3500+venice med value ram el. 3000+venice med snabba minnen och överklockat?

Permalänk

3500+venice med value ram el. 3000+venice med snabba minnen och överklockat?

Vad säger ni?
Alternativen är väl följande:

1. En AMD 64 3000+ Venice för ca. 1300:- och snabba TCCD-minnen för ~2300:- och klocka upp det hela.

2. En AMD 64 3500+ Venice för ca. 2300:- och Value-minnen för ~1100:-

Alt.1 går alltså att klocka rejält, säg 9*260=2340Mhz med bra fart på fsb:n.

Alt.2 går knappt att klocka alls, kanske 11*210=2310Mhz med sämre fart på fsb:n.

(Jag gissar nu, rent hypotetiskt alltså)

Hmm, jag tycker själv att alternativ 1 ser finare ut på papperet, men det kan ju strula en del mer eller hur!?
T. ex. så kanske det inte går så bra att överklocka, krävs kanske nytt nätagg samt dyyyr cpu-fläkt osv?

Ja, vad säger ni, jag blir inte riktigt klok på vad jag ska satsa på?

Har letat förgäves efter begagnade TCCD-minnen, men inser att det inte går att hitta...

Så det måste bli nya grejor och jag vill inte ångra mig sen!

Permalänk
Avstängd

Idag satte jag i min Venice 3000+ (bara någon timme sedan) och ställde upp den direkt på 260x9 och den bootade. Den är Primestabil i en kvart (testade inte längre), gick upp till 270x9 och likadant där, tog den till 278x9 och Primestabil men kan inte starta Firefox för då kraschar datorn oavsett spänningsinställningar mm. Så jag ställde tillbaka den på 270x9 och kör prime nu för fullt. Ska låta den gå här hela natten. Sedan vet jag inte om mitt moderkort (abit av8) inte fungerar på högre än 270htt eller vad det är, processorn verkar vilja upp långt. Så kör på en 3000+ är mitt förslag

Permalänk
Medlem

Märker man verkligen stor skillnad på ett par CL2 minnen och CL3? 3000+ och vanliga minnen blir ju billigare

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk

Damodred:
Vad har du för minnen?

xeefus:
Vet inte hur stor skillnad det blir mellan CL2 & Cl3?
Men efter mycket läsning har jag förstått att det krävs TCCD-minnen om man ska klocka med låg spänning på minnena (mitt moderkort kan inte ge hög spänning till dom).
Minnen med TCCD-kretsar ligger kring 2200:- +frakt.

Klart det går att köpa en AMD 64 3000+ och ett par billiga minnen, men då får jag ju en långsam dator. Och det vill jag inte ha.

Permalänk
Avstängd

Corsair CMX3200c2. Klockar inte såp jätte men kör dem i 236mhz vid 2.5-3-3-10 hastigheter.

Permalänk
Hedersmedlem

3000+ och value-minnen?
Dividers funkar. Bra.
Det är givetvis inte lika snabbt som att köra TCCD i 300+, men bra mycket billigare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Ok, så det bästa alternativet för begränsad budget är 3000+ och budgetminnen, klocka och använda divider!?
Tycks minnas att jag läste på nåt forum att divider skulle undvikas in i det längsta på amd64, men hittar inte vart jag läste det...

Permalänk
Avstängd

det är snarare tvärtom tror jag - minnen till 939 behöver inte ha hundratals mhz för att minneskontrollern sitter inbyggd. Då är låga timings viktigare. Fast det allra bästa är såklart en kombination

Fick ställa ned processorn till 267mhz då pci- låset på mitt Abit AV8 inte orkade med längre än så. Primestabilt långt över det men inte 3d- stabil och då spelar det ingen roll.