Win x64 förhopningsvis informativ tråd.

Permalänk
Medlem

Win x64 förhopningsvis informativ tråd.

Tja, tänkte installera win x64 idag, och har några frågor angående detta.

1.Är applikationer som är kodade för 64 oftast/alltid kodade för dual core?

2.Finns det några viktiga Hotfixes för detta os.

3.Fungerar nLite även med denna version?

4.Finns det en länk där man kan ladda hem "multi language pack"

Ot:

Hade även varit roligt Om ni som har Win x64 kan skriva om ni är nöjda med det, problem som uppstått mm.

.Hade varit bra om man kunde startat en ny informativ tråd om Win x64 då dom gamla känns ganska out of date och inte särskilt informativa.

Så skriv på och fråga på om Win x64!

Tack på förhand.

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Medlem

1. Det är som vanliga XP. dvs programmen måste vara kodade för dual core.

2. Ja, kör winupdate.

Permalänk
Medlem

en fråga till...varför vill inte min boota från xp 64? den ska väl boota som en vanlig xp skiva?

Visa signatur

1# Asus P5AD2-E Premium | P4 3,6Ghz 64bit | Asus x850xt | 1024 ram | 300gb + 120gb | Benq FP937s | Chieftech Chassi | Win XP Pro
2# Siemens moderkort | P4 1,4Ghz | G-force 4 | 256 ram | 80gb | Hansol 17" CRT | Fujitsu siemens silver line Chassi | Win XP Pro |>>>>PcMark04 1812<<<< =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mulle87
en fråga till...varför vill inte min boota från xp 64? den ska väl boota som en vanlig xp skiva?

Vad menar du? Det är klart den bootar som en vanlig XP skiva. Du kan dock inte installera från windows utan måste Boota med win64 skivan.

hoppas det är svaret du söker och inte att du inte kan bränna en boot-cd till warez.

Permalänk
Medlem

mmm det svaret jag sökte...för min vill inte boota 64 skivan

Visa signatur

1# Asus P5AD2-E Premium | P4 3,6Ghz 64bit | Asus x850xt | 1024 ram | 300gb + 120gb | Benq FP937s | Chieftech Chassi | Win XP Pro
2# Siemens moderkort | P4 1,4Ghz | G-force 4 | 256 ram | 80gb | Hansol 17" CRT | Fujitsu siemens silver line Chassi | Win XP Pro |>>>>PcMark04 1812<<<< =(

Permalänk
Medlem

kom igen nu dudes, nån måste ju veta svar på mina frågor lr kan fylla i med lite erfarenheter etc.

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med x64. Visst, det finns inte särskilt många program som drar fördel av det, men jag är nöjd ändå. Varför? Därför att det i mitt tycke känns stabilare och snabbare än 32-bitars.

Jag har inte haft problem med några drivrutiner, men då har jag iofs bara ett ATI-kort o ett Audigy-kort i burken. Enda jobbiga är att Daemon-Tools inte finns, men det är ju på G.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Okej, jo Deamon Tools väntar jag med ivrigt på, är väll lite det som gjort att jag inte uppgraderat tidigare.

Fler kom igen o skriv!

MvH

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker XP64 börjar bli någon som WinMe blev alltså en flopp? Iaf hör man inte speciellt mkt om det utan nu är det Vista som gäller för hela slanten som kommer i både en 32- och 64-bitars version

Permalänk
Hedersmedlem

Flopp eller inte. Det "behövs". Microsoft lär väl lansera Vista x64 riktigt hårt när det kommer och en övergång från 32-bitar till 64-bitar görs inte på en dag. Inte ett år heller. Så även om inte den breda massan kanske inte tar till sig XP x64 så plöjer det väg för att drivrutiner skapas för det, och som då kan vara kompatibla eller att tillverkarna iaf är igång med att göra vista x64 drivrutiner när det är dags.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Flopp eller inte. Det "behövs". Microsoft lär väl lansera Vista x64 riktigt hårt när det kommer och en övergång från 32-bitar till 64-bitar görs inte på en dag. Inte ett år heller. Så även om inte den breda massan kanske inte tar till sig XP x64 så plöjer det väg för att drivrutiner skapas för det, och som då kan vara kompatibla eller att tillverkarna iaf är igång med att göra vista x64 drivrutiner när det är dags.

håller med Win x64 kan bara vara en "startsträcka" för att sätta en pinne i röven på alla leverantörer att de ska börja göra 64bitars drivrutiner. Så när Vista väl kommer så har alla stora företag fungerade drivrutiner till sina produkter

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om det va svar på mina frågor lr om det va några erfarenheter ^_^

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Win x64 förhopningsvis informativ tråd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klayman
[...]
3.Fungerar nLite även med denna version?
[..]

Jaha då ger vi oss ut på google då
http://www.nliteos.com/nlite.html
3. "So far it supports Windows 2000, XP x86/x64 and 2003 x86 all languages. Windows Vista will be supported as well."

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Okej, de e ju nice:), tittade där men det måste jag missat på någon vänster, kan ni motivera varför Vista kommer att bli så mkt bättre?

MvH

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Medlem

fungerar inte deamon i x64?? det borde de väl kunna göra även om det inte e gjort för 64

Visa signatur

1# Asus P5AD2-E Premium | P4 3,6Ghz 64bit | Asus x850xt | 1024 ram | 300gb + 120gb | Benq FP937s | Chieftech Chassi | Win XP Pro
2# Siemens moderkort | P4 1,4Ghz | G-force 4 | 256 ram | 80gb | Hansol 17" CRT | Fujitsu siemens silver line Chassi | Win XP Pro |>>>>PcMark04 1812<<<< =(

Permalänk
Medlem

Njet det gör det inte.

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Medlem

det fungerar inte men det kommer att komma en ny version med stöd för 64-bitar någon gång i oktober!

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

ok

Visa signatur

1# Asus P5AD2-E Premium | P4 3,6Ghz 64bit | Asus x850xt | 1024 ram | 300gb + 120gb | Benq FP937s | Chieftech Chassi | Win XP Pro
2# Siemens moderkort | P4 1,4Ghz | G-force 4 | 256 ram | 80gb | Hansol 17" CRT | Fujitsu siemens silver line Chassi | Win XP Pro |>>>>PcMark04 1812<<<< =(

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mulle87
fungerar inte deamon i x64?? det borde de väl kunna göra även om det inte e gjort för 64

Det fungerar inte eftersom det använder en egenskapad drivrutin. Drivrutiner måste vara 64-bitars så därför fungerar inte daemon tools.
Microsoft har något program som kan montera avbildningar, tror det ska fungera. Iaf så länge.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nog om Deamon Tools tror alla som läst tråden har förstått att det inte är kompatibelt med x64.

1.Men frågan kvarstår fortfarande om applikationer som är kodade för 64 oftast/alltid är kodade för dual core? låter ju ganska logiskt om så vore fallet pga att om man nu ska hoppa ett steg in i framtiden med 64bitars så borde man ju även kunna uttnytja sin Dual core.

2.Undrar även vad det är som kommer att göra Vista x64 så mkt bätrre än Xp x64.

3.Finns det en länk där man kan ladda hem "Multi language pack" Till Xp x64.

MvH

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klayman
1.Men frågan kvarstår fortfarande om applikationer som är kodade för 64 oftast/alltid är kodade för dual core? låter ju ganska logiskt om så vore fallet pga att om man nu ska hoppa ett steg in i framtiden med 64bitars så borde man ju även kunna uttnytja sin Dual core.

Nej inget som säger att bara för att man kodat om en applikation till 64bitar att den är gjord för SMP. Visst har man ändå satt sej ner och kodat om den kanske det är lika bra att göra stöd för SMP men det är inte alls självklart att det skall är så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klayman
2.Undrar även vad det är som kommer att göra Vista x64 så mkt bätrre än Xp x64.

