Permalänk
Avstängd

PHP 4 eller 5?

Jag ska påbörja arbetet på ett rätt stort webprojekt nu i dagarna.

Som server kör jag Apache på en windowsburk och utöver det kommer MySQL användas flitigt.

Det var väldigt länge sedan jag skrev något projekt i PHP och är lite efter när det gäller vilken version man ska använda. Så mina frågor är som följer:

Har många webhotell i dag stöd för PHP 5?
Är PHP 5 stabilt och "färdigutvecklat" enligt dig?
Hade du valt 4an eller 5an?

Tackar för eventuella tankar och åsikter.

Permalänk
Medlem

Vilken version av Mysql kommer du använda? 4.1 och framåt (tror jag det är) så rekommenderas php5 pga lösenordshashing.
Jag kör php5, och jag är ingen utvecklare. Php 5 är stabilt men inte färdigutvecklat totalt, precis som php4 inte gjort sin sista release.

Ang. webhotellen vet jag inte, men jag skulle tro att de flesta gått över till php5.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Viktig sak att tänka på är huruvida du kommer återanvända kod som du/nån annan tidigare skrivit för v. 4. Det ska tydligen vara så att man kan åka på att skriva om lite grejer.

Om du är blygsam och med "rätt stort" menar ett höghus med parkering i källaren så blir du nog sugen på att börja objektorientera, då ska tydligen v. 5 vara snällare mot dig som utvecklare. Värt att tänka på om man kommer från ett språk med lite mer OO-tänk i allmänhet, det är väldigt frustrerande att skriva OO i v. 4.

Jag skulle ändå valt version fyra, jag är lite seg av mig och jag vet vad jag får.

Gud vad hemskt det lät, inte 21 år fyllda och har redan stagnerat.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Man kan objektorientera ganska bra i v4 också, kolla vad din server kan köra och gör några testarkitekturer (om projektet är tillräckligt stort kommer du käna på det =). Jag kan dessutom tipsa om att kolla på PostgreSQL (v7, v8 är lite för ny) i stället för MySQL, den är något mer komplex men har riktigt bra stöd för sequences och stored procedures. Dock är det även där så att servern sätter begränsningarna

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Avstängd

Tack för inputen! Men jag har inte kunnat bestämma mig än.

Php 4 känns som ett säkert kort. Stabilt och välfungerande sedan lång tid tillbaka. Dock känns det fel att välja en äldre version av ett program när det finns en nyare ute. Om jag förstår det rätt har ett antal vitala delar av Php kärnan skrivits om i 5an som gör den mycket snabbare.

Hmm..

Med "stort projekt" menar jag inte enbart utvecklingtiden (sidan kan storleksmässigt liknas vid en skinsajt alá DeviantART), utan också att det finns risker att sidan kommer utsättas för väldigt hög trafik och väldigt många databasanrop.

Permalänk
Medlem

Då tycker jag du ska sätta dig ner och göra några prov, om det ska bli en stor och hårt belastad site.

Kolla om de bitar i php du tänkt använda verkligen är snabbare, och kolla om du får ut något programmeringsmässigt (t.ex. att koden blir lättare att underhålla) med den nya objektmodellen.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Avstängd

Jag valde Php 4.

Eftersom projektet tar lång tid att utveckla kan jag alltid uppgradera senare när jag vet mer om version 5.

Permalänk
Medlem

Det är uppenbarligen ingen större arbetsuppgift att konvertera v. 4-kod till v.5-kod, om man ska lita på Manualens inkomplabilitetsdel i 4-till-5migrationsguiden (http://www.php.net/manual/en/migration5.incompatible.php)

Lycka till med projektet.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Det är uppenbarligen ingen större arbetsuppgift att konvertera v. 4-kod till v.5-kod, om man ska lita på Manualens inkomplabilitetsdel i 4-till-5migrationsguiden (http://www.php.net/manual/en/migration5.incompatible.php)

Lycka till med projektet.

Tackar!

När du ändå är här passar jag på att fråga om Zend Studio som jag vet att du arbetar med.

Vad behövs Zend Studio Server till? Är det enbart för remote debugging, eller har den någon annan funktion? Installationsprogrammet är lite luddig på den punkten.

Permalänk
Medlem

zend har du till att skriva koden som i notespad men lite lättare. Diverse funktioner som hjälper en på traven. Jag gillar dreamweaver bättre, vissa gillar zend. Mitt tips är att prova flera (även Adobe GoLive kan vara nåt).

