Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Som jag skrev tidigare så har jag RV082 och jag kan enkelt maxa den WAN-LAN på 100Mbs.

Ser ingen anledning till att RV042 inte skall klara samma eftersom den enda skillnaden är antal portar på LAN sidan.

Så ja, den klarar en genosmtrömning på >100Mbs WAN-LAN.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
är du verkligen säker att den klarar 100Mbit mellan WAN-LAN?. Någon som har något test på denna så man kan få se?

Jag har varit på jakt efter en router som klarar att rotea 100mbit ett bra tag nu.
Vad har du gjort för att konstatera att den klarar en genomströmming på 100Mbit? Tester som bevis skulle inte sitta fel.

Är på väg att skaffa en liten burk med m0n0wall men om det finns en router som både klarar 100Mbit och inte kostar en förmögenhet så väljer jag hellre det.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
är du verkligen säker att den klarar 100Mbit mellan WAN-LAN?. Någon som har något test på denna så man kan få se?
sen som ni förstår kommer jag med all sannolikhet såsmåningom hamna på DC med denna uppkoppling. Då vill jag ju inte att allt dalar vad gäller fart bara för att jag tankar massa olika filer från fler folk...alltså måste ha en router som klarar BT och DC bra...

På pappret klarar den ~80 och det gör RV082 också, tydligen har GunnarD fått upp sin i 100. Då borde RV042 också klara detta.

Jag lovar ingenting dock.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Jag har varit på jakt efter en router som klarar att rotea 100mbit ett bra tag nu.
Vad har du gjort för att konstatera att den klarar en genomströmming på 100Mbit? Tester som bevis skulle inte sitta fel.

Är på väg att skaffa en liten burk med m0n0wall men om det finns en router som både klarar 100Mbit och inte kostar en förmögenhet så väljer jag hellre det.

Jag ftp'ar då och då stora filer från min jobbdator som är SUNET ansluten till min hemmadator och jag ligger nästan alltid på ca 10-11MBs vilket är max på en 100Mbs anslutning.

Här är ett utklipp på min senaste överföring:

ncftp > get "En hyffsad stor film.mpg"
En hyffsad stor film.mpg: 873,04 MB 10,17 MB/s
ncftp >

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Jag ftp'ar då och då stora filer från min jobbdator som är SUNET ansluten till min hemmadator och jag ligger nästan alltid på ca 10-11MBs vilket är max på en 100Mbs anslutning.

Här är ett utklipp på min senaste överföring:

ncftp > get "En hyffsad stor film.mpg"
En hyffsad stor film.mpg: 873,04 MB 10,17 MB/s
ncftp >

Kan du köra ett tptest och slänga upp en bild när du maxar. Vorre kull att se

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Jag ftp'ar då och då stora filer från min jobbdator som är SUNET ansluten till min hemmadator och jag ligger nästan alltid på ca 10-11MBs vilket är max på en 100Mbs anslutning.

Här är ett utklipp på min senaste överföring:

ncftp > get "En hyffsad stor film.mpg"
En hyffsad stor film.mpg: 873,04 MB 10,17 MB/s
ncftp >

10-11MB/s = 80-90Mbit
100Mbit = 12.5MB/s

Men man kanske ändå inte kommer upp i sån hastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
10-11MB/s = 80-90Mbit
100Mbit = 12.5MB/s

Men man kanske ändå inte kommer upp i sån hastighet.

Det stämmer om man inte räknar med den lilla overheaden som finns när man skickar något äver nätet.

Det som kommer till är tcp, ip och ethernet headern för varje paket.

Jag brukar räkna med att det går 9 bitar per byte om man tar hänsyn till headern.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Det stämmer om man inte räknar med den lilla overheaden som finns när man skickar något äver nätet.

Det som kommer till är tcp, ip och ethernet headern för varje paket.

Jag brukar räkna med att det går 9 bitar per byte om man tar hänsyn till headern.

så GunnarD....du rekommenderar alltså Linksys RV042?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
så GunnarD....du rekommenderar alltså Linksys RV042?

Eftersom den jag har är RV082 så är det den jag rekomenderar, men eftersom skillnaden mellan den och RV042 bara är antal portar på LAN sidan så borde den vara lika bra.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Eftersom den jag har är RV082 så är det den jag rekomenderar, men eftersom skillnaden mellan den och RV042 bara är antal portar på LAN sidan så borde den vara lika bra.

