Dlink di-524 och comhem... tänka sig...

Permalänk

Dlink di-524 och comhem... tänka sig...

Hello,

Inför mitt byte till comhem skaffade jag dlink di-524 för att slippa dra nya kablar genom hela lägenheten. Den kom i paket med dwl-g122 och hela paketet hette då dwl-922. Det var mycket krångel i början och det var svårt att upprätta nätverk med donglen osv. Dock så fungerade wlan kortet broadcom i laptopen med med reducerad fart. TCP optimizer och en ny dongle så fungerade allt som det skulle. Jag hade 12/0,7 både trådlöst och kabelanslutet via routern och det samma med direktkoppling in i modemet.

Frid och fröjd,

Sen pluggade jag in det i webstar modemet när comhem började. Direkt i datorn har jag 8,1/1,06 vilket då är marginellt över utlovad topphastighet vilket jag gillar. Men så fort Dlinken är i kontakt med modemet så surfar jag i fantastiska 0,2/0,2 både via kabelanslutning och trådlöst.

Mesta problemen verkar ha varit mellan di-604 och comhem under år 2004 men efter det har jag inte hittat mycket info.

Men vad gör jag för nybörjarfel i inställningarna, eller är Dlink och comhem oförenliga även idag?

Tackar och bockar för information,

jon

VIDARE:

Nu har jag fått sprutt på det hela, verkar ha något med i vilken ordning de olika burkarna startas upp och kopplas in. Full fart i trådlöst nu i alla fall.

Men finns det någon som kan göra det hela begripligt för mig i varför det spelar roll vad som startar först. Det som funkade var att routern och nätverket fick komma igång och sen slå igång modemet.

Ytterligare en lite fråga, vad är skillnaden på gateway och accesspunkt?

tjo jon igen