Permalänk

a[title]:hover visa bild

Ämnes raden kanske inte var världens bästa men lite svårt att direkt beskriva "problemet". Till saken, idag stötte jag på sidan http://cheeaun.phoenity.com/weblog/ som enligt mig hade rätt trevlig hover funktion då något element har attributet title satt.

Jag kände att jag ville lära mig hur man gjorde det, så jag tog fram css filen som sidan använder, vilken visades sig vara rätt elakt nog "ihop lagd" till en ända lång(!) rad (http://cheeaun.phoenity.com/weblog/style/). Men det hindrade inte mig jag ville ju veta hur effekten skapats, så jag börjar leta upp "}" och sedan klicka enter resultatet: http://jiart.org/css/swec.css , lite mer lätt läst.

När allt detta var gjort försökte jag läsa igenom så mycket som möjligt som jag ansåg kunna ha något med det som jag ville åt att göra. Men icke, jag får det inte att fungera och jag hittar egentligen inte något jag anser göra det jag vill åt.

Någon som vet hur man får den effekten jag vill åt?

(Vet ni inte vilken effekt jag skriver om så håll musen ovanför t.ex.
[sizr="9"]An online journal, so-called[/size] weblog[sizr="9"], by a normal guy from Penang, Malaysia[...][/size]
som står under About långt till höger långt upp på sidan.

Adress: http://cheeaun.phoenity.com/weblog/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror du får blanda in lite javascript också.
Här är ett exempel på hur du kan göra

<style type="text/css"> .hidden { visibility:hidden; } .visible { background-color:#00DD00; position:absolute; top: 50px; left: 150px; width:100px; height:50px; } </style> </head> <body> <a href="#" onmouseover="document.getElementById('hidden').className='visible';" onmouseout="document.getElementById('hidden').className='hidden';">Test länk</a> <div class="hidden" id="hidden"> Dett är en gömd div </div> </body>

EDIT: såg att han använt denna lilla plugin...
http://www.victr.lm85.com/projects/fancytooltips/

Permalänk

Okej, fast att göra på det sättet du visar är, enligt mig, inte så himla attraktivt.

Fast det där fancytooltips ska jag nog kolla in lite mer, men det hade ju varit skoj om det gick att göra med enbart css, men men nu ska jag ut och övningköra så håll er borta från göteborgs gator

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Han hade också lite coolt när man markerade text så blev den grön:D
jag markerar alltid texten jag läser på hemsidor så det tycker jag var minst lika coolt:P

jag har sökt o sökt o sökt men hittar fan inte hur han har gjort det där med markerade texten.
jag har sökt på "highlighted text color" o "selected text color javascript"
och en massa kombinationer. om nån vet hur detta går till så SKRIV!!!

Visa signatur

Om dåliga kommentarer vore vatten skulle jag behövt en flytväst...
www.Agge.tk
-Ja har visst vart ute idag. -Vart då? -Jag öppnade fönstret förut...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMan
Han hade också lite coolt när man markerade text så blev den grön:D
jag markerar alltid texten jag läser på hemsidor så det tycker jag var minst lika coolt:P

jag har sökt o sökt o sökt men hittar fan inte hur han har gjort det där med markerade texten.
jag har sökt på "highlighted text color" o "selected text color javascript"
och en massa kombinationer. om nån vet hur detta går till så SKRIV!!!

Haha, gör du också det, trodde jag var ensam Mendet tänkte jag faktikst inte på fast nu när jag kollade måste jag säga att det var coolt!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kolla koden igen:

.fancytooltip{ font-size: .85em; position: absolute; left: 0; top: 0; width: auto; height: auto; z-index: 20; text-align: left; color: #fff; background: transparent url(green-mind/green-tooltip-corner.png) left bottom no-repeat; } *>.fancytooltip{ background-image: url(green-mind/green-tooltip-corner-alpha.png); } .fancytooltip div{ background-color: #6c3; color: inherit; padding: .5em .5em 0; margin-bottom: 22px; } *>.fancytooltip div{ background: transparent url(green-mind/green-tooltip-alpha.png); color: inherit; } .fancytooltip p{ margin: .1em 0 0; line-height: 1.1em; } .fancytooltip .titletext{ font-weight: bold; } .fancytooltip .destination { overflow: hidden; } *>.fancytooltip .destination { margin-top: -4px; position: relative; bottom: -6px; } .fancytooltip p span.accesskey { color: #eee; background-color: transparent; }

Permalänk
Medlem

Ma Cheriè: Kan du inte göra lite radbytan i förska redan av koden?

Orka sitta o läsa en 10meter bred sida.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ma Cheriè
Kolla koden igen:

css...

Tack.

Formaterar css delen lite fint:

.fancytooltip{ font-size: .85em; position: absolute; left: 0; top: 0; width: auto; height: auto; z-index: 20; text-align: left; color: #fff; background: transparent url(green-mind/green-tooltip-corner.png) left bottom no-repeat; } *>.fancytooltip{ background-image: url(green-mind/green-tooltip-corner-alpha.png); } .fancytooltip div{ background-color: #6c3; color: inherit; padding: .5em .5em 0; margin-bottom: 22px; } *>.fancytooltip div{ background: transparent url(green-mind/green-tooltip-alpha.png); color: inherit; } .fancytooltip p{ margin: .1em 0 0; line-height: 1.1em; } .fancytooltip .titletext{ font-weight: bold; } .fancytooltip .destination { overflow: hidden; } *>.fancytooltip .destination { margin-top: -4px; position: relative; bottom: -6px; } .fancytooltip p span.accesskey { color: #eee; background-color: transparent; }

Woho, nu använder jag fancy tool tips på min sida, rätt trevlig.
Bara kvar att "styla" den lilla rutan och lägga in den på alla undersidor.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ma Cheriè: du vet itne hur man fixar "markerad-text"effekten?

Visa signatur

Om dåliga kommentarer vore vatten skulle jag behövt en flytväst...
www.Agge.tk
-Ja har visst vart ute idag. -Vart då? -Jag öppnade fönstret förut...

Permalänk
Medlem

Jag vill också ha den markerat effekten!!!

Permalänk
Inaktiv

http://cheeaun.phoenity.com/weblog/style/gecko.css Verkar inte stödjas i IE iaf

Ett tips är att ladda hem Webdeveloper Extension till Firefox.
Sen är det bara högerklicka och leta fram "View CSS" i menyn.

Permalänk
Avstängd

ne jag vet att det inte stöds i IE men fan det e grymt ju:D
hur fixar man nu när man har CSSen dÅ?
bara att ta <link rel="stylesheet" type="text/css" href="gecko.css" />
eller?

EDIT: Japp, det var bara att <linka den cssen så blev det finfint:D
dock vet jag itne vad allt i gecko.css betyder men det översta gör ju iaf färgen osv.

så har jag en fråga till.

om man länkar till en hel mapp såhär:
<link rel="stylesheet" href="./styles/" />

inkluderas alla css-filer som är i den mappen då?

Visa signatur

Om dåliga kommentarer vore vatten skulle jag behövt en flytväst...
www.Agge.tk
-Ja har visst vart ute idag. -Vart då? -Jag öppnade fönstret förut...