Permalänk
Medlem

Standardvärde på HT?

Jag tänkte börja pilla med HT'n på min burk i hopp om att klara högre FSB. Vissa säger HTT och sen finns det HT, är det två olika saker? Nu har jag hur som helst hittat HT på mitt moderkort och det står just nu på auto. Enligt sweclockers senaste nyhet "Athlon X2 överklockningsguide" så har jag förstått att ju mer fsb/överklockning man vill åt desto mer måste man sänka HT'n 1x - 5x.. Min fråga är nu: Vilket är orginal värde på HT'n? På mitt moderkort står den nämligen i auto så jag vet inte. Kan man ta reda på det någonstans? räkna ut eller på något sätt få fram det eller finns det helt enkelt ett standardvärde?

Tack på förhand!

Permalänk

Det är väl HTT'n som inte får/bör överstiga 1000. Om man t.ex. sätter sin FSB på 250 får man sänka sin HTT till 4 osv.

Permalänk
Medlem

HT-multipliern är 5x som standard på nyare moderkort.

Permalänk
Medlem

HT som ni kallar det är är HT-Link bussen. Den fås fram av LDTn och en mulktipel. LDTn är mostavande FSBn (heter också htt) och multipeln är 1X - 5X. Standard är altså 200x5=1000 och den bör inte överstiga 100. Så klockar du LDTn till 250 så bör du använda 3x för att inte få HT link frekvensen att överstiga 1Ghz.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Så fort man börjar höja fsb'n bör man då också sänka HT'n ett steg (till 4x) med andra ord. För bussen ligger ju redan på 1000MHz som standard då 5x200MHz = 1000MHz. Okej då kör jag på det, kanske kommer över 220MHz FSB om jag sänker HT'n till 4x. 220x4 = 880! wohoo, då har jag way to go sen *hoppas*

EDIT*

Nu har jag provat allt som går med både HT och multipeln+alla spännningar att göra. Höjjt allt, testat alla HTmultiplar, sänkt multipeln till 6x. Den vill verkligen inte över 220MHz FSB. Jävla winchester! Den har verkligen satt sig på tvären.. Får la leka vidare med graffekortet istället..