Prestandaförlusten av förlorat Dualchannel jämfört med vinsten av ytterligare 512Mb?

Permalänk
Medlem

Prestandaförlusten av förlorat Dualchannel jämfört med vinsten av ytterligare 512Mb?

Just nu kör jag 2x256Mb på datorn i sign. Nu verkar det som om BF2 helst vill ha mer ram men jag vill helst inte köpa bara nytt minne och slänga bort det gamla så jag undrar hur mycket prestanda man förlorar på att fylla alla 3 minnesplatserna på mitt moderkort? Vilket minne ska jag satsa på? Min processor verkar inte vilja klocka mycket alls trots teoretiskt bra stepping men jag vill ju ändå kunna använda det senare eventuellt. Såg att de sålde Vdata (?) BH5 på overclockers.se men priset stod inte, det stod bara att de var relativt billiga. Är de värda att satsa på? Varför heter de Vdata när de är tillverkade av Adata?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

på athlonxp-system som egentligen inte kan utnyttja dual 400 MHz (men som ändå gör det på nforce2 då alla minnescontrollers verkar vara helt kassa så har 512 extra ram MYCKET större betydelse än dual channel

Varför, säger du?

fsb 200 på athlonxp. Max teoretisk bandbredd : 3,2 GB/s

max teoretisk bandbredd för dual 400 MHz : 6,4 GB/s

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Men vänta. Klarar inte Nforce2 moderkort av dualchannel på tre slots? Eller om det blir dualchannel på två slots och singelchannel på den sista slotten (?)

Min bror har ett Abit NF7-S v2.0 och det står iaf att det är dualchannel och han kör 2*256 och 1*512

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Gör ett bandbreddstest. Everest home(www.lavalys.com) har ett väldigt enkelt att förstå som ger bra svar på hur bra minne man har och hur bra det arbetar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem

Pertan har rätt. Det går att köra dual med t.ex. 2x256 + 1x512 på nf2

På nforce2 går det t.o.m. att köra dual i 3x256, så du får nog inga större probs med 2x256 + 512

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Blunden det går alldeles utmärkt att behålla dina 2*256 och slänga i en till minnessticka på 512. Du behåller Dual Channel och allt funkar som det skall + att din BF2 kommer att flyta på ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Perfekt. Kanske blir att slänga in en till sticka då. Ni som har testat BF2 med liknande system som mitt både med 512Mb och 1024Mb, hur stor var skillnaden?

Vad tror ni om denna? De är ju BH5 också så det borde klara att klockas en del om jag sätter det ensamt eller med ett likadant minne i en annan dator. Visst kommer jag nu vara tvungen att köra dem i de äldre minnenas timing?

http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=37716055

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Du måste anpassa farten till de långsammaste minnena.

Sedan kan jag meddela att BF2 Demot drar ca 600MB minne hos mig, med textures på medium (high drar ännu mera) så du bör märka en rejäl skillnad med 1024 MB.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Tänk på det att det lånsammaste minnet styr dom andra. Så köper du ett minne tänk på hur bra dom andra är kör du FSB 220 på dom andra ja då skall väl en sån sticka med BH5 sitta fint.

Permalänk
Medlem

har sagt det förut och säger det igen NF7 har inte stöd för "riktig" dualchannel, riktig dualchannel finns vad jag bara vet och det är på asus a7v880. på riktig dualchannel så måste båda minnes modulerna vara lika stora och det måste vara ett jämnt antal minnen så som 2,4 eller 6.

det som NF7 har kallas dubbla minnes kanaler eller något liknande har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Tänk på det att det lånsammaste minnet styr dom andra. Så köper du ett minne tänk på hur bra dom andra är kör du FSB 220 på dom andra ja då skall väl en sån sticka med BH5 sitta fint.

Tyvärr vill inte min processor klocka så bra så jag vet inte vad de gamla minnena maxar i men förut körde jag dem osynkat i 200MHz men kunde ju inte testa att klocka dem då något bromsar. Tänkte mer att det minnet kanske var mer framtidssäkert eller är det bättre att spara någon hundring och köpa budget-minnen då min dator inte vill klocka iaf? Kanske är bättre att vänta tills man eventuellt köper en ny dator? De gamla minnena är Adata Selectra, budget gissar jag, som jag köpte för länge sedan innan jag funderade på att klocka.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
har sagt det förut och säger det igen NF7 har inte stöd för "riktig" dualchannel, riktig dualchannel finns vad jag bara vet och det är på asus a7v880. på riktig dualchannel så måste båda minnes modulerna vara lika stora och det måste vara ett jämnt antal minnen så som 2,4 eller 6.

det som NF7 har kallas dubbla minnes kanaler eller något liknande har jag för mig.

