Starta ett annat program istället för windows?

Permalänk
Medlem

Starta ett annat program istället för windows?

Hej!
Jag är väldigt nyfiken på hur/om man kan göra så att ett program (typ abc.exe) startar istället för windows när man sätter igång datorn och avslutas så klart när man stänger av...
går det även att göra så att datorn först stängs av när programmet har avslutats (om man vill ha en animation när det stängs av tex)?
och funkar det likadant på en handdator?

nån som vet????

Hej svejs!
//Martin

Visa signatur

RIP: IBM 46.1Gb, Geforce 2 PRO, Proview 17" CRT, ATi 9800pro 128mb

Permalänk

Ett annat program är andra OS såsom linux, beos, bootloaders eller hårdkodade program som kör mot processorn och biosen m.m utan något OS.
Men jag tror att du menar något helt annat. Likaså starta istället för windows, menar du då hela windows eller bara fönsterhanteraren (skrivbordet) i windows?

Ang handdatorer så måste ett OS in på dem med, eller ett hårdkodat program som inte räknas som ett OS. Det finns ingen begränsning mer än att någon måste koda det och att det inte finns inbyggda spärrar som hindrar folk att köra vad de vill.
Sonys PSP ska ha något sånt, som folk har gått förbi. Jag är dock ej insatt i psp.

Så förklara bättre vad du menar. Är du ute efter att koda såna program så kolla in språket assembler. Lättast är att börja med mikrodatorer och sedan gå över till pc, om man nu skulle vilja hårdkoda dem.

*edit*
Att göra program som startar före/efter fönsterhanteraren går bra, så fungerar vissa antivirusprogram. Och det är typ bara att rota upp i windowsbibloteken, för hur man ska koda sitt program så det fungerar så.
Och när man kommer till ett nytt system med andra OSbiblotek, ja då får man rota upp hur man ska göra just där.

*edit* Meningsuppbyggnad

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

jag vill inte att windows eller likn. ska startas utan att mitt program ska startas. så man slipper se windows loggan.

jag vet nu att detta går att fixa i linux (har hittat en som kan koda åt mig åxå), men går det då att öppna en exe fil i linux??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går knappast att göra utan att ladda linux kärnan och såvidare, Good luck have fun säger jag bara. Sen om du ska köra .exe måste du ha Wine med, Ja du

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

citat: "jag vill inte att windows eller likn."
ok, och vad ska då ditt program göra? Vill du kunna starta windowsapplikationer från den? Ja då är det windows du får ha ändå, eller ha något annat OS som kan emulera dem bra.

Är du ute efter en meny som du sedan kan starta ex windows i?
Så är det en bootloader du ska ha. Se till så att du inte sitter vid en familjedator bara, för det är risk att du inte kommer kunna starta den sedan.
Mitt tips är sök upp någon på din skola eller "whatever" som håller på mycket med datorer främst andra OS än windows, och ställ dina frågor och funderingar till den.
Det är svårt att förklara sånt här över internet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

En dator kör ju inte en .exe-fil av sig själv, lika lite som den kör en .odt-fil eller en .mp3-fil. Om du tar bort Windows och har ett program som du vill köra så behöver du ett annat operativsystem. Vad du gör är alltså inget annat än att byta Windows mot Linux. Jag tror att det finns några emulatorer som kan köra .exe-filer i Linux, det vet någon annan säkert mera om.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

mitt program är en sökbar xmlbaserad databas med ett grafiskt gränssnitt.

det jag vill är:
1. jag klickar på on-knappen
2. datorn startas
3. mitt program startas
4. nu kan jag använda mitt program
5. jag tröttnar
6. trycker på on knappen igen
7. datorn stängs av

lätt, eller hur?

Visa signatur

Permalänk

Jag tror att det blir lite svårt att undvika att ett operativsystem startas mellan punkt 2 och 3...

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Vill du inte blanda in microsofts system i det hela kan du nog skippa exe-tanken.

Du har väl lite olika alternativ...

... en bantad Linuxversion, t ex ett riktigt slaktat Slackware eller liknande som med svart skärm utan någon utskrift laddar operativsystemet i bakgrunden och sedan öppnar ditt program.

Att bara stänga av med off-knappen går säkert bra, risken är bara att saker inte hinner skrivas till hårddisken, men det är väl "bara" att se till så Slackware skriver till disken så fort
den får chansen. När man håller in off-knappen på modernare datorer så bryts ju inte strömmen, OS:et tycks få veta att de ska stänga av...

Om någon sedan stänger av ditt program får du väl ha så OS:et känner av om detta sker o
om detta sker så stängs datorn av...

