Hjälp, nåt i datorn är paj men jag vet inte vad?

Permalänk

Hjälp, nåt i datorn är paj men jag vet inte vad?

Jo det är nämligen så att jag köpt ett nytt grafikkort och processorfläkt, en Zalman 7000B tror jag den heter.

Hur som helst, jag installerade grafikkortet imorse utan problem. Allt funkade fint sen åkte jag till stan för att hämta min nya processorfläkt.

Kommer sedan hem och ska byta fläkten, så jag lossar den gamla fläkten. Den satt som berget så jag drog lite lätt och då släppte kylaren med processorn fast kletad på kylblocket. Vad fan tänkte jag, hur kunde det här gå till? Jag fick bort processorn som var duktigt kladdig torkade bort den gamla kylpastan med en torr trasa. Sen skruvade jag bort den gamla hållaren till processorkylaren. Jag satte sedan in processorn igen och kletade på med lite kylpasta och sen på med den nya fläkten. Sedan kopplade jag in alla sladdar å satte in grafikkortet och det igen.

Startar datorn och den tjuter, moderkortets högtalare tjuter som ett larm men jag fick bild och kom in till windows men eftersom den lät så för jävligt så stängde jag av. Skumt tänkte jag och tog bort grafikkortet och processorn igen och satte tillbaka allt och startade datorn. Nu får jag ingen bild och den ljuder som ett larm samt ett ihärdigt enda långt tjut låter.

Vad är det som är fel? Kan processorn ha skadats när drog bort den gamla kylaren?

Jag börjar bli trött på datorer nu då jag har fått byta 2 grafikkort på två månader och bytt alla delar utan hårddisken på morsan dator för den kraschade.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem

tjenare Du skall alltid ha datorn på någon minut inna du lossar enkylanordning som har kylpasta värmen gör att pasta blir mjukare och inte stel som de är när den är kall,,,

ta loss processorn igen och kolla upp så att alla pins på den är raka och så att ingen saknas

se äve till att inte vara statisk när du sysslar med kretsar processorer osv det gäller även för grafikkortets gpu minen osv

n på mitt tangetbord är glappt så ursäkta stavningen

kolla att alla strömkablar sitter i kolla även att graffet sitter korrekt med bra kontakt i porten och att skärmkabeln är rätt ikopplad

kolla även att minen sitter som de skall

Visa signatur

System: Amd S939 3500+(NC) Thermaltake Bigwater| Mobo: Asus SLI DELUXE | Grafik : xfx Geforce 6800GT PCI-E med NV silencer 5 | System HD: Raptor 36.7GB | Lagring: 2st Maxtor DiamondMax 200GB/st | Minne: OZC Platinum | Chassi: Antec gammalt grått lanboy

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min gammmmmla dator hade glömt strömkabelen till mitt moderkort. kan ju va att du inte har tillräckligt me ström till sakerna va har du för nätdel

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk

nu funkar allt men jag kommer inte in i windows. Buhu jobbigt.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem

Vad händer då?
Får du blåskärm, startar den bara om sej eller vad?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

nej windowset laddar den där första windowsbilden kommer upp. Den laddar å sen blir det svartskärm. Sen händer inget mer. Sen försöker jag starta i felsäkertläge men då blinkar bara ett streck upp i vänsterkanten av skärmen.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem

När du laddar felsäkertläge så ska ett streck blinka i vänsterkanten av skärmen...
Det kan ta välldigt lång tid innan datorn kommer in i windows, hur länge har du väntat.
Med en dator min svärfar hade tog det nästan 10min innan den bootade i felsäkertläge...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

ett bra tag har jag väntat. Men hur ser jag om den hittar min hårddisk i bioset? Har suttit enda sen kl 3 i eftermiddags å försökt få bukt på det. Orkar inte tänka mer.

startar den i felsäkerläge engång till å väntar ett tag. Går å tar en macka så länge.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk

Kanske kan hjälpa att Clera CMOS?... Att testa dör man inte av

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk

jag har clearat det säkert 10 gånger idag, men jag kan prova igen.

EDIT: har clearat cmosen nu, nu står det när jag sätter på den CMOS checksum error:default loaded.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N