Permalänk
Medlem

Problem med DGL-4300 "superroutern"

Hej,
Här hemma så har vi köpt en DGL-4300 från DLink. Uppkopplingen är BBB 8/1 (gamla Bostream Scream)

Nu är det så att jag inte är nöjd med den då jag får dåliga nedladdningshastigheter när jag strömmar film från bl.a. TV4, jag laddar max i 60 kbit/s. Det känns alltså som routern begränsar hastigheten. När jag samtidigt försöker spela CS så pingar jag 400-800.

Nu är det så att jag har en gammal router, nämligen en DI-624+. Jag har provat att köra den istället och då fungerar det mycket bättre, jag kan strömma film från TV4 tio gånger så snabbt, ca 550 kbit/s samtidigt som jag pingar jättebra i CS (10-20 ms).

Det är allmänt så att när jag laddar mycket, påverkas pingen mer negativt när jag använder DGL-4300 än när jag använder DI-624+.

När jag kör TPTest är allt som det skall vara med båda routrarna. Jag har också för en tid sedan bett BBB att stänga av felkorriskeringsfiltret (eller vad det heter) så att jag skall pinga bättre när jag spelar, vilket fungerar väldigt bra. Jag har också den senaste firmwaren till båda routrarna.

Nu är min fråga, varför fungerar min gamla router DI-624+ så extremt mycket bättre än den nya DGL-4300? Har DGL-4300 några defaultinställningar som kanske krånglar till det?

Visa signatur

det allra senaste

Permalänk
Medlem

Hmmm...
Sådana här frågor är ju alltid svåra men jag har för mig att jag läst någonstans att man bör "tvinga" sitt nätverkskort att köra i 100Mbit duplex. Gå in på nätverkskortets inställningar och kolla. Jag har för mig att det som default ligger på Auto.

Annars blir det nog till att ringa supporten...

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk

Jag köpte en DGL-4100 igår och får ca 90mbit i download och 87 i upload på en 100mbits uppkoppling enligt tptest.

Den kom med firmware 1.4

Om man därimot aktiverar "Gamefuel" så sjunker uploaden dramatiskt dock bibehåller den downloaden.
Vet inte exakt vad det beror på men det kanske har att göra med trafikprioriteringen som slås på när man aktiverar gamefuel funktionen.

Men ditt problem är ju svårförklarligt.

Permalänk
Medlem

okej, kan säga att det var deras firmware som ställde till det. jag rekommenderar ingen att köra deras version 1.4 till DGL-4300 för då kommer den inte fungera som det skall. jag körde in 1.3 igen och då funkade det precis som det skall.

Visa signatur

det allra senaste

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Stänga av SPI?

Visa signatur

...

Permalänk
Sötast

Hmm... nu när du säger det så..... Min DGL4300 funkar perfa till ALLT utom streaming.... kan inte streama ett ända program från svt.se t.ex

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Hmm... nu när du säger det så..... Min DGL4300 funkar perfa till ALLT utom streaming.... kan inte streama ett ända program från svt.se t.ex

Multicast!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ndjr
Pröva Firmware 1.5

ftp://ftp.dlink.com/Gateway/dgl4300/Firmware/

den där finns inte med på suportsidan ? vågar man köra den?

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk

körde just in den på min DGL-4100, funkar som det ska!

New features:
1. Advanced Parental Control (BETA signup @ http://sentinel.dlink.com/)

Firmware: 1.5 build #00
FW Date: September 16, 2005

New features:
1. Advanced Parental Control (BSecure)
2. Pure Networks support
3. Static IP support for PPPoE
4. Dynamic IP support for L2TP and PPTP
5. Wizard for parental control

Problems Resolved:
2. SIP ALG issue with D-Link DVG-1402S VoIP Router.
3. MSN ALG issue with Remote Assistance and White board.
4. Ability to configure (192.168.0.1 and 192.168.0.2) as Virtual Server private IP address.
5. SBC-Yahoo DSL modem when WAN connection is established using the modem’s embedded PPPoE client.
6. DNS Relay feature.
7. Modified GameFuel priority does not get applied to existing sessions.