För de som sysslar med xhtml o css tror jag dreamweaver är smartare val. Zend kanske kan vara bra för enbart PHP saker... Aja, testa

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLEX
zend har du till att skriva koden som i notespad men lite lättare. Diverse funktioner som hjälper en på traven. Jag gillar dreamweaver bättre, vissa gillar zend. Mitt tips är att prova flera (även Adobe GoLive kan vara nåt).

För de som sysslar med xhtml o css tror jag dreamweaver är smartare val. Zend kanske kan vara bra för enbart PHP saker... Aja, testa

Jojo. Att Zend är en utmärkt IDE för PHP-programmering vet jag om. Men när man installerar programmet får man välja mellan att installera Client eller Server eller båda. Jag var nyfiken på vilken funktion Serverversionen har i det hela.

Permalänk
Medlem

Ett program jag rekommenderar (om man kör linux) är Quanta+ till KDE. Rktigt bra webbprogrammerings-IDE. Kombinerat med KDE:s ioslaves är det perfekt att kunna editera filer på servern direkt.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för projekt?

Permalänk
Avstängd

Jag arbetar med en revolutionerande ny bildsajt, inriktad på att sprida och byta bilder som består ett speciellt motiv med en kille och en laptop. Det kommer slå stort och inbringa massa sköna stålar.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att Zend Studio Server låter dig köra applikationen lokalt, utan att behöva köra via din 'riktiga' webserver?

Permalänk
Avstängd

Det kan nog stämma!

Jag fortsätter min privata tråd med en ny fråga:

Vilken frontend tycker ni är den bästa för att arbeta mot MySQL-databaser?

Permalänk
Medlem

Jag använder MySQL Administrator och MySQL Query Browser, tycker de är smidiga att arbeta med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Jag använder MySQL Administrator och MySQL Query Browser, tycker de är smidiga att arbeta med.

Har testat MySQL Control Center? Hur är MySQL Administrator i förhållande till det?

Jag har nämligen använt MySQL CC innan, men den har slutat att utvecklas vilket är lite synd, så nu letar man efter ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag brukade använda MySQL CC förut, men jag bytte när de slutade utveckla det. MySQL Admin + Query Browser har i stort sett samma funktionalitet som MySQL CC, dock uppdelat på två applikationer istället för en.

En helt godkänd ersättare i min mening.

Permalänk
Medlem

PhpMyAdmin har jag kört, det är ett webbaserat interface jag tycker funkar riktigt bra. det tillsammans med filer med många sql-kommandon.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Viktig sak att tänka på är huruvida du kommer återanvända kod som du/nån annan tidigare skrivit för v. 4. Det ska tydligen vara så att man kan åka på att skriva om lite grejer.

det är väldigt få grejer som är inte backåtkompatibla ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Tack för inputen! Men jag har inte kunnat bestämma mig än.

Php 4 känns som ett säkert kort. Stabilt och välfungerande sedan lång tid tillbaka. Dock känns det fel att välja en äldre version av ett program när det finns en nyare ute. Om jag förstår det rätt har ett antal vitala delar av Php kärnan skrivits om i 5an som gör den mycket snabbare.
.

4 är inte säkrare än 5, det kommer upp fortvarande buggar och säkerhetsluckor i den, och den som jonasc skrev är inte helt färdigt utvecklad. Ska man utvecka störe webbapplikationer så det är ingen annat än 5 som gäller idag. Man ska komma ihåg att beta stadien är över för 5 och det kommer mer och mer funktioner som undärletar utveckling. Fråga dig själv om du skulle köpa ny dator skulle du satsa på p2 om du kunde få p3 istellet? (jag skulle ta AMD! ) du ser påängen?! man ska gå framot och inte bakåt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Det kan nog stämma!

Jag fortsätter min privata tråd med en ny fråga:

Vilken frontend tycker ni är den bästa för att arbeta mot MySQL-databaser?

det behövs ingen frontend då du kör php, kan du skapa databaser/Tabeler/redigera etc med den, titta närmare på PEAR classer dom underlättar mycket arbete med mysql och säkertställer att man skriver får säkrare kod.

Visa signatur

I se the light in the end, but everytime I take a step it's get dim...

Permalänk
Medlem

Bara för att man kan betyder inte det att man bör.

Jag _kan_ använda MySQLs kommandotolk för att skapa eller redigera mina databaser och tabeller. Dock väljer jag att använda MySQL Admin + Query Browser istället för att det underlättar arbetet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Bara för att man kan betyder inte det att man bör.

