Permalänk
Medlem

Få tyst på en Celeron 800

Hej!
Har en Fujistsu Siemens Scenic D
Bild http://images.ciao.com/ifr/images/products/normal/024/product...
Celeron 800 mhz

Använder datorn som htpc.

Datorn har en Cpufläkt som inte går hela tiden. Finns även en ganska stor fläkt som sitter löst framför det lilla nätagregatet.

Skulle helst vilja ha den helt fläktlös...

Några tips?
Tror ni att man kan skippa fläkten till nätagregatet och byta cpufläkten mot en stor kylfläns??

Kom med förslag.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nej, både cpu och nätagg behöver kylning hela tiden. Däremot skulle du kunna byta dem båda mot tystare alternativ och ev. hänga upp hårddisken i någon hållare, för att minska vibrationerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fler tips?

Kan man sätta fläns på nätagget?

Permalänk
Avstängd

Man kan löda loss transistorerna som sitter i nätagget och skruva fast i en CPU fläns utanpå datorn och kylas passivt.

CPU:n kan du nog strypa lite så att den inte blir så varm och köra fläktlöst, kör själv med en Celeron 700/66 passivt och tempen är 55°-60°C fulload

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

bomber3 Tror inte han kan underklocka sin CPU då han har en märkesdator.

Jag tror du skulle kunna köra CPUn utan fläkt om du skaffar en lite större kylfläns, beror ju iofs på hur stor du har nu. Alltid värt att testa med den du har nu.

Men Celeron 1.1Ghz funkar sådär att kyla passivt om den inte får allt för krävande uppgifter så funkar det. Använder då den flänsen jag fick med till den. (Compaq dator). Och den stänger av sig när den blir för varm som tur är.

Nätagget ska du vara väldigt försiktig med att kyla passivt. Men byta ut mot en tystare fläkt skulle jag rekomendadera.

Permalänk
Avstängd

Exakt, glömde skriva att jag har inte märkesdator.

Jag har större agg än det behövs och då är den svalare än mindre agg som arbetar mer, sen ifall den skulle bli för varm så stänger den av sig med..

Men att kyla 100% passivt kanske krävs att man flyttar kylarna utanför datorn så att värmen inte stannar i lådan.

Sen får man inte glömma HDD:na, dom blir jäkligt varma

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

man kan få det tyst utan att köra det passivt.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla tips, ska ta lite bilder på datorn och fläktarna så kanske ni kan hjälpa mig mer...