Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + cooling

Permalänk
Medlem

Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + cooling

Tjenare, tänkte höra med er om någon har det här chassit, och om det är värt att köpa det eller kanske ngt annat tips?
Är sugen på tystnad under 1200 inkl nätagg.

Tipsa gärna!

EDIT!!
Skulle någon vänlig själ kunna posta så STORA bilder som möjligt på hårddisklösningen, jag förstår inte riktigt?

Visa signatur

Thunderbird 1400mhz | Abit kr7A-RAID | 512mb PC2700 | 9700pro med Zalman ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köpa annat chassi. Själv så tycker jag att Sonata chassit är alldeles för litet.

Permalänk
Medlem

varför ska han köpa ett annat ?

ska köpa ett själv i februari så jag hoppas det är bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luxer
varför ska han köpa ett annat ?

ska köpa ett själv i februari så jag hoppas det är bra

Det är bra!! och definitivt inte för litet

Permalänk

Jag tycker det är bra OCH snyggt. Litet? Beror ju på vad man ska trycka in i chassit ju.

Permalänk
Avstängd

alla har det

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

Det är ett bra chassi, stabilt och trevligt och framför allt tyst. I mina ögon ett utmärkt chassi.
Kör det dock inte själv men byggde precis ihop en server i det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baztard
Det är ett bra chassi, stabilt och trevligt och framför allt tyst. I mina ögon ett utmärkt chassi.
Kör det dock inte själv men byggde precis ihop en server i det

Fräscht!
Men "hur" tyst, märker man skillnad mot en vanlig låda..? tänker mest på hårddisk-lösningen etc.. Och dne medföljande 120mm ligger ju på 29db? Är inte det ganska mycket (klart man kan byta till tystare)

Eller ska man satsa på det här istället? (Tystnaden är så grymt viktig för mig..)

Arctic Cooling Silentum T1

Visa signatur

Thunderbird 1400mhz | Abit kr7A-RAID | 512mb PC2700 | 9700pro med Zalman ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

det är faktiskt rätt rymmligt 4st hårdiskplatser som är dämpade, 2st 3.5" platser och 3st 5.25"

[EDIT] fläktarna är sitter med gummiproppar

Permalänk
Medlem

litet man får ju lätt in allt det jag har i min sign i ett sonata chassi

Visa signatur

System: Amd S939 3500+(NC) Thermaltake Bigwater| Mobo: Asus SLI DELUXE | Grafik : xfx Geforce 6800GT PCI-E med NV silencer 5 | System HD: Raptor 36.7GB | Lagring: 2st Maxtor DiamondMax 200GB/st | Minne: OZC Platinum | Chassi: Antec gammalt grått lanboy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haven
litet man får ju lätt in allt det jag har i min sign i ett sonata chassi

Under 17db? Vad har du gjort för att ljuddämpa, eller bara väääkdigt tysta komponenter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fläktarna sätter man fast med gummipluppar som sagt. hdd skruvas fast "under" ifrån även dessa med gummibussningar. I övrigt hade jag standard komponenter förutom grafikkortet som var ett passivt kylt. Jag hörde den om jag la örat emot chassit, annars hörde jag det inte

Permalänk
Medlem

alltså grafikkortet som lever om

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nib_

Fräscht!
Men "hur" tyst, märker man skillnad mot en vanlig låda..? tänker mest på hårddisk-lösningen etc.. Och dne medföljande 120mm ligger ju på 29db? Är inte det ganska mycket (klart man kan byta till tystare)

Eller ska man satsa på det här istället? (Tystnaden är så grymt viktig för mig..)
http://www.arctic-cooling.com/pics/products/4_big.jpg

Arctic Cooling Silentum T1

Nej den låter inte 29 db om man inte sätter den på fan only kontakten då jag tror den snurrar på 5-6v på den

Men jag ska ljuddämpa min snart

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska vänta på Antec P180! Sen släng på ett Phantom agg

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk

Om du ska köpa ett Sonata kan du lika gärna köpa ett Antec SLK3700BQE och spara några hundra lappar. Ser exakt lika danna ut i.

Visa signatur

X2 4200+ Zalman 7700-alcu, 2048 Mb Corsair xms 4400, Asus A8N SLI-Delux
XFX 7800 GT med ac nv5, Corsair 520W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddan
Tycker att du ska vänta på Antec P180! Sen släng på ett Phantom agg

Om jag kollar på bilderna på P180 så ser jag direkt att dne blir dyrare än 1200 =D
Men visst, jäkligt stiligt chassi, påminner om LIanLi-värstingen.