Stämmer i och för sig inte till hundra procent, RV042 har även klenare processor.

Jag skulle bara rekommendera RV082 för att "vara säker" att det verkligen snittar ~80MiB/s through-put. RV042 och RV082 ska tydligen ha samma prestanda dock, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Stämmer i och för sig inte till hundra procent, RV042 har även klenare processor.

Jag skulle bara rekommendera RV082 för att "vara säker" att det verkligen snittar ~80MiB/s through-put. RV042 och RV082 ska tydligen ha samma prestanda dock, men man vet ju aldrig.

Rent logiskt bör det sitta något kraftigare i en större router. Den är ju trots allt dubbelt så stor alltså det går 8 datorer motför 4.

Är riktigt sugen men det är mycket pengar med tanke på att man kan få bättre med m0n0wall burk. Har besluts-ångest.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

precis vad jag också känner...vill ju slippa att dra sladdar ...dessutom måste man endå köpa (jag känner så iallafall) 2 intel server NIC 10/100 kort för att isåfall få garderobsdatorn att kunna routa 100/100 anslutningen...
har en burk hemma som står och samlar dam. men två sånna kort går ju på minst 1500:- st.!...alltså c:a 3000:- för en "router" då kan man ju lika gärna köpa 8 ports routern från linksys...

fan! beslut ångest...

Permalänk
Avstängd

va? inte kostar intelkort 1500kr inte .. beg. 70kr kanske
hm stod visst server :)... då är ju priserna lite högre förståss

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Vettiga gigabit-kort från 3com eller intel kostar max en femhundring och kommer nog duga fint till din router. (såvida du inte behöver dual-port eller liknande).

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

ok! adress till någon sida?

tror endå jag bestämt mig...(kommer ändra mig 1000 gånger innan allt köps in..men men )

blir min dammiga p3 (400 Mhz tror jag den e på), http://www.pfsense.com/index.php?id=1 samt någon av dessa
...helst DUAL...så slipper man hålla på med två kort..

http://search-completed.ebay.com/intel-server-nic-dual_W0QQca...

Permalänk
Medlem

500kr/st och man behöver 2st. 1000kr = mycket pengar och då är det bara 2st intel gigabit kort. Går ju nöja sig med 10/100 också och tjäna 200kr/st.

Hade varit skoj och se hur Linksysen klarar sig då det gäller torrents, där får nog routern kämpa så svetten rinner.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
500kr/st och man behöver 2st. 1000kr = mycket pengar och då är det bara 2st intel gigabit kort. Går ju nöja sig med 10/100 också och tjäna 200kr/st.

Hade varit skoj och se hur Linksysen klarar sig då det gäller torrents, där får nog routern kämpa så svetten rinner.

"bara"...eehh...ja...bättre än så blir det ju inte ;-)...så 1000:- för ett paket som garanterat kommer kunna routa min uppkoppling istället för 3000:- för linksysen (8 portaren)

missuppfattade jag dig...;-)?

Permalänk
Medlem

Lita inte alltför mycket på grabbarna som alltid framhåller (10/100) Intel- och 3Com-nätverkskort. De flesta gigabitkort nuförtiden håller bättre kvalitet, och det finns ingen anledning att köpa äldre kort även om det står Intel på dem.

Förresten JD, 3Coms gigabitkort kör med Marvell-chippet, dvs precis samma som D-Link, SMC och vissa Linksys kör med. Jämför gärna priserna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Lita inte alltför mycket på grabbarna som alltid framhåller (10/100) Intel- och 3Com-nätverkskort. De flesta gigabitkort nuförtiden håller bättre kvalitet, och det finns ingen anledning att köpa äldre kort även om det står Intel på dem.

Förresten JD, 3Coms gigabitkort kör med Marvell-chippet, dvs precis samma som D-Link, SMC och vissa Linksys kör med. Jämför gärna priserna.

....fast det är väl skillnad på vanliga 10/100 kort och det jag eftersöker dvs Intel Server NIC. Sen klart man kan skaffa ett Gigabit Dual...skulle inte banga

Permalänk
Avstängd

blir det verkligen billigare med ett dualkort istället för 2 vanliga? om du köper 2 vanliga bra NICs så kan du ju i senare använda dessa i andra burkar om du kommer på andra tankar med hårdvaran bara en tanke ....