Permalänk
Medlem

man får testa den då

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk

Måste säga att jag tycker D-link har skärpt till sig med denna modell nu. DGL-4100 är snabb och lätt att lära sig. Jag får ut ca 90mbit på en 100mbit anslutning så den verkar inte bromsa något heller.
När man är inne o pillar i webgränsnittet så är det snabbt , ingen fördröjning.

Har bara haft den i 1 vecka men är rikigt nöjd så här långt.

Permalänk
Sötast

Kör 1.5 nu... äntligen fixade dom PSP buggen, men jag kan fortfarande inte streama från svt

Permalänk
Medlem

allexz, kan du stream från tv4 då? testa pokermiljonen eller något.
det funkar för mig nu och jag kör 1.3

Visa signatur

det allra senaste

Permalänk
Medlem

testa stänga av loggningen i den och se om det löser problemet.

Hade enorma problem med multicastingtrafik och denna router, avstängning av loggning hjälpte en del, dassigt som fasen faktiskt :/

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ruttnutt
allexz, kan du stream från tv4 då? testa pokermiljonen eller något.
det funkar för mig nu och jag kör 1.3

Buffrar..... 3 sekunders video... buffrar...... 1 sekunds video buffrar..... nix funkar inte sådär jättebra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Buffrar..... 3 sekunders video... buffrar...... 1 sekunds video buffrar..... nix funkar inte sådär jättebra

samma sak blir det för mej åsså:mad:

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Va inne och ändrade i MediaPlayerns inställningar från "Detect connection speed" till "DSL/Cable (768Kbps)" så försvann buffringsproblemen för min del iaf.

Permalänk
Medlem

Samma problem här

Kör TPtest och får ca 96% i både TCP och UDP.
Men när jag kör streaming från ex. SVT så måste den buffra hela tiden.
Jag har satt datorn på routern med en tp-kabel så det trådlösa kan inte vara problemet.

Har surfat runt en del och förstått att om sessionen inte får köra på UDP så förhandlar den ner till och i värsta fall sker streamingen via HTTP. Detta skulle ju kunna påverka bitraten...

Någon som läst/hört nåt likannde?

/Mance

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med att det går segt o streama med ver 1.4 och 1.6 iaf. buffrar mkt sakta.. med 1.3 säger det bara pang!

EDIT: Fixade detta genom att stänga av ALG under special applications. Med detta påslaget gick allt toksegt när man streamde och tom routern laggade.

Permalänk
Medlem

Vad gör ALG för något ?

Visa signatur

...dä ä moderbordet som int liirar me simmarna...

Permalänk

Application Level Gateway (ALG) Configuration
Finns högst upp i Special Applications

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

testa stäng av RTSP.

Permalänk
Medlem

Okej... jag testade att ta bort allt där men kunde ändå inte streama någonting. Är rätt frustrerande när man ska lyssna på radio i winamp och så dör den efter 15 sekunder. =/

Visa signatur

...dä ä moderbordet som int liirar me simmarna...

Permalänk
Medlem

har du FW 1.6 ?

Permalänk
Medlem

Har ni fortfarande problem med streaming från svt.se? Jag har en DGL-4300 med FW 1.6 och det fungerar utmärkt att streama med WMP 9 från SVT.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Jepp.. fick min router i fredags och då hade den FW 1.6 från 04/06 eller något sånt.. Och jag tycker det är väldigt jobbigt när man inte kan streama. Ingen som något tips på vad som kan vara problemet?

Visa signatur

...dä ä moderbordet som int liirar me simmarna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minko
testa stäng av RTSP.

Det fungerade för mig inkl FW 1.6

Vad gör RTSP?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

har "uppgraderat" routern med den som fanns på dlinks hemsida och även satt mig utanför brandäggen med hjälp av DMZ och ändå går det inte att streama. *hjäälp*

Visa signatur

...dä ä moderbordet som int liirar me simmarna...

Permalänk

Och jag som trot detta varit SVT som haft strul

Får titta på detta imorn.