Vad jag förstår så bygger den inte på XP utan ska vara mer ett "nytt" os med div olika fördelar. Misstänker att det inte är några jätte nya saker som kommer påverka något enormt för datoravnändaren. Ungeför som skillnaden mellan 2000 och XP. Det som var lite intressant men som inte hinner komma till när Vista lanseras är det nya filsystemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klayman
3.Finns det en länk där man kan ladda hem "Multi language pack" Till Xp x64.

Som jag förstod det på M$ sida så är det bara en specill version av XP som man får med en MUI

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren,då är det ju bara till att hoppas att dom har tänkt till lite och kodat för dual,hade onekligen varit trevligt..

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Medlem

Någon som hört nått om när Xp X64 kommer i Svenske version??

lite allergisk mot Andra versioner

Visa signatur

A-64-3200-Newcastle | Epox 8kda3j | 1024 Corsair | MSI 6800GT 256MB + Arctic Cooling NV 5 | Systemdisk-Hitachi Deskstar T7K250 160GB SATA | Tankdisk-MAXTOR MAXLINE III 300GB 7200RPM S-ATA 16MB | Viewsonic vx-912

Permalänk
Medlem

förstår inte varför det är så farligt att OS.et är på eng ?

Hela OS.et är ändå gjort i eng från början sen ändrar man bara UIt till andra språk. Hur gör ni när ni installerar mindre program som inte finns i världens alla språk ?

Det är ju inte direkt så att ni glömmer bort svenska språket för att ni lär er eng... allt på internet alla spel är ju också på engelska....

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

OK, någon som vet hur det är med "den gratis uppgraderingen" för användare med 32 bits system? Har läst på diverse ställen att Microsoft skall erbjuda gratis uppgradering, låter ju inte likt M$ alls iof...

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeppo_ny
OK, någon som vet hur det är med "den gratis uppgraderingen" för användare med 32 bits system? Har läst på diverse ställen att Microsoft skall erbjuda gratis uppgradering, låter ju inte likt M$ alls iof...

Det verkar inte gälla längre:

Citat:

The Windows XP Professional x64 Edition Technology Advancement Program concluded on July 31, 2005.

Permalänk
Medlem

Jag har WindowsXP64-pro och jag funderar starkt på att installera XP-home igen. Jag kan inte spela Civilization 2 på detta OS (eller nått annat äldre spel), dock så "antar" jag att det kanske finns nån emulator som kan fixa detta, vet inget om det i dagsläget i alla fall.

En liten varning till folk som köper Athlon64 och Win64 se till att ladda ner 64-bitar drivrutiner till nätverkskortet! När jag plockade ihop min dator följde inga 64-bitars drivrutiner med cd-skivan till moderkortet (integrerat nätverk) så jag kunde aldrig komma ut på nätet för att ta hem drivrutinerna. Var tvungen att gå hem till polare för att låna deras datorer för detta.

Program utbudet för detta OS är inte starkt heller, det mesta finns men det krävs en del trixande osv för att få allt o fungera. Som sagts tidigare.. saknar daemon tools starkt, har inte fått "det andra" liknande programmet för x64 att fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
Jag har WindowsXP64-pro och jag funderar starkt på att installera XP-home igen. Jag kan inte spela Civilization 2 på detta OS (eller nått annat äldre spel), dock så "antar" jag att det kanske finns nån emulator som kan fixa detta, vet inget om det i dagsläget i alla fall.

En liten varning till folk som köper Athlon64 och Win64 se till att ladda ner 64-bitar drivrutiner till nätverkskortet! När jag plockade ihop min dator följde inga 64-bitars drivrutiner med cd-skivan till moderkortet (integrerat nätverk) så jag kunde aldrig komma ut på nätet för att ta hem drivrutinerna. Var tvungen att gå hem till polare för att låna deras datorer för detta.

