate raid 0. LG L2010P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thinker

Var fick du tag på den stora flänsen?

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anderch
ok. kunde ju vara trevligt med en url annars. lr om du kommer ihåg namnet så man kan googla.

Vet att gtek.se hade zalmans passiva låda förut, men det har dom inte längre.
Men den kostade 10.000kr då. Så det är nog inte ett alternativ

Men den zalman 7000B CU, det är bra och tyst.
Men kolla så att den passar ditt moderkort innan du köper.
Den passade nämnligen inte på mitt nf7-s 2.0 men allt går med lite våld

Permalänk
Medlem

ok. ska kolla upp det.

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Skulle det gå att kyla en Duron på 1Ghz helt passivt?

Om jag minns rätt så sitter duronen på ett mini atx, så ingen stor fläns får ju plats, tror det satt en fläns med 60mm fläkt på.

Visa signatur

"Ät inte gul snö."

Permalänk
Medlem

ska man satsa på en zalman eller? och kommer den att passa på mitt moderkort tros? vill ju ha både tyst och effektiv kylning.

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Ja Zalman CNPS7000B-Cu är bra kylning men du bör ta hänsyn till att den väger 755g vilket är över den rekomenderade vikten med några 100g

Permalänk
Medlem

ok... hoppas inget händer bara. just snyggt å knäcka moderkortet vid "upphängningen"

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anderch
ok... hoppas inget händer bara. just snyggt å knäcka moderkortet vid "upphängningen"

Det finns dom som knäckt det, är väl inte att rekommendera om man ofta går på lan och är oförsiktig av sig. Annars kan man bära datorn liggandes så belastas hela moderkortet mera

Permalänk
Medlem

mmm. eg. skulle man ha en liggande dator. synd bara att det är så EXTREMT fult...

Visa signatur

smaaland