NF7-S har stöd för "riktig" dualchannel, det är bara det att Athlon XP inte kan utnyttja det så därför blir det väldigt liten prestandaökning.
Och det är fortfarande riktig dual-channel om man kör med 2*256 och 1*512MB på ett Nforce2-kort, funkar dock inte vad jag vet på andra Athlon XP eller Athlon 64-mobos.

Permalänk
Medlem

Är det bättre att köpa billigare minnen och köpa bättre när man behöver dem? Med frakt blir det ju ändå några hundra kronor dyrare. 550 +120 (frakt och postförskott) medan jag kan köpa budgetminnen (Selectra) för 495kr i butik. Vilket är bäst? Vad skulle ni ha gjort?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det är inte dumt att köpa en fin BH-5 sicka nu så kan du komplettera med en till senare.
Du kan för t.ex 1115:- köpa 2*512 TM Speed premium BH-5 på Inet.
http://www.inet.se/index_main.asp?p=5304149

Då får du riktigt fina minne som du kan klocka med ditt moderkort. Dom kan du ha i många år. Köper du ett Athlon64 system sen så kan du även då använda dom minnena. Speciellt om du köper ett DFI moderkort till 939 system så passar dom alldeles utmärkt till det kortet.

Eller så väljer du att att köpa bara en sticka 512mb samma märke som ovan och då kostar den runt 600:- finns i många butiker. Fördelen med den sicka är att det är jäkligt bra minne för dom pengarna som du kan använd till överklockning och framför allt ta med dig till det nya systemet.

Billigt är det hur än du vrider och vänder, men köp en sån sticka så är du lung. Du kan alltid komplettera med en sån sicka sen och då slänger du ut dina gammla (dåliga minnen)

Köper du 2*512 då skall du enbart använda dom och då kan du krama ut med ditt nuvarande moderkort minst 200fsb om inte att du kanske kommer upp till 220fsb och då kommer du att märka vilken skillnad det är i prestanda mellan det du har nu. Prestanda ökning i FSB gör väldigt mycket.

Själv sitter jag med Athlon XP se sign och är hur nöjd som helst.

Det är lite dumt att slänga 500 kr. på ett minne som är skit ursäkta utrycket bättre att ge en 100 mer och då vet du vad du får.

/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Det är inte dumt att köpa en fin BH-5 sicka nu så kan du komplettera med en till senare.
Du kan för t.ex 1115:- köpa 2*512 TM Speed premium BH-5 på Inet.
http://www.inet.se/index_main.asp?p=5304149

Då får du riktigt fina minne som du kan klocka med ditt moderkort. Dom kan du ha i många år. Köper du ett Athlon64 system sen så kan du även då använda dom minnena. Speciellt om du köper ett DFI moderkort till 939 system så passar dom alldeles utmärkt till det kortet.

Eller så väljer du att att köpa bara en sticka 512mb samma märke som ovan och då kostar den runt 600:- finns i många butiker. Fördelen med den sicka är att det är jäkligt bra minne för dom pengarna som du kan använd till överklockning och framför allt ta med dig till det nya systemet.

Billigt är det hur än du vrider och vänder, men köp en sån sticka så är du lung. Du kan alltid komplettera med en sån sicka sen och då slänger du ut dina gammla (dåliga minnen)

Köper du 2*512 då skall du enbart använda dom och då kan du krama ut med ditt nuvarande moderkort minst 200fsb om inte att du kanske kommer upp till 220fsb och då kommer du att märka vilken skillnad det är i prestanda mellan det du har nu. Prestanda ökning i FSB gör väldigt mycket.

Själv sitter jag med Athlon XP se sign och är hur nöjd som helst.

Det är lite dumt att slänga 500 kr. på ett minne som är skit ursäkta utrycket bättre att ge en 100 mer och då vet du vad du får.

Saken är den att jag kanske inte kommer att köpa något till system då jag inte spelar så mycket. Något bromsar också min överklockning, då även 200x11 inte fungerar stabilt trots att minnena ska klara det så jag vet inte om det helt enkelt är processorn som är dålig även om den har steppingen AQXDA 0318UPBW som tydligen ska vara ganska bra.

Vad tror ni det beror på?

Kanske kan de bero på överhettning men det är svårt att veta. Det skulle givetvis vara kul att ha bra minnen men det känns lite tungt att bara ha minnen liggande om jag nu inte lyckas sälja dem, men den chansen är nog ganska liten.

Någon som vet om det bara är tidigare revisioner än 2.0 som inte klarar Zalman 7000B CU? Kommer ihåg att den första eller andra revisionen inte hade hål runt socketen.

EDIT: Vilken spänning är max för minnena i BIOS på NF7-S v2?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

avicenna: jag orkar inte käfta imot så jag säger bara att du får tro det om du vill men jag vet bättre

lycka till Blunden.... får se om du tar mig på överclockning då:P...kör just min Tbred i 200x11 2.5,3,3,8 jag funderar också om jag skulle prestera bättre i bench om jag hade 1024mb ram....får fixa det när man har pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
avicenna: jag orkar inte käfta imot så jag säger bara att du får tro det om du vill men jag vet bättre

lycka till Blunden.... får se om du tar mig på överclockning då:P...kör just min Tbred i 200x11 2.5,3,3,8 jag funderar också om jag skulle prestera bättre i bench om jag hade 1024mb ram....får fixa det när man har pengar

Hoppas kan man ju alltid. Någon som vet svaret på mina andra frågor eller har någon åsikt?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har Abit NF7sv2 med en XP-m plus 2*512 som jag kör i 400mhz. Har två stycken 256:or liggandes också, kan kanske tjäna på att sätta i ytterligare en? Får fan ta och prova.

Permalänk
Medlem

Hur är det med inbränning, går det om moderkortet inte kan leverera mer än 2.9V?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
avicenna: jag orkar inte käfta imot så jag säger bara att du får tro det om du vill men jag vet bättre

lycka till Blunden.... får se om du tar mig på överclockning då:P...kör just min Tbred i 200x11 2.5,3,3,8 jag funderar också om jag skulle prestera bättre i bench om jag hade 1024mb ram....får fixa det när man har pengar

Eftersom du då sitter på några enligt mig unika kunskaper så vill jag att du kommer fram med lite fakta angående detta eftersom du nu vet bättre och allt.

Permalänk
Medlem

för RIKTIGT dualchannel så måste båda minnes modulerna vara lika stora och det måste vara ett jämnt antal!!!!!!!!! 2 4 osv

men på socket A så spelar det inte någon roll om man har dual channel eller dubbla minnes kanaler.....för skillnaden mellan minnesbandbredden är minmal.....

för jag har inte sagt att det är sämre eller hur?

Permalänk
Hjälpsam

nForce2 "Dualchannel" har dubbla minneskanaler som gör att den kan kommunicera med två minnespinnar simultant. Det är bra

VIA KT880, Intel 865 och senare, nForce3 och senare osv, deras Dualchannel läser och skriver också till två minnespinnar simultant. men med skillnaden att den skriver bitar av samma "fil" till båda minnena simultant.

Skillnaden kan jämföras med hårddiskar.

Att läsa och skriva till två hårddiskar simultant är smidigare än att köra lika många acceser på en hårddisk. (nforce2 kommincerar med båda) OK?

Raid0 då man bryter ner en fil för att lagra halva filen på vardera hårddisk för ökad läs/skriv prestanda är snabbare. (KT880, KT800, 865 nForce3/4 osv Raid0)

Lite klarare nu?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
för RIKTIGT dualchannel så måste båda minnes modulerna vara lika stora och det måste vara ett jämnt antal!!!!!!!!! 2 4 osv

men på socket A så spelar det inte någon roll om man har dual channel eller dubbla minnes kanaler.....för skillnaden mellan minnesbandbredden är minmal.....

för jag har inte sagt att det är sämre eller hur?

Så du baserar ditt bättre vetande på att Nforce 2 inte är dual channel för att den har en smidig kontroller som klarar av att hantera 3 minnesbanker (under vissa förutsättningar) i dual?
Sen pratar du om dual channel och dubbla minneskanaler och gör skillnad på detta, ge mig en länk som visar skillnaderna (1) och att ena skulle vara mycket bättre än det andra (2).

Av vad du skrivit så kan jag säga att Nforce 2 är fortfarande riktig dual channel och jag kommer att hävda det tills du visar bevis på att det inte är det.
Lycka till att hitta bevisen fö.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
nForce2 "Dualchannel" har dubbla minneskanaler som gör att den kan kommunicera med två minnespinnar simultant. Det är bra

VIA KT880, Intel 865 och senare, nForce3 och senare osv, deras Dualchannel läser och skriver också till två minnespinnar simultant. men med skillnaden att den skriver bitar av samma "fil" till båda minnena simultant.

Skillnaden kan jämföras med hårddiskar.

Att läsa och skriva till två hårddiskar simultant är smidigare än att köra lika många acceser på en hårddisk. (nforce2 kommincerar med båda) OK?

Raid0 då man bryter ner en fil för att lagra halva filen på vardera hårddisk för ökad läs/skriv prestanda är snabbare. (KT880, KT800, 865 nForce3/4 osv Raid0)

Lite klarare nu?

Vilken underbar förklarng. T.o.m jag förstog vad DC är för nåt. Hehe.
Hade man letat efter bättre förklaring så hade man aldrig hittat den.

Bra jobbat Flut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Vilken underbar förklarng. T.o.m jag förstog vad DC är för nåt. Hehe.
Hade man letat efter bättre förklaring så hade man aldrig hittat den.

Bra jobbat Flut.

Tråden börjar gå lite offtopic nu dock. Någon som vet hur det är med inbränningen? Går det med bara 2.9V eller krävs det mer juice?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q