Permalänk
Avstängd

1Mbit = xMbyte

Hej,

Kan nån lösa ut x ut min lilla ekvation?:)

dvs. hur många mbyte är 1Mbit?

Visa signatur

P5:a | 16Ghz | Geforce 17900 | WD 15tb | 20gb Ram|

Permalänk
Medlem

Re: 1Mbit = xMbyte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nallon
Hej,

Kan nån lösa ut x ut min lilla ekvation?:)

dvs. hur många mbyte är 1Mbit?

0.125MB

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

på 1mbyte går det 8 mbit.

alltså 1mbit = 0.125mbyte

Permalänk
Hedersmedlem

1 Byte = 8 bit 1Mbit=0,125 MB

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

1 Mbit = 0,119 MB enligt mig (avrundat till 3 decimaler).

1 kb=1000 b
1 kB=1024 B

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nocz

1 kb=1000 b
1 kB=1024 B

Har inte det där med att göra att hårddisktillverkar använder lite olika prefix för sin diskar, därför får man t.ex. ca 74GB på en sk. 80GB? Vad jag vet är 1000 (1k) B = 1000 B även om det är nu är basen 8 eller vad det nu är. Äh inte vet jag.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nocz

1 kb=1000 b
1 kB=1024 B

där har du det mera exakta svaret.

Permalänk
Medlem

1 Mbit = 1000000 bit = 125 000 Byte = 122.07 KiB = 0,119 MiB
1 Mbit = 1000000 bit = 125 000 Byte = 125 kB = 0,125 MB

Permalänk

Men hur ofta mäter man egentligen i Kibi, Mibi och Gibi?
Då allt i datorvärlden kratsar kring ettor o nollor känns det ju rätt logiskt att använda basen 2 istället för 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Men hur ofta mäter man egentligen i Kibi, Mibi och Gibi?

Ungefär alltid. Dock skriver man GB/MB/KB även fast det inte är i den storleken som man mäter.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

i telecom världen är det bas 2 som gäller. tex 2 Mbps PCM är 32 64kbps kanaler dvs 64*32 = 2048 kbps, samma med ISDN BRA och E1.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajnold
Ungefär alltid. Dock skriver man GB/MB/KB även fast det inte är i den storleken som man mäter.

Skrev helt fel, mennade såklart hur ofta man innte mäte i Kibi osv

(borde nog granska mina inlägg bättre innan jag postar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Skrev helt fel, mennade såklart hur ofta man innte mäte i Kibi osv

(borde nog granska mina inlägg bättre innan jag postar)

Telecom-världen och ofta i lagrings-världen. Antagligen för att man får högre siffror då. (Försäljningstrick)

Permalänk
Medlem

En intressant sak är att kB betyder kilo-Byte, medan KB (som snabbt döms som en felskrivning av kiloprefixet) egentligen betyder Kibi-Byte

Oftast är det dock en felskrivning, men isåfall ett fel åt rätt håll

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Telecom-världen och ofta i lagrings-världen. Antagligen för att man får högre siffror då. (Försäljningstrick)

I Telekomvärlden för att man började mäta överföringshastigheter långt innan både datorer och Byte ens var påtänkt. Hört talas om telegraf?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

KiB och MiB tycker jag är fullständigt onödigt att använda sig av då man nästan alltid anger storlekar i binär form.
1 MB = 1 MiB = 1024 KB (binärt dvs)
Är väl i stort sett bara storleken på lagringsmedia som man anger decimalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg

Och, som tidigare påpekats, överföringshastigheten på dataförbindelser.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
KiB och MiB tycker jag är fullständigt onödigt att använda sig av då man nästan alltid anger storlekar i binär form.
1 MB = 1 MiB = 1024 KB (binärt dvs)

Eftersom prefixet kilo betyder 1000 så är en 1 kB = 1000 Byte. Det är vad som anges. Men man menar egentligen (oftast) 1kB = 1024 byte och då stämmer det inte riktigt. Först så tänkte man att man skulle ha litet k för att ange kilo (enligt SI) och stort K för Kibi.
Men för att förtydliga detta och undvika alla missförstånd så förkortade man Kibi Ki. Dessutom så ska prefixet Mega skrivas med stort M och därmed kunde man inte fortsätta på tidigare idé med stor och liten bokstav för att särskilja den binära och 10-potentsformen.

Alltså:
1kB = 1000B
1KB = 1KiB = 1024B
1MB = 1000 B
1MiB =1024 B
Själv tycker jag att "rätt ska vara rätt" och därför bör man ange enheterna som det ska göras.

Dessutom ska bit inte förkortas till lilla b utan behålla formen bit. (Tycker jag) Alltså blir det kbit och Mbit.

Permalänk
Medlem

Vad blir då 1Mbit i MB då omega? 0.125MB eller 0.119MB?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Det blir 0.119 MiB eller 0.125 MB, beroende på vad man väljer för prefix, men eftersom datan oftast stannar på en hårdisk där det binära systemet används så är det alltså 0.119 MiB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Eftersom prefixet kilo betyder 1000 så är en 1 kB = 1000 Byte. Det är vad som anges. Men man menar egentligen (oftast) 1kB = 1024 byte och då stämmer det inte riktigt. Först så tänkte man att man skulle ha litet k för att ange kilo (enligt SI) och stort K för Kibi.
Men för att förtydliga detta och undvika alla missförstånd så förkortade man Kibi Ki. Dessutom så ska prefixet Mega skrivas med stort M och därmed kunde man inte fortsätta på tidigare idé med stor och liten bokstav för att särskilja den binära och 10-potentsformen.

Alltså:
1kB = 1000B
1KB = 1KiB = 1024B
1MB = 1000 B
1MiB =1024 B
Själv tycker jag att "rätt ska vara rätt" och därför bör man ange enheterna som det ska göras.

Dessutom ska bit inte förkortas till lilla b utan behålla formen bit. (Tycker jag) Alltså blir det kbit och Mbit.

1 kB binärt = 1024 B
1 kB decimalt = 1000 B