Citat:

Ursprungligen skrivet av Baztard
fläktarna sätter man fast med gummipluppar som sagt. hdd skruvas fast "under" ifrån även dessa med gummibussningar. I övrigt hade jag standard komponenter förutom grafikkortet som var ett passivt kylt. Jag hörde den om jag la örat emot chassit, annars hörde jag det inte

Seriöst??
Jag har iofs en äldre Samsung-spinpoint som jag tycker lever utav bara (piip), men hoppas att den ska tysta även den med dessa "gummibussningar". Mitt grafikkort är också passivt kylt... Så det låter ju nada.
Just nu har jag 2*80 intake och 1*80 + nätagg utblås... Och min thunderbirdprolle är VARM, ~60 grader idle (de är iofs varma processorer och klarar vad jag läst mycket högre arbetstemperaturer)
Kommer 1*120 inblås och 1*120 utblås flytta lika mycket luft tror ni? (vet inte CFM på nuvarande men de är väl "standard")

Åhhh jag är ruskigt sugen på att beställa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oft: Min gammla T-bird 1.0ghz gick då inte varm, hade ingen chassifläkt eller nånting låg runt 45 i idle.

Permalänk
Medlem

Har ett och tycker det är för litet. Rätt besvärligt att lura in moderkortet till dit det ska sitta, det tar i och hakar fast överallt. Skrotade fläkten till nätagget eftersom den lät rätt mycket och sågade upp ett hål i botten på nätagget. Där har jag har satt en 120 mm fläkt på 5 volt. Skulle inte köpa ett i dag eftersom det är för litet, höger sidoplåt går inte att ta bort och lacken blir lätt repig.

Permalänk
Medlem

Re: Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + cooling

Citat:

Tjenare, tänkte höra med er om någon har det här chassit, och om det är värt att köpa det eller kanske ngt annat tips?
Är sugen på tystnad under 1200 inkl nätagg.

http://www.datorbutiken.com/se/pics/big/antsonatabl.jpghttp://www.antec-inc.com/images/400/Sonata_opencase.jpg

Tipsa gärna!

under 1200kr?? Köp då ett Chiftec MECH Bigtower. köpte mitt för 1195 kr på http://www.dustin.se/DacsaPortal/ , viserligen ligger chassit just nu på 1245 kr.
Är jättenöjd, underbart med utrymme och är hyfsad tyst, anas kan bara lägga n mattor...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

AzzEK FX: nib_ kanske inte vill ha ett fulltower?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MakubeX
Tycker du ska köpa annat chassi. Själv så tycker jag att Sonata chassit är alldeles för litet.

Förstår inte varför man ska ha enorma chassin?
Idag finns det hårddiskar på över 200gig, har man två stycken så är det 400gig, räcker gott och väl så att det blir över ett bra tag (beroende på vad man gör)

Moderkorten har oftast intregerade nätverkskort, 5.1 ljudkort, 2x-4x USB 2.0.
Nec 3500 är en bra brännare som klarar av CD-R/RW DVD-R/RW/+R/RW och läsa DVD och vanliga CD, alltså behövs bara en plats för 5,25".

Diskettstation är onödigt idag och försvinner mer och mer. Ett exempel är min bärbara, har ingen diskettstation och det är mycket bättre och köpa ett USB-minne, går snabbare, rymmer mer vilket resulterar tll mer plats för hårddiskar i en vanlig låda.

Idag behöver man inte större än ett matx moderkort i en liten låda, en stor hårddisk eller åtminstone en mindre och en större beroende på vad man gör. Ett grafikkort och ett ljudkort om man vill ha bättre ljud.

Vad mer behöver man? TV-Kort går ann och så trådlöst nätverkskort, men har man inte dessa eller kanske tänker köpa ett t.ex. trådlöstnätverkskort går det fortfarande bra med ett MATX chassi/mobo.

Så säg mig, vad ska man med ett stort full tower chassi som tar en massa plats och väger ton?

Nå går det och klämma in vattenkylning i den där sonatan om man vill men det flesta kör med fläktar.

Så mitt tips till trådskaparen, köp lådan, du lär inte bli missnöjd. Själv är jag inne på min 3:e Antec låda och måste säga, prisvärda lådor helt klart!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
AzzEK FX: nib_ kanske inte vill ha ett fulltower?

Det var bara mitt tips, jag gillar inte miditowers, så mitt tips är Chiftec MESH Bigtower.
Dessutom ar han inte skrivit om an vill a en midi eller Fulltower

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Under 17db? Vad har du gjort för att ljuddämpa, eller bara väääkdigt tysta komponenter?

ja jag har vatten kylning på processorn +artic cooling silencer v5 på grafikortet 2st 120 papst fläktar till chassi kylning +ett papst moddat bzerk nätaggregat.

"Någon skrev att det var krångligt att få in moderkortet i en sonata isf kan du inte ha byggt många datorer min vän...."

