Permalänk
Medlem

Kondensator läckage?

Hej!
Har en tråd i felsöknings tråden..
Det är så att min dator låser sig hela j*vla tiden. Har provat 2st olika hdd's 2st grafikkort(likadana) och 2 olika minnen. Har kopplat bort alla fläktar förutom proc-fläkten (tänkte om det är mitt nätagg som är ostablit) Har formaterat(gjorde det först utav allt). Har dammsugit flänsen, provat olika drivrutiner till grafikkortet, kollat med program så att hårddiskarna fungerar men inget av detta har hjälp..

Nu tittade jag på moderkortet började fara att det är det som är trasigt.
Såg direkt ca 5-6st kondensatorer som är "sprängda" dvs det som bubblar ut ett slags skum ur dom, dom ligger tätt inpå processorn..

Moderkortet är ett EpOX 8k3AE, läste någonstans att det är ett typiskt fel för EpOX att deras kondensatorer börjar läka.

Men kan det vara detta som gör så att datorn låser sig hela tiden? För om dom är trasiga så blir det ju ostabil matningsspänning till delar av moderkortet?

Börjar bli jädrans less på att felsöka..
/Simme

Visa signatur

xp2100+(palomino), 256ddr pc2700, gf4ti4200, 2x80gb seagate, 19", 3.0+surface

Permalänk
Medlem

Det lär ju vara det som är felet, särskilt efter att du testat typ allt annat. Hoppas att du har kvar garantin, annars är det bara att köpa nytt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

eller så köper man nya kondinagr och byter själv... några folk som gör det, men var säker vad du gör då.

Permalänk
Medlem

Hm ok det var inte roligt att höra...
Jo nog ska jag väl av att byta kondensatorer.. Går 3an Teknik och vi har haft några el kurser så det ska väl lösa sig men frågan är om jag orkar börja..

Visa signatur

xp2100+(palomino), 256ddr pc2700, gf4ti4200, 2x80gb seagate, 19", 3.0+surface

Permalänk
Medlem

Re: Kondensator läckage?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sn
Hej!
Har en tråd i felsöknings tråden..
Det är så att min dator låser sig hela j*vla tiden. Har provat 2st olika hdd's 2st grafikkort(likadana) och 2 olika minnen. Har kopplat bort alla fläktar förutom proc-fläkten (tänkte om det är mitt nätagg som är ostablit) Har formaterat(gjorde det först utav allt). Har dammsugit flänsen, provat olika drivrutiner till grafikkortet, kollat med program så att hårddiskarna fungerar men inget av detta har hjälp..

Nu tittade jag på moderkortet började fara att det är det som är trasigt.
Såg direkt ca 5-6st kondensatorer som är "sprängda" dvs det som bubblar ut ett slags skum ur dom, dom ligger tätt inpå processorn..

Moderkortet är ett EpOX 8k3AE, läste någonstans att det är ett typiskt fel för EpOX att deras kondensatorer börjar läka.

Men kan det vara detta som gör så att datorn låser sig hela tiden? För om dom är trasiga så blir det ju ostabil matningsspänning till delar av moderkortet?

Börjar bli jädrans less på att felsöka..
/Simme

Jag har en tråd som behandlar ämnet lite.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5137534...

kondensatorer som är trasiga gör att spänningen blir ostabil vilket till att du kan få bluescreens, konstiga omstarter med mera.

Tyvärr är det så att de flesta moderkort tillverkade mellan 2001 och 2003 har det problemet. De satsade på billiga kondensatorer under den perioden vilket sen visade att de inte höll måttet. Det finns få undantag. De flesta moderkort har skräpkondensatorer.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Det är hur lätt som helst att byta ut dom....Jag har bytt på ett tiotal Epox kort ...
Det som känns besvärligt är att skruva ut kortet...Måste lika så om man ska byta kort ..

För nån månad sen bytte jag kondensatorer på 2 Epox kort ..Sa till en kompis innan jag åkte dit med min lödstation att skruva ur kortet så de var löst när jag kom...Sen tog de en kvart att fixa...Datorn vart som ny funkar kanon igen!...Han köpte delarna på Elfa kostade ca100 spänn eller nått...Tyckte de var värt de i alla fall..
Ser fabrikslött ut efter jag hade lagat kortet!

Bra att ha lött lite innan man börjar...

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Det är hur lätt som helst att byta ut dom....Jag har bytt på ett tiotal Epox kort ...
Det som känns besvärligt är att skruva ut kortet...Måste lika så om man ska byta kort ..

För nån månad sen bytte jag kondensatorer på 2 Epox kort ..Sa till en kompis innan jag åkte dit med min lödstation att skruva ur kortet så de var löst när jag kom...Sen tog de en kvart att fixa...Datorn vart som ny funkar kanon igen!...Han köpte delarna på Elfa kostade ca100 spänn eller nått...Tyckte de var värt de i alla fall..
Ser fabrikslött ut efter jag hade lagat kortet!

Bra att ha lött lite innan man börjar...

En fråga...använder du plattång till att leda bort värmen?
Eller pallar kondensatorerna av värmen som blir när man löder?
Även om man värmer på benet för att få tennet att smälta...?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Jag använde inte plattång för leda bort värmen, de behövs inte
Vart bor du?? Bor du i närheten kan jag löda om ditt kort kostnadsfritt.. Nån kväll bara du montera ut kortet ur lådan innan jag kommer så går de snabbt!!

Jag bor i Umeå

Jag fixar kondningarna oxå och byter ut dom så du får likadana kvalitetskondningar runt om ...Betala bara vad dom kostar så...!!
Kondningarna kostar ca 150 spänn (gäller alla kondningar) av dom som är känsliga på just Epox korten!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

jag bor dessvärre i sthlm....

Visa signatur

Permalänk

Synd....Annars så finns de hjälpa att få om du inte löder själv..(Det är inte svårt)
Tänk bara på att vända dom rätt ...Rätt ben i rätt hål mm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köper gärna något kort ni har med läckta kondensatorer om ni inte vill reperara själv, har köpt nytt och har ligger eller liknande ifall det bootar och fungerar i övrigt. Förutsatt att ni inte tar överpris då det faktiskt är defekta grejer och delar kostar om jag inte har tillräckligt med kondensatorer ligger, frakt som skrymmande ekonomibrev är 71:- dessutom (alt paket ifall ni har fler kort), men hör gärna av er ifall ni har något ligger.

En stor anledning att EPoX korten är känsliga är för att äldre socket A kort tar all ström från 5V linan och det betyder mycket större belastning för kablar, kontakter etc än man tar från 12V och det är då väldigt lätt att man tom bränner komponetern som drosslarna, atx-kontakten och sånt i samband med att kondingarna är dåliga. Hade själv ett kort där toroidkärnan i minidrosseln som sitter i PWM kretsen för CPUn brann så att det bara vart pulver kvar Det kortet funkar än fast det är budgetlagat flertal gånger

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan inte sätta på en "bättre" kondensator?, som gör att man t.ex. kan överklocka mer osv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
Man kan inte sätta på en "bättre" kondensator?, som gör att man t.ex. kan överklocka mer osv?

Mjo, men för bättre livslängd så behöver de vara fysiskt större och de har större rippel, de är även förstora att montera direkt på kortet.
De är iaf inte gjorda för att hålla om man kör 24/7 iaf, de kanske har en livstid på max 5000H vilket bara är 208 dagar så, fast livslängden är beroende på temperatur också. Endel kanske bara har en livstid på 2000H eller 83.33 dagar kontinuerlig användning, så i de flesta av våra datorer har de används långt över den beräknade livstid de tillverkats för.