... eller så kan du kanske använda dig av en tunn klient? Forska vidare ;D

... Måste ju finnas redan färdiga OS som bara öppnar en webbläsare, kanske är lämpligast och sedan se till att spärra alla adresser utom den till din databas.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Man kan skriva en applikation som snackar direkt med hårdvaran och inte kräver något operativsystem, men det slutar med att man måste skriva början till ett OS och det vill man inte

En idé är att ta bort explorer.exe från starten för att bli av med skrivbordet,
http://groups.google.se/group/microsoft.public.windowsxp.newu...

Windows boot bild går också att ändra, ev ta bort. Sen kan du plocka bort massa tjänster som inte behövs för att snabba upp starten. Windows Embedded kan kanske vara ett alternativ, det är väldigt slimmat out of the box och avsett för integrerade datorer. Eller så ordnar ni motsvarande applikation för Linux, där är det inga problem att fixa en slimmad variant.

Permalänk
Medlem

ja det är ju smidigare... hur gör man så att den startar mitt program iställer för explorer.exe då???

går det att ändra bilden även i XP?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

med andra ord vill du göra ett operativsystem!!!!

intesant......

för det du pratar om med win xp... e helt omöjligt.......

anars kan du ju bara lägga till programet i autostart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kan skriva en applikation som snackar direkt med hårdvaran och inte kräver något operativsystem, men det slutar med att man måste skriva början till ett OS och det vill man inte

En idé är att ta bort explorer.exe från starten för att bli av med skrivbordet,
http://groups.google.se/group/microsoft.public.windowsxp.newu...

Windows boot bild går också att ändra, ev ta bort. Sen kan du plocka bort massa tjänster som inte behövs för att snabba upp starten. Windows Embedded kan kanske vara ett alternativ, det är väldigt slimmat out of the box och avsett för integrerade datorer. Eller så ordnar ni motsvarande applikation för Linux, där är det inga problem att fixa en slimmad variant.

Citat:

med andra ord vill du göra ett operativsystem!!!!

intesant......

för det du pratar om med win xp... e helt omöjligt.......

anars kan du ju bara lägga till programet i autostart...
[/B]

skulle det inte gå i xp... använder jag 98...eller 95
spelar ingen roll.
och nej det är inget operativ system jag vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men du måste ju ha ett operativsystem om en dator ska fungera.......

Permalänk
Medlem

typ dos... eller

Permalänk
Medlem

jag vill bara veta hur jag ska få så att abc.exe startar istället för explorer.exe

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jim003
typ dos... eller

Hehe Jag tog precis bort mitt inlägg.

Dos är ett operativsystem, men den där menyn som man kan välja vilket os man vill köra är inget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du måste ha ett operativsystem på datorn för att överhuvudtaget kunna starta abc.exe
Ett operativsystem är inte bara fönster och muspekare utan det sköter även kommunikation med hårdvara osv.

Ett sätt är ju att installera ms-dos och lägga abc.exe i autoexec.bat. Då startas abc.exe när du sätter på datorn(ungefär som att lägga ett program i autostart). Då ser det ut som om det startas så fort du sätter på datorn. Men du startar fortfarande inte abc.exe ISTÄLLET för windows, du startar ms-dos istället för windows som i sin tur startar abc.exe.

Men kom ihåg att de flesta (nya) program kräver minst windows95 för att ens kunna starta.

Permalänk
Medlem

Men god morgon jorden anropar, hur i h*lvete hade du tänkt att starta abc.exe som innehåller windowskod utan windows?

Tror du att exefiler bara körs sådär och att windows är bara ett grafiskt skal?

Välkommen till världen, tyvärt kan jag upplysa dig om att så inte är fallet

Alla har ju sagt så som jag men du vägrar inse

GLHF

Permalänk
Medlem

Att byta ut skalet (explorer.exe) går ju.
Man gör ju det om man använder tex lightstep.
edit:
Vilket Spaic visst redan informerat om..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FluXz
jag vill bara veta hur jag ska få så att abc.exe startar istället för explorer.exe

Det är ingen fråga för programmeringsforumet. Men eftersom jag börjat snacka om det,

Ta bort explorer.exe från autostarten enligt länken jag postade. För att autostarta abc.exe kan du lägga den i mappen autostart / startup i startmenyn, eller med regedit i
HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
eller något annat ställe som ev passar bättre http://fox.wikis.com/wc.dll?Wiki~ProgramStartupMechanisms

Ändra boot logo http://www.thetechguide.com/howto/xpbootlogo/