Jag _kan_ använda MySQLs kommandotolk för att skapa eller redigera mina databaser och tabeller. Dock väljer jag att använda MySQL Admin + Query Browser istället för att det underlättar arbetet.

han har ju beskriver att det kommer att handla om bild utbyte, vilket jag antar att det innebär dynamisk databas hantering, ska han be användare maila in uppgifter och sen lägga in det manuelt med hjälp av MySQL Admin + Query Browser ??? det låter ju korkad...

Visa signatur

I se the light in the end, but everytime I take a step it's get dim...

Permalänk
Medlem

Nej det är du som är korkad. Han ska använda en MySQL frontend när han designar sin databas och för databasadministration.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Nej det är du som är korkad. Han ska använda en MySQL frontend när han designar sin databas och för databasadministration.

Jag tror den beslut är han kapabel att fatta själv, utan råd av en som tål inte att få sak kritik utan att börja med personangrep.
En mogen person kan se skillnad mellan en anmärkning att en lösning är korkad och att en person är korkad, dock för visa ser det ut att vara en alltför svår intellektuell uppgift, eller så blir man arg i sanningens ögonblick. Därför vattenkylning föreslås för att undvika överhettning och de få hjärncells förbränning.

Visa signatur

I se the light in the end, but everytime I take a step it's get dim...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carramba
Jidder i största allmänhet.

Carramba, lugna dig lite nu, läs igenom tråden ordentligt igen. Jag har inte rekommenderat nån speciell version, jag har bara sagt vad jag hade tagit och dessutom bifogat länkar till vad man borde läsa om man väljer det andra alternativet. OCH poängterat att det är väldigt bra bakåtkompabilitet! (Fan vad jag är bra).

Vidare så kan du väl aldrig tro att Sim skulle använda ett DB-frontend för att manuellt lägga in alla records? Att ha ett fördigskrivet frontend à la phpMyAdmin för att administrera databasen tar bort väldigt mycket tid från utvecklingen, vilket ju alltid är eftertraktat. Jovisst, det vore korkat att sköta datan i databasen för hand, men det är nog mer korkat att tro att det var det Sim var ute efter i det här fallet, true?

Mer, version 5 är inte alls det enda som räknas när man skriver nya applikationer, det finns mycket fler aspekter på det än vad som kom senast och har mest juice, något en erfaren utvecklare som du själv säkert vet? Speciellt i fallet PHP, när man inte kan ringa upp support hos leverantören och skälla ut nån praktikant så fort nåt uppför sig goofy.

Just det, jag har lite onTopic också

Saxat från hjälpfilen, som nog kan förklara bättre än mig:

Citat:

Zend Studio Server

Zend Studio Server is an online debugger that responds to Zend Studio Client controls. With these controls, Zend Studio Server instructs the PHP/Zend Engine to stop or pause executing a PHP application.

Once Zend Studio Server stops the PHP execution, it reports the variables and call stack to Zend Studio Client. Depending on instructions that originate from the Client, it can change variable values before starting again.

Zend Studio Server installeras alltså på servern, vilket ju iofs ibland är arbetsstationen och svarar på anrop från klienten. I princip är det väl mest en debugger som man kan anropa från IDE:n så man slipper ha nån barnslig ssh-klient inblandad när man vill får reda på vilken variabel man stavat fel på.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

det här ju inte ut vara min citat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carramba
Jidder i största allmänhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
[B]Carramba, lugna dig lite nu, läs igenom tråden ordentligt igen. Jag har inte rekommenderat nån speciell version, jag har bara sagt vad jag hade tagit och dessutom bifogat länkar till vad man borde läsa om man väljer det andra alternativet. OCH poängterat att det är väldigt bra bakåtkompabilitet! (Fan vad jag är bra).

det ända jag refererade till dig var att php fyra kommer med nya versioner än...

Citat:

Vidare så kan du väl aldrig tro att Sim skulle använda ett DB-frontend för att manuellt lägga in alla records? Att ha ett fördigskrivet frontend à la phpMyAdmin för att administrera databasen tar bort väldigt mycket tid från utvecklingen, vilket ju alltid är eftertraktat. Jovisst, det vore korkat att sköta datan i databasen för hand, men det är nog mer korkat att tro att det var det Sim var ute efter i det här fallet, true?

det har jag inte heller trot, och rekomenderade att ta en titt på PEAR för databas hantering....