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Lita inte alltför mycket på grabbarna som alltid framhåller (10/100) Intel- och 3Com-nätverkskort. De flesta gigabitkort nuförtiden håller bättre kvalitet, och det finns ingen anledning att köpa äldre kort även om det står Intel på dem.

Förresten JD, 3Coms gigabitkort kör med Marvell-chippet, dvs precis samma som D-Link, SMC och vissa Linksys kör med. Jämför gärna priserna.

vad är bra med Marvell-chippet?...inget som finns på Intel server NIC:s alltså? eller?
Måste man ha det för att få ut max av sin 100/100 tjänst...

Permalänk
Medlem

Co-current connections etc är ju också intressant, speciellt om man använder fildelningsprogram.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Co-current connections etc är ju också intressant, speciellt om man använder fildelningsprogram.

'

Jo, inte så intressant med en router som har en throughput på runt 60-70Mbps när det gäller typ FTP-överföringar, men så fort man börjar pressa den med lite (läsa massor) av samtidiga anslutningar så kurskar dom och sjunker till 6-7Mbps istället..

Många som har jävla hastighet över http/ftp och liknande men så fort dom kör lite p2p så får dom ut 40-50% och undrar varför <insert protocol> suger så innihelvete mycket och FTP är överlägset..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag är med en av få lyckliga som kommer anslutas med 100Mbit Fullduplex för 310:-/mån och funderar med över vad jag ska ha som router.
Jag har preparerat en gammal desktopdator (P2 400Mhz, 320Mb RAM) med m0n0wall, och hoppas att den kan göra jobbet.
Annars får man väl punga ut med lite pengar för en bra router..

Men jag har ett annat problem.. jag hade tänkt göra så att internet gick in i m0n0wallburken och sen vidare till en Dlink 624+ (enbart switch då) men kommer det trådlösa att fungera då?
Fungerar den som en trådlös switch också, eller är det enbart när man använder den som router.

Mvh //Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
vad är bra med Marvell-chippet?...inget som finns på Intel server NIC:s alltså? eller?
Måste man ha det för att få ut max av sin 100/100 tjänst...

Absolut inte, men det är ett rätt bra chip som många tillverkare använder sig av. Intel kör sina egna varianter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Många som har jävla hastighet över http/ftp och liknande men så fort dom kör lite p2p så får dom ut 40-50% och undrar varför <insert protocol> suger så innihelvete mycket och FTP är överlägset..

Edit: Missförstod meningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Tycker snarare att man ska skylla på en underdimensionerad router i det fallet.

Kan också vara så att ISP'n kör "trafic shaping" på fildelningsprotokollen.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
'

Jo, inte så intressant med en router som har en throughput på runt 60-70Mbps när det gäller typ FTP-överföringar, men så fort man börjar pressa den med lite (läsa massor) av samtidiga anslutningar så kurskar dom och sjunker till 6-7Mbps istället..

Många som har jävla hastighet över http/ftp och liknande men så fort dom kör lite p2p så får dom ut 40-50% och undrar varför <insert protocol> suger så innihelvete mycket och FTP är överlägset..

Jag tycker för övrigt att FTP är bästa protkollet för filöverföring, även fast jag håller samma hastighet över p2p-baserade protokoll.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Men borde du inte titta efter routers som klarar närmare 200mbit throughput ?

En 100mbit FD lina vill man ju gärna nyttja maximalt om man har tillgång till det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Jag tycker för övrigt att FTP är bästa protkollet för filöverföring, även fast jag håller samma hastighet över p2p-baserade protokoll.

Jo visst är FTP bra, det är inte det jag säger så jag förstår inte varför det är relevant.
Vad jag menade var att se till att skaffa en router som har megahög Concurrent connections kapacitet också, inte bara en som klarar hög throughput..

en router som klarar 65Mbps throughput men max 200 concurrent connections är inte alltid så mycket att hänga i granen, absolut inte jämfört med en med t.ex. 50Mbps throughput och max 1000 concurrent connections..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Jo visst är FTP bra, det är inte det jag säger så jag förstår inte varför det är relevant.

Inser det nu, tolkade det lite fel. Ursäkta.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

En annan sak jag tänkte på är hur det är med Linksys routern och dess mjukvara. Går det att ställa in obegränsat antal filter/regler osv ?

Visa signatur

...