Seriösa problem

Permalänk
Medlem

Seriösa problem

Skrev för ett tag sen ett inlägg på Windows suport forumet här på swec men ingen svarade mig där så jag ställer en lite updaterad fråga här nu.

Min dator är jusst nu väldigt knepig jag hade precis instalerat om windows xp pro och när jag skulle starta om så precis innan den skulle boota upp windows så startade det om sig =S och så fortsatte den att göra. jag fick ett tips att instalera om och det försökte jag med men precis i instalationen när den läst klart all hårdvara så startar den bara om sig.

Jag satte in hårdisken i en polares dator och där funkade den så jag backade up alla viktiga filer och drog in "Ultimate boot cd" och började kolla upp lite saker med diverse filemanager program och maxtors egna felsöknings program, inge fel på hårdisken så jag bestämmde mig för att formatera C: och försökte instalera igen men samma problem. då formaterade jag hela hårdisken så alla partitioner och allt försvan men fortfarande samma probem =(

jag testade lite små dret men inget som funkar...
har även försökt ta mig in via felsäkert läge men ingen lycka där heller.

Kan det vara någon annan hårdvara än hårddisken eller är det någon bios inställnings som ställer till?

Det är en Maxtor Diamond 9 plus 120gb hdd.

//b3rtil

Visa signatur

When God Gives You Lemons...
YOU FIND A NEW GOD!

Permalänk
Medlem

har ett liknande problem, fast inte lika allvarligt dock.
varje gång jag startar om datorn startar chkdsk och börjar scanna C:.. precis när den ska börja, efter nedräkningen, så startar datorn om och chkdsk körs igen osv...
går det att stänga av chkdsk så det inte körs varje gång jag starta datorn?

hoppas det e ok om jag lånar din tråd lite våra problem är ganska snarlika.

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara bios som skapar problem, prova att nollställa bios antingen genom att ta bort det lilla batteriet på moderkortet, vänta ett tag och stoppa tillbaka det igen. OBSERVERA att du ska EJ försöka att starta datorn utan batteriet, och det måste givetvis tillbaka i samma läge, sedan så finns det ett annat sätt att nollställa, och det är genom att bygla om moderkortet, står i manualen hur du ska göra, oftast bara att flytta på en bygel och sedan flytta tillbaka den...

En Kamrat till mig hade för länge sedan problem med en dator, vi gnuggade oss skalliga på problemet, det gick att installera(oftast) windows, men sedan när den skulle boota så låste den sig, inte exakt samma problem som du har, men det problemet löstes genom att grafikkortet fick extra kylning, den blev mao överhettad.

Sedan kan det tänkas att det är nätagget, minnen, cpu osv Men mitt högsta tips är att nollställa bios, då det är enklast och går jäkligt snabbt att testa

Visa signatur

Intel 3,2ghz Shuttle sb62g2 1st 10000rpm Sata 39gb(wd) 1st 250gb maxtor extern 1st 300gb maxtor extern asus radeon 9800xt 256mb (5st 200gb seagate +120gb maxtor i servern)

Permalänk
Medlem

har testat det fast det var innan jag formade så det är sjävlkart värt ett försök.

Jag funderade lite på problemet och funderade på om man kan dra in disken i en polares dator partitionera den och instalera xp på en partition via hans dator, tor ni det skulle funka?

Visa signatur

When God Gives You Lemons...
YOU FIND A NEW GOD!