Citat:

Mer, version 5 är inte alls det enda som räknas när man skriver nya applikationer, det finns mycket fler aspekter på det än vad som kom senast och har mest juice, något en erfaren utvecklare som du själv säkert vet? Speciellt i fallet PHP, när man inte kan ringa upp support hos leverantören och skälla ut nån praktikant så fort nåt uppför sig goofy.

det finns inte support för 4 heller, men ska man bygga från skratch så skulle jag köra 5, den är bakåtkompatibel som du själv säger, så det finns inga direkta nackdelar att köra på äldre version förutom fördellar med nya funktioner, snabbare laddning etc. och om ett par år det är troligt att all webbhoteler kommer att gå över till 5 och fyra blir ett bortglömt kapitel, ska man då börja skriva om?
html 3 är fortvarande kompatibel med webbläsare, men det är ingen (kanske nåt) som skriver den kod.

Visa signatur

I se the light in the end, but everytime I take a step it's get dim...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carramba
det här ju inte ut vara min citat

Jag orkade inte citera allt du skrivit för sig, men jag ville rikta mig till dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carramba

det ända jag refererade till dig var att php fyra kommer med nya versioner än...

Det vill jag inte påstå är fel, men glöm inte att det var 115 buggfixar i senaste släppet av PHP 5 och 70 i senaste versionen av PHP 4. Skrämmande i sig, men de hittar ju uppenbarligen färre i version 4.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carramba

det har jag inte heller trot, och rekomenderade att ta en titt på PEAR för databas hantering....

Här är databasavdelningen i PEAR, vilket paket är det som skulle motsvara t.ex. phpMyAdmin?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carramba

det finns inte support för 4 heller, men ska man bygga från skratch så skulle jag köra 5, den är bakåtkompatibel som du själv säger, så det finns inga direkta nackdelar att köra på äldre version förutom fördellar med nya funktioner, snabbare laddning etc. och om ett par år det är troligt att all webbhoteler kommer att gå över till 5 och fyra blir ett bortglömt kapitel, ska man då börja skriva om?
html 3 är fortvarande kompatibel med webbläsare, men det är ingen (kanske nåt) som skriver den kod.

Jag har inte påstått att det finns någon support för nån version av PHP, jag hara bara poängterat avsaknaden av den och att jag ser det som en anledning att använda en version som har lite fler timmar av testande, buggletande och felfria körtimmar bakom sig. Sen har du själv poängterat att det inte var så mycket att skriva om från v. 4 till v. 5, nu är det dags att bestämma sig.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

du jämför på ett konstigt sätt.. php 4 har version 4.3.11 och 5'an 5.0.3 ...
om man tittar generelt under samma relese period....
från php 4.0.0 t om 4.0.3 så hade php 4 hela 349 bugar php 5 under samma period 272, skandal ja. men 5'an tål att jämföras!

php 4 från relesen 22-May-2000 har haft á 1946 buggar! och mer än fem år senare hittar man heften så många bug som i 5....

jag har alldrig sagt att PEAR kan ersätta eller motsvara phpMyAdmin eller dess likhet, vad jag sa var att det underlätta databas hantering. jag använder PEAR flyttingt så du behöver inte peka länkar för mig och tala om vad den handlar om

Visa signatur

I se the light in the end, but everytime I take a step it's get dim...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carramba
du jämför på ett konstigt sätt.. php 4 har version 4.3.11 och 5'an 5.0.3 ...
om man tittar generelt under samma relese period....
från php 4.0.0 t om 4.0.3 så hade php 4 hela 349 bugar php 5 under samma period 272, skandal ja. men 5'an tål att jämföras!

php 4 från relesen 22-May-2000 har haft á 1946 buggar! och mer än fem år senare hittar man heften så många bug som i 5....

jag har alldrig sagt att PEAR kan ersätta eller motsvara phpMyAdmin eller dess likhet, vad jag sa var att det underlätta databas hantering. jag använder PEAR flyttingt så du behöver inte peka länkar för mig och tala om vad den handlar om

Det enda jag jämför är nuläget. Om du vill vara sån så kan du ju ta och jämföra hur många buggar som hittas per rullande installation av varje version. Med tanke på hur många fler som använder v.4 så hittas det rätt mycket buggar i v. 5, inte sant?
Eftersom vi pratar om 4 vs. 5, så får man väl ta de aktuella releaserna av de versionerna, eller hur?

Du dissade användandet av ett frontend till MySQL och pekade på PEAR istället, hur ska man tolka det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carramba
det behövs ingen frontend då du kör php, kan du skapa databaser/Tabeler/redigera etc med den, titta närmare på PEAR classer dom underlättar mycket arbete med mysql och säkertställer att man skriver får säkrare kod.

Jag tolkade det som att du tyckte det var barnsligt att använda ett frontend när man ändå hade tillgång till hela API:t. Eller pratar vi om olika saker? Jag trodde vi snackade om phpMyAdmin och liknande.

Jaja, jag ska sluta spamma och börja jobba lite istället.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4