Jag tycker då att fulltowers tar för mycket plats...

många köper sånna sätter i standrad komponenter + 1 HD slöseri med plats

Visa signatur

System: Amd S939 3500+(NC) Thermaltake Bigwater| Mobo: Asus SLI DELUXE | Grafik : xfx Geforce 6800GT PCI-E med NV silencer 5 | System HD: Raptor 36.7GB | Lagring: 2st Maxtor DiamondMax 200GB/st | Minne: OZC Platinum | Chassi: Antec gammalt grått lanboy

Permalänk
Medlem

En grejj kan jag säga att köper du en Antec Sonata kommer du inte ångra dig. En aning för litet om du ska modda osv. Du får en 120x120 fläkt utblås som inte låter något alls nästan, nätaggets fläkt låter ingenting, i stort sett alltså får du datorn helt ljudlös Men om du sätter in en massa delar som låter så får du skylla dig själv... Det enda som låter på min nu är grafikkortets fläkt som ska bytas ut mot en silencer snart. Sen låter min dator ingenting. Är du inte HYPER kräsen så är denna burken perfekt för dig. Säger detta utav erfarenhet då jag själv har ett sådant chassi. Från skala 1 till 10 får den en 9:a. Nästan det perfekta chassit, men till det priset så är det ett perfekt chassi bara nätagget kostar runt 900:-

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken123
Om du ska köpa ett Sonata kan du lika gärna köpa ett Antec SLK3700BQE och spara några hundra lappar. Ser exakt lika danna ut i.

håller med, samma chassi istort sett inuti och det ligger på 700-800kr har jag för mig.
Antec SLK3700BQE är enligt mig ett bättre köp än Sonatan;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mqx
En grejj kan jag säga att köper du en Antec Sonata kommer du inte ångra dig. En aning för litet om du ska modda osv. Du får en 120x120 fläkt utblås som inte låter något alls nästan, nätaggets fläkt låter ingenting, i stort sett alltså får du datorn helt ljudlös Men om du sätter in en massa delar som låter så får du skylla dig själv... Det enda som låter på min nu är grafikkortets fläkt som ska bytas ut mot en silencer snart. Sen låter min dator ingenting. Är du inte HYPER kräsen så är denna burken perfekt för dig. Säger detta utav erfarenhet då jag själv har ett sådant chassi. Från skala 1 till 10 får den en 9:a. Nästan det perfekta chassit, men till det priset så är det ett perfekt chassi bara nätagget kostar runt 900:-

Ok.. jo jag har ju som sagt en hårddik alá äldre modell som låter en del... Var inne i lokala datoraffären idag och hittade ett precis likadant, dock 1345:-. kollade på hårddisksättningen, som skulle vara tyst och grejjer, måste säga att jag fattar ingenting, man satte ju in dem som vanliga diskar? Och om man sätter dem mellan plåtplattor som man gjorde, så vibrerar den väl lika mycket ut till chassit i alla fall? eller?
Enda som låter av mina grejjer är nordbrygga (väldigt lätt att fixa) och hårddisken..

Vissa av er säger att nätagget låter massor och att ni bytt fläkt etc, och andra säger att det inte låter något. På hemsidan hävdar de att hela chassiet låter 20.1db, vilket är ju likvärdigt med en viskning..

Hur är det egentligen? Och chassit kan ju inte avar mer ljuddämpande än ett annat, eftersom det var precis samma plåtsidor som alla andra chassin? Biltema ljuddämpningskit funkar likabra som det för 500 till sonatan, som man kan köpa, eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket fint chassi Sonata, men du måste plocka i tysta fläktar på
prylarna du sätter i t.ex på Cpu o grafikkort. Men det är banne mig inte
så tyst som dom framhäver i reklamen, långt där ifrån.

Visa signatur

Stig RC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stig RC
Mycket fint chassi Sonata, men du måste plocka i tysta fläktar på
prylarna du sätter i t.ex på Cpu o grafikkort. Men det är banne mig inte
så tyst som dom framhäver i reklamen, långt där ifrån.

Sitter med passiv Zalman på grafiken, och en arctic cooling 12db CPUfläkt, så de e nog inga problem.. Det är hårddisken jag oroar mig för som sagt..

Ingen som har ett sånt här med en äldre högljudd hårddisk i som kan ge någon reflektion?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lokala butiker skriver inget om "Silent" ny modell eller samma?

I varannan tråd säger folk detta är tystaste chassiet som finns för under 1500:- och att bara nätagget skulle kosta 800-900:-

I andra trådar säger folk BAH! nätagget överröstar traktorn på gården...köp INTE!

Jag har läst 50-60 trådar om kylning nu måste köpa ett Chassie eller göra nått i morgon mina öron susar sen 3 dagar tillbaka
(i ren desperation har jag tejpat upp äggkartonger runnt datorbordet, resornans i väggarna).

Jag har 3 hårddiskar skall nog köpa en till så jag kan inte köpa Arctic Cooling Silentium T2, 350W (2 hårddisk platser bara).

Jag har ett Chieftec DX-01BL-D nu
(ser likadant ut nästan fast massa fläktgaller överallt som jag silvertejpat över för jag inte använder dem)
och ett par Seagate IV som gått utan kylning 3 år så det piper högfrekvent.

Skulle ni köpt Antec SONATA? eller går Chieftec fixa till tyst? med dämpmatreal och ett nytt nätagg?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,