Program utbudet för detta OS är inte starkt heller, det mesta finns men det krävs en del trixande osv för att få allt o fungera. Som sagts tidigare.. saknar daemon tools starkt, har inte fått "det andra" liknande programmet för x64 att fungera.

jag man ska ju tänka till innan man byter till 64. Vet man med sej att man ska spela äldre spel som använder eller kör 16bitar så är det bara att glömma. Det är självklart att man ser till att man har alla drivers INNAN man ominstallerar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
jag man ska ju tänka till innan man byter till 64. Vet man med sej att man ska spela äldre spel som använder eller kör 16bitar så är det bara att glömma. Det är självklart att man ser till att man har alla drivers INNAN man ominstallerar

Så bara för att jag vill spela 16bitars spel ibland så ska jag köra med DOS? Nej så är det ju såklart inte. Det går att spela gamla spel i WinXP ganska enkelt med simulatorer osv, saken är den att detta är i dagsläget mycket svårt i WinXP64 på grund av det smala utbudet av program för 64.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klayman
Nog om Deamon Tools tror alla som läst tråden har förstått att det inte är kompatibelt med x64.

1.Men frågan kvarstår fortfarande om applikationer som är kodade för 64 oftast/alltid är kodade för dual core? låter ju ganska logiskt om så vore fallet pga att om man nu ska hoppa ett steg in i framtiden med 64bitars så borde man ju även kunna uttnytja sin Dual core.

2.Undrar även vad det är som kommer att göra Vista x64 så mkt bätrre än Xp x64.

3.Finns det en länk där man kan ladda hem "Multi language pack" Till Xp x64.

MvH

1. Nej skulle inte tro det. Om programmen kodas från grunden är ju chansen större att de är både 64bitars och flertrådade eftersom båda teknikerna kommer ta över (64-bitar och dual core) någon gång.
Men det är inte trivialt att koda ett stort flertrådat program alls. Ska det göras bra så måste man veta vad man håller på med. Har man tur så kan man kompilera om ett 32-bitars (egentligen källkoden) och det funkar i 64-bitars direkt. Eller så är det en del pyssel. Har för mig att det tog Epic 1 vecka att konvertera Unreal Tournament 2003 till att kunna köra på 64-bitars. Det var linux-versionen, kördes på SuSE när Opteronprocessorn var purfärsk.
Och UT2003 är ju inget litet program.
Den person som uppfinner en kompilator som kan ta vanliga program och göra dem feltrådade och det väldigt effektivt dessutom, han/hon kommer kunna göra sig absurt rik nu när vi ska över till dual core (flerprocessorssystem överlag).

2. Inte vet jag. Det var en som klanka ner på XP x64 och jag skrev bara att det, om det nu med facit i handen, inte blir något bra så kommer vista x64 kunna dra nytta av att x64 "revolutionen" dragit igång redan för ms windows, så det slipper göra jungfrufärden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
[...]
Som jag förstod det på M$ sida så är det bara en specill version av XP som man får med en MUI

Ta det med en nypa salt men jag läste någonstans att det bara går att få om man har ett volymlicensavtal med MS. Inte säker på om det även gäller x64-versionen (för det finns väl en sådan?) eftersom OS:et inte finns på "alla" språk, vilket 32-bitars gör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
Jag har WindowsXP64-pro och jag funderar starkt på att installera XP-home igen. Jag kan inte spela Civilization 2 på detta OS (eller nått annat äldre spel), dock så "antar" jag att det kanske finns nån emulator som kan fixa detta, vet inget om det i dagsläget i alla fall.
[...]

Microsoft fick ju ge upp stödet för 16-bitars program i XP x64.
Processorn klarar det, dvs när OS:et är 64-bitar så ska den kunna switch och utföra 16-bitarsinstruktioner likt som den gör med 32-bitars. Men sen måste ju saker i OS:et stödja detta och de fick inte ihop det. Men det är ju ett väldigt generellt problem. Att någon emulator skulle kunna snickras så den klarar 16-bitars spel är nog enklare. Problemet (tror jag) ligger i windowsprogram i 16-bitar. Rena DOS-spel utnyttjar ju inte OS:et så värst mycket i jämförelse.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG