Permalänk
Medlem

C++ program

Hej

Jag behöver ett bra C++ program. Vilket program ska jag välja??

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Inaktiv

Huh?! Du menar program att gora C++ program med, aven kallade IDE's, eller?

Permalänk
Medlem

kallas väl endå komplikator. :)? eller vad menar han?

Dev c++ är bra, finns gratis att tanka sök på google så hittar du!

Visa signatur

amd64 3000+ @ 2000mhz,socket 939 MSI K8T NEO2, Radeon x800xt PE Powercolor 256 vivo Idle 35c~, 2x 512 DDR kingston 400mhz (Dualchannel), maxtor 80GB 7200rpm, Nec duallayer DVD-RW CPU- idle: 35 ~ cpu full: 51 ~ . 3dmark 05: http://service.futuremark.com/compare?3dm05=653428 NY: 61103dmarks

Permalänk
Medlem

Både kompilator och IDE:
Helst Visual C++, senare än version 6. Men det kostar (finns dock en gratis beta av senaste och gratis studentlicenser).
Bloodshed Dev-C++ annars.

Antar att du använder Windows.

Visa signatur

:€

Permalänk

Visual Studio .NET 2003 anser jag är bäst. Mycket bättre än de tidigare versionerna.

Eclipse är väl främst en java ide (väldigt bra sådan) men det ska gå att köra c++ på den oxå. Men det är möjligt att det är krångligt att ställa in. Fördelen är att Eclipse är gratis.

Permalänk
Medlem

Jag använder Dev C++
Det är trevligt när saker är gratis

Vad betyder IDE?

Permalänk
Hedersmedlem

För att klargöra:
Dev-C++ är ett IDE, kompilatorn som följer med är MinGW, en port av GCC till Windows.

Själv kör jag först och främst GCC då jag enbart kör Linux på min WS, men i Windows använder jag Dev-C++.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mechatronic
Vad betyder IDE?

Integrated Development Environment

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Omg, det finns bara ett alternativ. VS .NET 2003. Om du kan, använd det. Det är så otroligt bekvämt att skriva i.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khendon
Omg, det finns bara ett alternativ. VS .NET 2003. Om du kan, använd det. Det är så otroligt bekvämt att skriva i.

Det håller jag med om. Men det finns risk att priset är ett problem. Jag rekommenderar Visual C++/Studio i första hand, och annars Dev-C++.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Anjuta och g++

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

tusen tack grabbar

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khendon
Omg, det finns bara ett alternativ. VS .NET 2003. Om du kan, använd det. Det är så otroligt bekvämt att skriva i.

Finns det något sätt att _bara_ installera C++-biten och skippa allt annat tjafs? Varje gång jag har testat att installera någon Visual Studio .NET så har det spårat ut med massa nya användarkonton, strulande antivirus, scriptblockskydd osv.
Har helt enkelt inte lyckats göra något produktivt där nångång.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi inte dra iväg helt, men jag tycker Dev-CPP (alltså Bloodshed) är helt perfekt. Har också autentisk 6-skivors Visual Studio 2003 .NET men jag klarar mig faktiskt med Bloodshed

Visa signatur

g++

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag ska välja mellan VS 2003 och Dev-Cpp så väljer jag nog Dev-Cpp. Finns inte mycket i VS 2003 jag utnyttjar ändå.

Men om jag får välja utvecklingsplattform helt så väljer jag ett *NIX system med Vim eller Anjuta och GCC.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Finns det något sätt att _bara_ installera C++-biten och skippa allt annat tjafs? Varje gång jag har testat att installera någon Visual Studio .NET så har det spårat ut med massa nya användarkonton, strulande antivirus, scriptblockskydd osv.
Har helt enkelt inte lyckats göra något produktivt där nångång.

Du kan titta lite närmare på "Visual C++ Express Edition Beta 2". Vad jag förstått är det en variant av Visual studio som enbart inriktar sig på C++.
Jag har själv inte testat den då jag precis börjat läsa lite C++ böcker och ska försöka komma igång med programmeringen igen.

Hämta hem det här:
Visual C++ Express Edition Beta 2

Permalänk
Medlem

Det jag vill med programmen är att öppna en fil som heter database.gdb.

jag testade med Microsoft Visual C++ 6.0 Standard Edition men då fick jag upp
massa nollor och ettor. Med Dev C++ kom det upp bara massa olika tecken som
om jag öppnade den i notepad.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrusE
Det jag vill med programmen är att öppna en fil som heter database.gdb.

jag testade med Microsoft Visual C++ 6.0 Standard Edition men då fick jag upp
massa nollor och ettor. Med Dev C++ kom det upp bara massa olika tecken som
om jag öppnade den i notepad.

Det är nog inte så konstigt. Jag tror inte att database.gdb är en fil med källkod.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är till någon hjälp, men just filändelsen .gdb användes (används) av Interbase och till viss del open-sourcevidareutvecklingen Firebird. Numera rekomenderar Firebird ändelsen .fdb.

Har inget med utvecklingsmiljöer att göra, men eftersom jag inte förstod vad syftet var med Bruses fråga så kompleterar jag med informationen.

//C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av conio
Vet inte om det är till någon hjälp, men just filändelsen .gdb användes (används) av Interbase och till viss del open-sourcevidareutvecklingen Firebird. Numera rekomenderar Firebird ändelsen .fdb.

Har inget med utvecklingsmiljöer att göra, men eftersom jag inte förstod vad syftet var med Bruses fråga så kompleterar jag med informationen.

//C

Du har nog rätt, men när jag öppnar filen med Firebird så kommer det upp bara massa skit.
Jag vet inte om jag gör fel på något sätt med det fungerar inte

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrusE
Du har nog rätt, men när jag öppnar filen med Firebird så kommer det upp bara massa skit.
Jag vet inte om jag gör fel på något sätt med det fungerar inte

Nu blir jag förvirrad. Firebird (http://www.firebirdsql.org/ ) är en databashanterare (precis som MySql, fast enligt mig mycket bättre).

När du säger "öppnar filen med Firebird så kommer det upp bara massa skit" så blir jag förvirrad. Det är inte så att man bara kan öppna och titta på filer med databashanteraren, eftersom det är ett serverprogram "gjort för att köras i bakgrunden". Det följer förvisso med ett kommandoradsverktyg (isql) för att fråga och analysera databaserna. Det är inte så att du laddat ner en gammal version av Firefox? Någon (i mina ögon jävligt dum) person fick för sig att döpa webbläsaren till samma sak som databashanteraren, men efter vilda diskussioner så böt de till Firefox istället (tack och lov).

//C

Permalänk
Medlem

Jag har fixat det nu.

tusen tack för alla svar

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |