Permalänk
Medlem

Hjälp med DFI SLI-DR Expert klockning

Satt och finurade lite på mitt dfi idag.

Jag har ett problem dock, när jag skulle överklocka cpu (Står nämligen på dfi street att det är helt värdelöst att klocka resten av systemet med hög htt osv.) så upptäckte jag att det knappt bootade i win överhuvudtaget så fort jag ändrade det minsta.
Och nog fan borde jag komma högre med en 3700+? vet ej om steppingen är så bra dock (KAB4E).

Problemet är det att jag tror inte att det är cpun som säger stopp utan det är nåt annat för den bootar alltid även när jag skulle kolla om den bootar vid 2600mhz, men som sagt den hänger sig vid windows loggon i början. om jag kör felsäkert läge och gör en system restore från gårdagens setup så fungerar den igen. Märkligt?

min setup:

Htt: 220

Multiplier: 11x

LDT: 4x (4x 220= 880x2= 1760mhz effektivt, alltså inte över 2000gränsen.)

Minnesdivider: 7/10(Spelade ingen roll hur tight jag körde på minnena, det var inte dessa som bromsade idag.)

CPU volt: 1.475v (Högre, lägre?)

Minnesvolt: 2.71v

Min setup för övrigt:

DFI SLI-DR Expert

AMD 3700+(KAB4E Zalman Fatal1ty)

Corsair 2gig Valueminnen

Powercolor x850xt@(560core)(602mem)Fatal1ty)

Förövrigt så använder jag Arctic Cooling Mx1 kylpasta.

Min temp ligger på cpu ungefär 37c ilde 40c-47c load

Grafik 40c idle 62c load

Nåt att kommentera ?

Skriv gärna in dina tips jag vill gärna veta om tempsen ligger för högt osv...+ eventuella tips

Tack på förhand till alla hjälpsamma på sweclockers!

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

http://www.dfi-street.com/forum/index.php

mycke vettig info... allt du behöver veta...
tempsen e ok. aknske lite hög på prollen me tanke på att klocken inte speciellt hög... min opteron ligger några grade lägre o den ger ja 1.6V o 325HTT

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Dra upp en fullständig inställningslista från din "In Genie Bios" samt från "In DRAM Configuration Section of Genie BIOS".
Även vilket bios du använder, nätagg osv osv så kan man se om det är något fel man direkt kan peka på att det är.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Kör minnena med 1:2 divider, detta för att med säkerhet
kunna fastställa att det inte är dessa som stoppar.
Därefter börjar du systematiskt att hitta din CPU's
maxgräns vad det gäller HTT, vcore, värme.
1:2 är normalt en stabil divider och gör att minnena
går så pass långsamt att man med närapå 100% säkerhet
kan utesluta dessa vid stabilitetsproblem.

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk
Medlem

Ja ska prova byta bios och köra minnena på 1:2 div. Tack ska ni ha!

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk

glöm inte att sätta minnerna på lägre ht när du ska klocka läs faq, kan kanske va nått